کمبود آب بدن چه خطراتی دارد و نشانه های کمبود آب بدن چیست؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

آب بعد از اکسیژن مهم ترین عامل ادامه حیات می‌ باشد؛ آب یکی از ترکیبات اصلی بدن می‌ باشد که تقریبا حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد وزن بدن انسان را تشکیل می‌ دهد! و هم در داخل و هم در خارج سلول‌ ها وجود دارد. آب از طریق غذای خورده شده و آب نوشیده شده جذب بدن می‌ شود و از طریق کلیه‌ ها به وسیله ی ادرار، پوست به وسیله ی عرق کردن، ریه‌ ها به وسیله ی تنفس و همچنین مدفوع از بدن دفع می‌ شود. تقریبا آب آشامیدنی سه ساعت بعد از نوشیدن، از کلیه‌ ها دفع می‌ شود، پس همواره خود را به نوشیدن آب زیاد عادت دهید. جالب است بدانید در یک فرد سالم، میزان آب دریافتی و آب از دست رفته تقریبا برابر می‌ باشد.

کمبود آب بدن

 

دقت داشته باشید ما می‌ توانیم هفته‌ ها بدون غذا بمانیم، اما بدون آب فقط چند روز زنده خواهیم ماند! کمبود آب بدن ممکن است در هر فصلی از سال بروز کند، اما با فرا رسیدن روزهای گرم سال امکان آن بیشتر است. به خاطر اینکه در فصل گرما نیاز بدن به آب دو برابر می شود و باید طبق نیاز آن عمل کرد. عطش همیشه یک شاخص اولیه ی قابل اعتماد از نیاز بدن به آب نیست! بسیاری از مردم، به ویژه بزرگ ترها، تا قبل از کم آبی، احساس تشنگی نمی کنند! به همین دلیل است که افزایش مصرف آب در هوای گرم و یا وقتی که بیمار هستید، مهم است.

کمبود آب بدن خود را با بروز علایم و نشانه هایی همچون تشنگی شدید، دفع ادرار کم تر و تیره رنگ، خستگی زیاد، سردرگمی، ابتلا به یبوست و اشکال در هضم غذا و ظاهر نامناسب پوست و… نمایان می شود. افراد بالغ به طور طبیعی حجم کمتری از آب را در بدن خود دارند و ممکن است به سبب مشکلاتی، بدن شان دچار کم آبی شود؛ و این، به این معنی است که حتی بیماری های کوچک مانند عفونت در ریه ها و یا حتی مثانه می توانند منجر به کم آبی در بزرگسالان و مسن ترها شود! در صورت کم بود آب در بدن، توانایی بدن شما برای دفع سموم با کم آبی بدن کم می شود و علاوه بر این سوخت و ساز بدن نیز کاهش می یابد! در این هنگام است که فرد افزایش وزن ناشی از کم آبی بدن را تجربه می کند. در عین حال یک مطالعه حاکی از آن است که نوشیدن روزانه ۱۶ اونس آب، میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد!

هر کسی می تواند دچار کمبود آب بدن شود، اما شرایط برای کودکان و نوجوانان خطرناک است! شایع ترین علت کم آبی در کودکان، اسهال و استفراغ شدید می باشد.

کمبود آب بدن چه خطراتی دارد؟ +نشانه های کمبود آب بدن

وقتی عرق می کنید آب از دست می دهید؛ اگر فعالیت شدید دارید و مایعات مصرف نمی کنید، این اتفاق باعث کم آبی می شود. آب و هوای گرم و مرطوب میزان عرق شما و میزان مایعی که از دست می دهید را افزایش می دهد. توجه داشته باشید بدن انسان در هنگام ورزش، به سبب تعریق و افزایش تنفس نیاز بیشتری به مایعات پیدا می کند و آب نیز به دلیل داشتن ترکیب اکسیژن، کمبود اکسیژن ناشی از ورزش را در بدن جبران می کند. آزمایش ها نشان داده است که تاثیرات کم آبی بدن در ورزش هوازی بیشتر از ورزش های غیر هوازی و قدرتی است! زیرا در ورزش های هوازی میزان بیشتری از آب بدن از طریق تعریق از دست می رود و میزان تنفس در ورزش هوازی بیشتر از ورزش غیر هوازی است. البته لازم به ذکر است از دست رفتن آب در بدن به استمرار و شدت ورزش، افزایش دما و رطوبت بدن بستگی دارد. اگر این کم آبی در ورزش جبران نشود، عملکرد بدن دچار مشکل می شود؛ اگر تنها دو درصد آب بدن کاهش یابد، عملکرد سیستم تنفس به خطر می افتد! املاح معدنی موجود در آب باعث بهبود عملکرد مغز و جسم در هنگام ورزش می شود.

 

دقت داشته باشید اگر همیشه تشنه تان است، احتمالا از مشکل “دهان خشک” رنج می برید! این بیماری زمانی بروز می کند که دهان به میزان کافی بزاق تولید نمی کند. مشکل دهان خشک علامتی است که نشان می دهد بدن تان با کمبود آب مواجه شده است. به عقیده ی بسیاری از متخصصان برای پیشگیری از این قبیل مشکلات لازم است که روزانه حدود دو لیتر معادل شش تا هشت لیوان آب بنوشید. در نتیجه بهتر است همیشه یک بطری آب دم دست تان باشد تا جرعه جرعه از آن بنوشید.

در انتها بهتر است بدانید محققان توصیه می کنند از مصرف مواد کافئین دار مثل قهوه برای جلوگیری از کم آبی خودداری کنید؛ زیرا دفع آب از بدن را بیشتر می کنند! در نتیجه ی کم بود آب بدن، ممکن است دچار آسیب حرارتی شدید شوید؛ از انقباض خفیف گرفتگی عضلات گرفته تا گرما زدگی که به طور بالقوه ممکن است ناشی از گرما باشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا