وقتی وزن کم می کنیم چربی‌ها کجا می‌روند؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

باوجود اینکه بسیاری از افراد جامعه سعی دارند وزن خود را کم کنند و به تناسب اندام برسند، یکی از مطالعات اخیر نشان داده است که در کمال تعجب بسیاری از متخصصین تغذیه و سلامت نمی‌دانند وقتی چربی‌های بدن سوزانده می‌شوند به کجا می‌روند! به خاطر داشته باشید که چربی به میزان کافی، برای سلامتی مفید است. بدن مقداری چربی در کبد ذخیره می‌کند و مقداری از آن را در عضلات. بخش قابل توجهی از چربی بدن در فرآیند سوخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. چربی اضافی بدن بیشتر در ناحیه شکم انباشته می‌شود که اتفاق خوش‌آیندی نیست.

در سال ۲۰۱۳  تحقیقی در این خصوص توسط تیم محققین استرالیایی انجام شد تا متوجه شوند وقتی وزن کم می‌کنیم برای چربی‌های بدن چه اتفاقی می‌افتد و نتایج این بررسی نشان داد که نظر بسیاری از پزشکان که می‌گفتند این چربی‌ها به گرما و انرژی تبدیل می‌شود اشتباه بوده است. درواقع ما این چربی‌های اضافه بدن را با تنفس به بیرون می‌دهیم.

نتایج این تحقیق نشان داد که هر ۱۰ کیلو گرم چربی به ۸٫۴ کیلو گرم دی‌اکسید کربن تبدیل می‌شود که با نفس کشیدن به بیرون رانده می‌شود و ۱٫۶ کیلو گرم دیگر آن به صورت آب از طریق ادرار، عرق و اشک از بدن ما دفع می‌شود.

سرپرست نویسندگان این مقاله روبن میرمن در این باره چنین می‌گوید: «پاسخ صحیح برای این سوال این است که بخش عمده چربی‌های اضافه از طریق تنفس به صورت دی اکسید کربن از بدن خارج می‌شود و وارد هوا می‌شود.»

این سوال زمانی برای روبن میرمن پیش آمد که خودش ۱۵ کیلو وزن کم کرد و وقتی از پزشکان سوال کرد که این وزن اضافه کجا رفته است هیچ کس جواب درستی برای پاسخ به سوال او نداشت. او با بیش از ۱۵۰ متخصص تغذیه، پزشک و مشاور صحبت کرد و متوجه شد که عمده آنها معتقدند که چربی بدن به گرما و انرژی تبدیل می‌شود. اما، به عنوان یک فیزیکدان، میرمان می دانست که این مسئله، قانون حفاظت از جرم را نقض می کند.

وقتی به مقدار زیاد پروتئین و کربوهیدارت مصرف کنیم تبدیل به تری گلیسیرید (ترکیباتی از کربن، هیدروژن و اکسیژن) می‌شود و ما اضافه وزن پیدا می‌کنیم و در قطرات چربی داخل سلول های چربی ذخیره می شود. برای از دست دادن وزن، شما باید آن دسته از تری گلیسیرید ها را برای دسترسی به کربن از بین ببرید.

این نتایج نشان داده که ما برای از دست دادن ۱۰ کیلو گرم چربی بدن باید ۲۹ کیلوگرم اکسیژن استنشاق کنیم و چیزی  حدود ۹۴ هزار کالری بسوزانیم. در نتیجه این عمل، ۲۸ کیلوگرم دی اکسید کربن و ۱۱ کیلو آب تولید می‌شود.

تیم تحقیقاتی در این مقاله می نویسد: “محاسبات ما نشان می دهد که ریه ها ارگان اصلی دفع چربی هستند.” با این حال، آنها نمی توانند نشان دهند دقیقا چه اتفاقی در سلول های چربی در این واکنش می افتد. پس از چند ماه تحقیق، میرمن یک فرمول از یک مقاله منتشر شده در سال ۱۹۴۹ را کشف کرد که مشکل را حل کرد. این نشان داد که اتم های اکسیژن بین کربن و هیدروژن در چربی در نسبت ۲: ۱ (تشکیل دهنده دی اکسید کربن و آب) تقسیم می‌شوند.

این فرمول باعث شد میرمن و تیم او به یک نتیجه نهایی برسند. طبق این نتیجه ۸۴ درصد  اتم‌هایمولکولی چربی به صورت دی‌اکسید کربن دفع شده و ۱۶ درصد باقی مانده به صورت آب دفع می‌شود.

متاسفانه باید گفت این بدان معنا نیست که از طریق تنفس عمیق می‌توان وزن کم کرد. ما برای گشودن کربن به ورزش نیاز داریم و درابتدا باید چربی‌ها را درهم بشکانیم.

میرمن در ادامه می‌گوید: « شما فقط می توانید چندین بار در روز نفس عمیق بکشید؛ در یک روز استراحت، حدود ۱۲ بار در دقیقه نفس  عمیق بکشید، به طوری که شما ۱۷٫۲۸۰ بار در روز نفس بکشید و همراه هر تنفس ۱۰ میلی گرم کربن همراه می‌شود.» بنابراین اینکه در طول روز بدون ورزش کردن چقدر می‌توانید وزن کم کنید به خودتان بستگی دارد.

اما سوال دیگری که پیش می‌آید این است که آیا این چربی‌هایی که ما با تنفس به بیرون می‌دهیم در تغییران آب و هویی تاثیر دارند؟ جواب صریح و کوتاه “خیر” است.

این موضوع نشان دهنده سوتعبیرهای غلط درباره گرم شدن کره زمین است که به خاطر  آزادسازی اتم های کربن باستانی محبوس در زیر زمین در موجودات فسیلی ایجاد شده است. میرمن در این باره می‌گوید: «اتم‌های کربنی که از بدن دفع می‌شوند بعد از چند ماه یا چند سال محبوس شدن در غذای ساخته شده توسط یک گیاه به اتمسفر برمی‌گردند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا