آشنایی با انواع چاکراها و انرژی های نهفته بدن + راه های تقویت آنها

هر انسانی برای کامل بودن به نیروی بالقوه ای در خود نیاز دارد. نیروی شگفت انگیز و فریبنده أی که اعجاز خلقت محسوب می شود. اسم دیگر این نیرو انرژی حیاتی است که چاکرا انرژی حیاتی را از محیط اطراف ما می گیرند و آنها را به جریان انرژی و امواج مورد نیاز نقاط مختلف بدن تبدیل می کنند و سپس این جریان انرژی و امواج را به اطرافشان توزیع می کنند. در ادامه این مقاله به انواع چاکراها می پردازیم.

چاکرا

تعریف چاکرا:

واژه چاکرا در اصل کاکرا بوده که در فرهنگ هند باستان به معنی چرخ یا خورشید می‏باشد و به ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بر می‏گرد. اشاره به چاکرا در نوشته‏های هند باستان به سال ۲۰۰ پیش از میلاد باز می‏گردد که به عنوان مراکز احساس یا هوشیاری جسمی از آنها یاد شده است

بر باور طب هندی (آیورودا) در کالبد انسان مراکزی وجود دارد که به آنها مراکز انرژی یا «چاکرا» گفته می‌شود. چاکراها یا مراکز انرژی در حال چرخش هستند و بخش‌های بسیار مهمی از کالبد انرژی محسوب می‌شوند.

چاکرا ها در بدن انسان در واقع چرخه های انرژی هستند و انرژی از طریق این چاکراها به درون ما جریان می یابد و بین ما و جهان به چرخش در می آید.انرژی موجود در هر چاکرا بر قسمت خاصی از بدن تأثیر می گذارد و در صورت انسداد آن چاکرا و به هم خوردن تعادل انرژی درآن همان قسمت خاص از بدن تحت تأثیر قرار میگیرد.بنابراین چاکراها یی باز،قوی و پر انرژی باعث به جریان در آمدن انرژی حیات در بدن و احساس سلامت و شفا میگردد و جذب،گوارش و توزیع ( انرژی حیاتی ) در بخش‌های مختلف بدن بر عهده آنهاست. و به عبارتی از دیدگاه جریان وتاثیرات انرژی حیاتی چاکراها مسئولیت درست کار کردن کالبد جسمانی و اعضای مختلف آن را برعهده دارند.

همانند کالبد فیزیکی که از اعضای حیاتی مهم واعضای حیاتی کم اهمیت تر تشکیل شده‌است، کالبد انرژی نیز دارای چاکراهای اصلی و فرعی و چاکراهای بسیار کوچک است.

طبق دست نوشته های قدیمی صدها  چاکرا در بدن هر یک از ما وجود دارد و به ندرت می توان نقطه أی در بدن انسان پیدا کرد که در برابر دریافت و انتقال یا تغییر دادن انرژی ها حساس نباشد و فقط حدود ۴۰ چاکرای فرعی وجود دارد که مهمترین آنها در طحال، پشت گردن، کف دست ها و کف پاها قرار دارند. اما چاکراهای اصلی در بدن انسان هفت عدد می باشند .

 چاکراهای اصلی، مراکز انرژی در حال چرخش هستند که به طور معمول ۳ تا ۴ اینچ قطر دارند و اعضای اصلی و حیاتی کالبد فیزیکی را کنترل می‌کنند و به آنها انرژی می‌دهند. . هفت چاکرای اصلی که در امتداد ستون فقرات قرار دارند، به عنوان مراکز انرژی در بدن هر انسان شناخته شده و مستقیماً به احساسات و عواطف و خصوصیات رفتاری ما مربوط می‏شوند. چاکراهای اصلی درست مانند نیروگاه‌هایی هستند که انرژی حیاتی را برای اعضای حیاتی و اصلی تامین می‌کنند. اگر این نیروگاهها به خوبی کار نکنند اعضای حیاتی ضعیف یا بیمار می‌شوند، زیرا برای درست کارکردن، انرژی حیاتی کافی ندارند

چاکراها چرخ‏های گردنده و گرداب‏های قیفی شکلی هستند که از بدن جسمانی ما به سمت هاله ما به بیرون باز می‏شوند.این قیف‏ها که دائماً در حال چرخش هستند، پردازشگرهای انرژی بدن مـا می‏باشند و انرژی را از خارج به داخل بدن می‏کشند. هفت چاکرای اصلی همچنین به طور عادی به اعضاء و کارکردهای جسمی مرتبط بوده و با رنگهای مختلف و از ۱ تا ۷ نشان داده می‏شوند. بیماری های و عوامل تاثیر گذار بر سلامت فکر و احساس ما میتوانند باعث کندی یا تندی سرعت چرخش چاکراها ‏شوند که روی موجودی انرژی بدن تاثیر گذاشته و متعاقباً به غدد و ‏اندام مربوطه آسیب خواهند زد.

این امر می‏تواند بر سلامت عاطفی و روانی ما نیز تاثیر منفی داشته باشد. بدن، روان و روح  شخص، زمانی متعادل و سالم‏اند که همه چاکراها پاک باشند. وقتی انرژی حیاتی به چاکراها داده می‏شود بلوک‏ها پاک می‏شوند. به طوری که چاکراها با سرعت ایده آل خود می‏چرخند و انرژی بهینه را به اعضاء می‏رسانند تا سلامت جسمی، روانی و عاطفی شخص تضمین شود..

چاکراهای پائینی ( چاکرای ۱ و ۲ و ۳ ) بیشتر غرایز ما را که مربوط به بقاء و جسم ما هستند تحت کنترل دارند. چاکراهای بالایی ( چاکراهای ۵ و ۶ و ۷ ) خصوصیات روانی و احساسات مربوط به افکار و آگاهی ما را در سیطره خود دارند. چاکرای مرکزی (چاکرای قلب یا چاکرای ۴) این دو گروه را به هم متصل می‏کند و بنابراین به شدت به احساسات جسمانی و روانی ما پیوند خورده است.

قطر چاکراهای فرعی یک تا دو اینچ است و چاکراهای بسیار کوچک، بخش‌های کم اهمیت تر کالبد جسمانی را کنترل کرده و به آنها انرژی می‌دهند. چاکراها در داخل کالبد فیزیکی نفوذ می‌کنند و در ورای آن نیز امتداد می‌یابند.چاکراها از دو طریق “غدد درون ریز و سیستم عصبی” بر جسم اثر متقابل دارند. در مجموع  و هر یک از این هفت چاکرا با یکی از هفت غده بدن و همچنین با بخشی ازسیستم عصبی انسان که شبکه های عصبی  نامیده می‌شوند مرتبط می‌باشند . و از این طریق هر یک از این چاکراها به یکی از قسمتهای بدن و وظایف مخصوص درون بدن پیوسته هستند یعنی بعبارتی بخشها ارگانها و سیستمهای مختلف بدن با واسطه شبکه عصبی یا غددی که تحت تاثیر  آن چاکرا می‌باشند کنترل می‌شوند.

بر این اساس، مجموعۀ احساسات ، ادراکات ، آگاهیها و هر چیزی که ممکن است برای شما اتفاق بیفتد را می‌توان به هفت دسته گروه بندی  کرد که هر کدام از این دسته‌ها به یکی از چاکراها پیوسته ومرتبط ‌است . پس چاکراها نه تنها نماینده اعضای بدن شما هستند بلکه نماینده قسمتهای مخصوصی از حواس ،احساسات و ادراکات شما نیز محسوب می‌شوند. وقتی شما احساس تنش در موضوع و رابطۀ خاصی می‌کنید ، این تنش را در چاکرای مرتبط با آن قسمت نیز احساس می‌کنید و این چاکرا و عضو مرتبط با آن دچار استرس می‌شوند. تنش در چاکرا بوسیله شبکه عصبی که به این چاکرا پیوسته ‌است مشخص می‌شود و به اندامی که توسط این شبکه کنترل می‌شوند انتقال می‌یابد.هنگامی که این تنشها برای مدت زمان طولانی و یا با شدت زیادی در شخص بماند بیماری‌ها و اختلال در عملکرد ارگانها در اثر بسته شدن این مراکز انرژی پدید می‌آیند.

نکته قابل توجه دیگر آنکه یک رنگ بخصوص بر روی هر یک از این هفت چاکرا اثر بیشتری دارد، یعنی فرکانس امواج چاکراها با رنگ مربوطه افزایش یافته،‌ شفاف تر و درخشان تر می شود. گفته شده که چاکراها در مردان در جهت عقربه های ساعت می چرخند و طبق آموزش های چینی این جهت چرخش در طبیعت نمایانگر قدرت اراده، فعالیت و هم چنین خصوصیات منفی مثل پرخاشگری و خشونت می باشد و غلبه و تسلط را در مردها می رساند.

 در زنان جهت حرکت چاکراها خلاف عقربه های ساعت است و این نوع حرکت در طبیعت نمایانگر پذیرش و توافق می باشد. به همین دلیل چینی ها معتقدند زنها میل به پذیرش احساسات و یا باقی ماندن در وضعیت منفعل دارند.

    چرخش متناوب چاکراها باعث می شود مردها و زنها در زمینه های مختلف زندگی به اشکال متفاوتی انرژی ها را به سوی کامل شدن هدایت کنند.

وقتی درمانگران می خواهند چاکرایی را تقویت کنند می توانند در جهت چرخش چاکراها کار درمان را انجام دهند. مثلا در رایحه درمانی می توان مواد معطر را به صورت دورانی در جهت چرخش چاکراها حرکت داد یا اگر با سنگ درمانی می خواهید روی چاکراها تأثیر بگذارید باز می توانید جهت چرخش چاکراها را در نظر داشته باشید.

چاکراها امواجی را که با فرکانس های خودشان هم خوانی داشته باشد از محیط اطراف می گیرند و مانند آنتن عمل می کنند و امواج انرژی را در هر حدی که باشند می گیرند و ما را به آنچه در طبیعت، جهان و اطرافمان در جریان است وصل می کنند. چاکراها هم چنین انرژی ها را دقیقا به اطراف ساطع می کنند. از این رو باعث تغییر اتمسفر اطراف ما می شوند. از راه چاکراها می توانیم امواج سلامتی و یا پیام های آگاهانه و ناخودآگاه بفرستیم و دیگران، سایرموجودات زنده ، شرایط  محیطی و حتی ماده را تحت تأثیر قرار دهیم،‌ آن هم درجهت مثبت یا منفی.

برخی چاکراها به نوعی مراکز استعدادهای روانی نیز هستند و فعال سازی چاکراهای خاص ممکن است باعث توسعه یافتن استعدادهای روانی خاص شود. برای مثال چاکراهای کف دست برای فعال کردن  وبه کار گرفتن انرژی آسانترین و امن ترین چاکراها هستند. با فعال کردن چاکراهایی که در مرکز کف دستها قرار دارند فرد می‌تواند توانایی خود را در احساس کردن انرژی‌های لطیف، وهاله ها توسعه دهد. این کار با تمرکز کردن به سادگی انجام می‌شود. البته تمرینات و تکنیک هائی که می‌تواند چاکراها را فعال سازند متعدد و ویژه هستند وبسته به توانایی واستعداد افراد  نیاز به کسب مهارت طی چند ماه تا چند سال دارند

نهایت آنکه چاکراها مراکزی برای تبادل انرژی  Cosmosبا بدن می باشند و در بدن انسان انرژی کائنات از طریق چاکراها و بویژه هفت چاکرای اصلی وارد بدن شده یا از آن خارج می شوند. بنابراین چاکرا درمانی یک درمان مکمل ومهم برای همه بیماری های جسمی و روانی محسوب میگردد.علاوه بر آن فعالیت متعادل چاکراها انسان را به تکامل معنوی نزدیک می سازد . وخلاصه آنکه می توان برای هر مشکل جسمی یا روانی از این درمان مکمل و موثر بهره برد و در کنار هر روش ورویکرد درمانی مورد تایید پزشک میتوان از چاکرادرمانی نیز برای سرعت بخشیدن به درمان بیماران استفاده نمود.

چاکرا

چاکراهای اصلی

 

چاکرا

 

چاکرای اول : چاکرای ریشه یا پایه ستون فقرات -مولادهارا

(Base chakra – Muladhara – Root chakra)

چاکرای اول

محل : بین مقعد و اندام تناسلی ،راس آن به دنبالچه مرتبط است به طرف پایین باز می شود .

غدد مربوطه : غدد فوق کلیوی

هورمون های مربوطه : آدرنالین و نور آدرنالین

بخش های مربوطه : تمام قسمت های سخت ، ستون فقرات استخوان ها ، دندان ها ، ناخن ها ، پاها ، مقعد ، روده ها ، غدد پروستات ، خون ، تکثیر سلولی

حس : بویایی

رنگ : قرمز آتشی

عنصر وابسته : خاک

زمینه : اولین انرژی حیاتی ، اولین مراقبت پیوند با زمین و دنیای مادی ، استحکام ، قدرت موفق شدن

سیاره های وابسته : کیوان ، مریخ ، پلوتون

عطر : درخت سدر – میخک
شکل : نیلوفر چهار پر
تاثیرات : امنیت ، بقا ، ایمان ، ارتباط ، پول ودرآمد ، خانه ، توانایی بنا کردن و حاضر بودن در زمان و مکان

امکان پاکسازی و فعال ساختن چاکرای اول : لذت بردن از سپیده دم، طلوع و غروب خورشید ، خاک تازه

سنگهایی که انرژی این چاکرا را تعدیل و تنظیم می کنند عبارت ازتورمالین سیاه، انیکس، ابسیدان،
هماتیت، یشم، کارنلین، گارنت قرمز، زیرکن قرمز و یاقوت  و …. می باشد.

چاکرای اول چاکرای تکیه گاه ، محل ورود «پرانا» یا انرژی حیاتی است  طیف رنگی مربوط به این چاکرا قرمز است که نشانه زندگی، قدرت و نیروی جسمانی است. این رنگ روی کم خونی و فقر غذایی اثر خوبی دارد و ارتعاشات تقویت کننده و درمان کننده دارد.

چاکرای ریشه با سیستم دفع فضولات و نیز توزیع خون در بدن سروکار دارد. کنترل زیادی هم بر روی درجه حرارت بدن دارد. وقتی در تعادل است میل به زندگی کردنِ مشتاقانه را به ما هدیه می‏دهد؛ وقتی از تعادل خارج باشد، احساس فقدان اشتیاق و بی طاقتی می‏کنیم  و زندگی برایمان مثل یک بارِ سنگین به نظر می‏رسد. فعالیت بیش از حد این چاکرا می‏تواند موجب پرخاشگری، خشونت یا حس تسلط بر دیگران شود.این چاکرا با احساس شخص در رابطه با بودنش بر روی زمین و همچنین با قدرت جسم در ارتباط است . تنشهایی که در جسم بوسیله این چاکرا کنترل می‌شود در قسمتهایی که به این چاکرا ارتباط دارد بازتاب داده میشوند.

انرژی این چاکرا باعث ثبات، رشد و افزایش قدرت جسمانی میگرد وانرژی این چاکرا پشت، پاها و لگن را تحت تأثیر قرارمی دهد.
بیداربودن به هنگام صبح  و تابش طلوع و غروب خورشید ، چاکرای اول را احیا و هماهنگ می کند . برای تماس با انرژی آرام بخش ، متعادل کننده و حیات بخش سیاره مان از راه چاکرای اول برروی زمین به حالت لوتوس بنشینید و آگاهانه  دررایحه ی آن نفس بکشید اگر بتوانید این دو تجربه را با هم تلفیق کنید بهترین تاثیر کل نگرانه  را برروی چاکرای اول تان خواهد داشت.

توضیحات :

این چاکرا از نظر احساسی با میل به زندگی و شادابی و از نظر فیزیکی با سیستم ایمنی بدن در ارتباط است. این چاکرا تنظیم کننده اعمالی است که بدن و جسم را زنده نگه می دارد. در این چاکراست که با زمین مرتبط می شویم و انرژی های زمینی ( نیروی عاطفی ، عشق و صبر) را دریافت و تجربه می کنیم . چاکرای اول اساس و پایه نیروی حیاتی تمام چاکراهای بالاتر را شکل می دهد و سرچشمه نیروی حیات است. این چاکرا منبع انرژی کندالینی است . بنای زندگی، بدست آوردن امنیت مادی و حفظ تنازع بقاگونه ها با تشکیل خانواده ، رابطه جنسی به عنوان یک عمل فیزیکی و بچه دار شدن هم از اعمال مربوط به این چاکرا هستند .

وقتی نیروی حیات در این چاکرا به درستی عمل نماید ، شخص اشتیاقی مبرم به زندگی در جهان فیزیکی دارد و با انتقال انرژی به اطرافیان و حوزه انرژی آنها همچون یک مولد نیرو عمل می کند . او اشتیاقی راستین برای زیستن دارد. رنگ قرمز که رنگ این چاکرا می باشد جسم فیزیکی را تحریک میکند و سرزندگی و انرژی به جسم داده و روح را سرزنده و با هیجان می کند و رنگ قرمز جرات ، نیرو و قدرت ، استواری و سلامتی می بخشد . قرمز سبب غلبه بر بی حالی و افسردگی ، ترس یا دلتنگی می شود. قرمز رنگ آتش است  قرمز تعصب شدید ، غیرت و هیجان است . افرادی که برافروخته و سرخ رنگ هستند ناخودآگاه احساس سرزندگی، پرتلاش بودن را به شما منتقل می کنند و الگو و نمادی هستند از یک فرد پرتحرک ! آنچه برداشت می شود این است که نیروی حیات مادی و جسمی از رنگ سرخ است .

زمانی که در این چاکرا مانعی ایجاد گردد شخص از فعالیت جسمی سر باز می زند و انرژیش کاهش می یابد و حتی ممکن است علیل و ناتوان گردد . چنین فردی فاقد قدرت و توان جسمی است . به طور مثال اگر چاکرای اول به اندازه کافی کار نکند احساس عدم تعادل خواهید کرد یا انگار فرش از زیر پا کشیده شود در حالی که محکم ایستاده اید . اگر چاکرای اول بیش از حد کار کند ممکن است از کوره در بروید و عصبانی و پرخاشگر شوید و این ممکن است زمانی باشد که چیزهایی که شما را مشغول و سرگرم ساخته توسط دیگران یا شرایط مورد سوال قرار گیرد . در نهایت زمانی که احساس عدم امنیت می کنید با خشم و غضب و زود از کوره در رفتن حالت دفاعی می گیرید . از نظر احساسی کم تحمل می شوید . همچنین ممکن است افراط در مسائل احساسی و هیجانی مثل غذای خوب و الکل و غیره داشته باشید . در کارهایتان به شدت در حالت دودلی و شک و تردید به سر می برید و زندگی را اغلب همچون بار سنگینی احساس می کنید به جای آنکه از زندگی لذت ببرید و شاد باشید .

به طور کل اختلال در انرژی موجــود در این چاکرا موجب بیماری هایی مثل افسردگی ، بیحالی، اعتیاد ( به هـرچیزی )، روماتیسم ، رعشه و کم خونی می شود و همینطور بیماران بستری بر اثر نحیفی و لاغری و ضعف جسمانی و بیماران حادثه ها و مجروحان جسمانی نیاز شدید به انرژی در این چاکرا دارند اما انرژی دادن به این چاکرا در کودکان هایپراکتیو ، بیماران پر تحرک عصبی ، پارکینسون ، مجنونان ، افراد عصبانی و … موجب تاثیر منفی خواهد شد .

تغذیه ی رنگی

رنگ طبیعی خوراکی ها  و غذاهایی که می خوریم فرکانس ارتعاشی همان رنگ را در دسترسمان قرار می دهد و بروی چاکرای خاصی تاثیر می گذارد :

جگر قرمز، دل ، قلوه ، کلم قرمز ، چغندر قند ، تمشک قرمز ، گیلاس قرمز ، انگور قرمز ، آلوی قرمز ، سیب سرخ ، گوجه فرنگی و هرچه قرمز است .

اثرات رنگ لباس ها بر روی بدن

رنگ لباس ها به دلیل حساسیت نوری سلول های بدن بر ما اثر می گذارند بنابراین بهتر است لباسی بپوشیم که به رنگ آن نیاز داریم اما فراموش نکنید که هر لباسی اعم از کت ، پیراهن یا بلوز یا مانتو به تن می کنید ، لباس زیر شما باید سفید باشد . اگر لباستان از پارچه نخی یا ابریشم و یا پشم با رنگ طبیعی باشد بهتراز لباس های مصنوعی با رنگ مصنوعی است .

چاکرای دوم :چاکرای خاجی یا مرکز کلیه -سواد هیستانا

(Sacral chakra – Swadhisthana)

چاکرا

چاکرای دوم

محل : بالای استخوان خاجی ، تقریبا بالای اندام تناسلی و پایین تر از ناف

غدد مربوطه : گناد ها ، غده پروستات
هورمون های مربوطه : استروژن

بخش های مربوط : قسمت لگن ، اندام های تولید مثل ، کلیه ها ، مثانه ، تمام مایعات بدن مثل خون ، مایع لنف ، شیره معده ، اسپرم

انرژی این چاکر اندامهای جنسی، مثانه، کیسه صفرا و قسمت پایین روده را تحت تأثیر خود قرار می دهد.
حس : چشایی

رنگ : نارنجی

عنصر وابسته : آب

زمینه : نخستین احساسات جاری شدن با زندگی ، لذت پرستی ، شهوت ، خلاقیت ، شگفت زده و مشتاق

امکان پاکسازی و فعال ساختن چاکرای دوم : لذت بردن و مشاهده نور ماه و آب زلال طبیعی و غوطه ور شدن در آن و یا نوشیدن از آب چشمه

نوع یوگا : باکتی یوگا

سیاره های وابسته : ماه ، پلوتون

عطر: چوب صندل- ایلانگ ایلانگ
وظیفه: تولید مثل جنسی
شکل: نیلوفر شش پر

تاثیرات: این چاکرا به قسمتی از آگاهی که مربوط به غذا و روابط جنسی است مربوط است. ارتباط این چاکرا با درون است و اینکه جسم به چه چیزی نیاز دارد و چه چیزی او را خشنود می‌سازد. توانایی شخص برای داشتن بچه نیز در ارتباط با این چاکرا است. همچنین این چاکرا با احساسات و خواسته های احساسی شخص پیوسته‌ است

امکان پاکسازی و فعال ساختن چاکرای دوم : مهتاب و تماشا یا لمس آبهای زلال خارج از شهر چاکرای دوم را فعال می کند
سنگهایی که انرژی این چاکرا را تعدیل و تنظیم می کند عبارت از کهربا، توپاز آبی، کارنلین، اپال قرمز، فلوئوریت، کلسیت نارنجی فیروزه و…می باشد

چاکرای دوم در زیر ناف قرار گرفته است  طیف رنگی مربوط به این چاکرا نارنجی می‌باشد.

نارنجی علامت انرژی است. این رنگ قدرت ارتباطی، دفع خشم و کنترل بر خویشتن را متعادل میکند و مسائل مربوط به هضم غذا و گردش خون را منظم می‌سازد

این چاکرا با سیستم تناسلی و اعضاء آن سروکار دارد. وقتی در تعادل است، یین و یانگ یا جنبه‏های مذکر و مونث شخصیت ما متعادل هستند. تجلی خلاقیت ما نیز یکی از وظایف اصلی این چاکرا است. اگر متعادل نباشد موجب روابط ناتمام، تردید، عدم اعتماد به نفس و روان پریشی می‏شود.

انرژی این چاکرا باعث تعادل احساسی،شور و اشتیاق برای زندگی،خلاقیت،احساس آزادی و خوشبختی در زندگی می شود وبا حالات روانی شخص و مسائل جنسی در ارتباط است.

مهتاب و تماشا یا لمس آبهای زلال خارج از شهر چاکرای دوم را فعال می کند . ماه بخصوص درزمان بدر کامل احساسات شما را زنده می کند و باعث می شود تا پیام های روحتان را از راه تجسم و رویاهایتان بگیرید . مشاهده آبهای زلال طبیعی یا غوطه ورشدن درآن یا نوشیدن جرعه ای از آب چشمه درپاکسازی و تزکیه روح به شما کمک می کند و باعث آزاد شدن احساسات تان از گرفتگیها و گره ها می شود . به این معنا که نیروی حیات مجددا می تواند دردرونتان جاری شود . اگر بتوانید مشاهده ی ماه و لمس آب را همزمان تلفیق کنید اثر آن برروی چاکرای دوم چشمگیر خواهد بود.

توضیحات :

چاکرای دوم مرکز انرژی جنسی ( گیرنده و فرستنده ) و نفس و خلاقیت است که به عنصر آب نسبت داده می شود که منبع تمام حیات زیست شناختی است . عنصر آب پاک کننده و تطهیر کننده است و سدهایی را که مانع جریان حیات است شسته و باز می کند . در سطح فیزیکی آلودگی ها را از کلیه و مثانه باز می کند و در سطح معنوی به شکل جریان روان و آزاد احساسات خود را نشان می دهد و سبب می شود تا انسان زندگی را همیشه تازه و جدید ببیند . از طریق این چاکرا فرد مستقیما احساسات انسان ها را درک می کند و آن را به یکی از مراکز ادراک ماوراء حسی تبدیل می کند . چاکرای دوم اغلب جایگاه واقعی ” شاکتی “محسوب می شود ، شاکتی تجلی نیروی انرژی خلاق است و حوزه نفوذ آن در اندام های تولید مثل است که در مرد به صورت میل خلق حیات جدید و در زن به صورت گیرنده ی تکانه های خلاق و ایجاد زندگی جدید است . خلاقیت شامل کاری که فرد در هر زمینه ای انجام می دهد نیز می باشد . در نتیجه خلاقیت انسان توسط دستان او متجلی می شود و اگر کاری که انسان انجام می دهد مطابقاستعدادها و قابلیت های شخصی اش باشد این انرژی خلاق متجلی شده و باعث رشد و پیشرفت او در آن زمینه شده و باعث آرامش ذهن او می شود و اگر بر خلاف آن باشد باعث از بین رفتن آرامش ذهن او شده و یکی از عوامل خشم و عصبانیت او می شود . احساسات و اعمال فرد خلاق حتی باعث ایجاد انگیزه برای دیگران می شود .

چاکرای دوم به کیفیت عشق نسبت به جنس مخالف نیز مربوط می شود ازین چاکرا فرد قدرت جنسی خود را حس می کند و دومین هدف قدرتمند نیروی حیات ( اشتیاق به اتحاد دو جنس ) آشکار می گردد بنابراین قدرت جنسی در هر کس به نیروی حیات در او بستگی دارد . ناحیه لگن در بدن منبع حیات است ، هر مرکز آن که مسدود گردد کاهش نیروی جسمی  و جنسی را به دنبال خواهد داشت . انرژی جنسی در جریان آمیزش جنسی شارژ و تخلیه می گردد . این امر همچون حمامی از انرژی به جسم حیاتی دوباره می بخشد و آن را پاک می کند و بدن را از انرژی های راکد ، فضولات ، تنش های عمیق رها می سازد و این عمل برای سلامتی جسمی فرد امری مهم است . عمل رهاسازی خویش به صورت دو جانبه یکی از طرق وانهادن ” تجرد ” نفس و تجربه ” وحدت ” در بشر است . تجربه ای که از بدوی ترین امیال در سطح جسمی از یک سو و آرزوی عمیق معنوی وحدانیت با الوهیت از سویی دیگر نشات می گیرد . این پیوند یکی از خصلت های معنوی و مادی در افراد بشر می باشد .

انسداد انرژی چاکرای دوم

اگر راه عبور انرژی در این چاکرا مسدود شده باشد یا اختلالی در این چاکرا وجود داشته باشد به نفی یا سرکوب امیال جنسی منتهی می شود و اغلب در راه زیاده روی در رابطه و خیال پردازی نمایان می شود یا ممکن است به حالتی مانند اعتیاد به مواد مخدر در آید . در هر صورت نسبت به جنس مخالف شک و دودلی و تنش یا حتی نفرت وجود دارد و ابراز این انرژی های طبیعی را فرد محکوم می کند یا اینکه به صورت شهوت پرستی بی ادبانه و اصرار در امیال جنسی نمایان می شود در هر صورت بد کار کردن چاکرای دوم معمولا در سن بلوغ بوجود میاید . بیدار شدن انرژی های جنسی بی ثباتی ایجاد می کند و معمولا والدین و مربیان توانایی آموزش صحیح را در این زمان به جوان ها ندارند و اینکه چگونه این انرژی را کنترل کنند . کم کاری این چاکرا می تواند ریشه در دوران کودکی داشته باشد احتمالا والدین احساسات و ارتباطشان را کنترل می کردند و فرد کمبود لذت های حسی مانند نوازش ، مهر و عطوفت را تجربه کرده است در نتیجه احساساتش را سرکوب کرده است و در دوران بلوغ مانع رشد انرژی های جنسی شده و نتیجه آن واپس زدگی ، فقدان عزت نفس ، فلج عاطفی و سرد مزاجیست و زندگی در نظرش غم انگیز ، کسل کننده و بی ارزش است . اما با ریکی دادن به این چاکرا و ریکی فرستادن برای درمان گذشته تمامی این اختلالات درمان می شود و وضعیت انرژی در این چاکرا متعادل می شود .

 تغذیه رنگی برای درمان :

خوراکی ها و مواد غذایی به رنگ طبیعی نارنجی مثل : پرتقال ، نارنگی ، هویج ، انبه ، کدو تنبل ، زردآلو ، نارنج و غیره

  چاکرای سوم :چاکرای شبکه خورشیدی یا چاکرای شبکه عصبی زیر معده -مانی پورا

(Solar plexus chakra – Manipura/Nabhi)

چاکرای سوم

محل : دو انگشت بالای ناف

غدد مربوطه : لوزالمعده ، پانکراس (کبد )

هورمون مربوطه : انسولین ( کیسه صفرا )

بخش های مربوطه : قسمت پایین پشت ، حفره شکمی ، جهاز هاضمه و قسمت فوقانی روده ، معده ، کبد ، طحال ، کیسه صفرا ، دستگاه عصبی غیر ارادی

حس : بینایی

رنگ : زرد طلایی

عنصر وابسته : آتش

زمینه : شکفتن شخصیت ، عملکرد بر اساس احساسات و تجربه ، شکل گیری شخص ، نفوذ و قدرت ، خرد ، رشد تجربیات

سیاره های وابسته : خورشید ، مشتری ، تیر ، مریخ

عطر:اسطو خودوس
وظیفه : ساختار وجودی

شکل : نیلوفر ده پر
تائیرات : قسمتی از آگاهی که وابسته به این چاکرا می‌باشد شامل احساس قدرت ، کنترل کردن و آزادی وجود است. فعالیتهای ذهنی و ذهن نیز به این چاکرا پیوسته می‌باشند. چاکرای شبکه خورشیدی نیز با قسمتی از وجود که به آن شخصیت یا خود( ضمیر شخصی) می‌گویند مرتبط است

 امکان پاکسازی و فعال ساختن چاکرای سوم : لذت بردن از نور خورشید ، مزرعه گندم رسیده ، گل آفتابگردان

سنگهایی که انرژی این چاکرا را تعدیل و تنظیم می کند عبارت از کهربا، کارنلین، کلسیت زرد، چشم ببر، جاسپر زرد، سیترین،یاقوت کبودو…می باشد

طیف رنگی چاکرای سوم زرد و زرد طلایی است که نشانه عقل، هوش و ذهنیت است و رنگ زرد تأثیر مثبتی روی کبد، طحال، کیسه صفرا و اعصاب دارد و قدرت درمانی برای بیماری مرض قند و یبوست دارد و کنترل کننده چاقی است .
چاکرای شبکه خورشیدی. سیستم گوارش و لوزالمعده را متعادل کرده و به هضم غذا کمک می‏کند. این چاکرا مرکز تنظیم  حال و خُلق ما است وعلاوه بر این کمک می‏کند تا هویت خودمان را شکل دهیم. وقتی چاکرا باز است، ما شاد و خوشحال هستیم اما اگر بسته باشد افسرده و غمگین می‏شویم و ممکن است بین مودهای مختلف نوسان داشته باشیم.

انرژی این چاکرا باعث احساس قدرت ،احساس ارزش و اعتماد به نفس می گردد.

رنگ طلایی نور خورشید با نور ، گرماوانرژی چاکرای شبکه ی خورشیدی هم خوانی دارد . اگر آگاهانه تحت تاثیر آن قرار گیرید. این خصوصیات را درشما تقویت می کند . تماشای مزرعه ایی از گندم رسیده درزیرنورخورشید نشانی است از برکت و فراوانی ، برکتی که مکملی است از گرمای خورشید و قدرت تابش . اگر به گل آفتاب گردانی نگاه کنید ، نقش و نگار پیچ و تاب خورده ایی را می بینید که در پیچیدگی یشان وحدتی نهفته است . درحالی که گلبرگ های آن نور طلایی را از قلب آن به بیرون جاری می سازند با غرق شدن درتماشای این ماندلای طبیعی درمی یابید که دراین یگانگی نهفته نظم و حرکت رقص گونه ای وجود دارد که تعشعشات آن با انرژی و شعف به نحوی ملایم و دلپذیر به بیرون ساطع می شود.

توضیحات

مانی پورا لغت مرکب و به معنی شهر جواهرات است و علت این نامگذاری این است که چاکرای مانی پورا نقطه کانونی گرما ، مرکز حرارت ، نور ، انرژی و فعالیت است ، جایی که انرژی جسمانی پخش می شود و چنانچه شخص عشقی مفرط به سلامت جسم و میل به حفظ آن داشته باشد ، این چاکرا باز است . چاکرای مانی پورا به عنصر آتش نسبت داده شده و نشانگر خورشید انسان و مرکز قدرت و اراده اوست ، مانی پورا و آجنا ( چاکرای چشم سوم ) دو مرکز اراده در بدن می باشند . به طور کل قدرت اراده ، اعتماد به نفس ، عشق به نفس ، احترام به نفس ، اطمینان از توان بالقوه خود و توانایی فیزیکی و ذهنی مقابله با فشار روانی یا همان آرامش درونی و ثبات شخصیت است و همچنین تمام کارکردهای اندام های گوارش و سیستم عصبی مربوط به این چاکرا می باشد و ارتباطی نیز با چشم ها که حس تحلیل کننده اند دارد . توانایی نه گفتن نیز در این مرکز ایجاد می شود . در اینجا انرژی خورشیدی که پرورش دهنده بدن اتری ( کالبد اختری ) است جذب می شود و به بدن فیزیکی حیات بخشیده و از آن حفاظت می کند و تمامی بدن را در برگرفته و شخص را از امواج منفی و تشعشعات محیط اطراف مصون می دارد . اگرچه مانی پورا چاکرایی مربوط به ذهن است اما با حیات عاطفی انسان پیوند دارد ، زیرا ذهن یا پدیده های ذهنی عمل تنظیم عواطف را بر عهده دارند در نتیجه انرژی های احساسی و عواطف ازین چاکرا به چاکرای قلب و چاکرای خاجی منتقل می شود . پس در اینجا آرزوهای حیاتی ، آرزوها و احساسات چاکراهای پایین تر درک می شود و به صورت کلام در میاید . وقتی کودکی متولد می شود ، بند نافی اتری بین او و مادر باقی می ماند . این رشته ها نمایانگر پیوند ابناءبشر با یکدیگر هستند . هرگاه دو انسان با یکدیگر رابطه ای برقرار سازند ، ریسمانی بین چاکراهای شبکه خورشیدی آن ها رشد می کند و هر قدر این رابطه محکمتر ، تعداد و قدرت این ریسمان ها افزون تر و زمانی که رابطه در حال گسستن است ، رشته ها به تدریج جدا می شوند . در دوران کودکی این رشته ها بین مادر و فرزند بیشتر است و دوران بزرگسالی این رشته ها را با همسر خویش برقرار می کند . در ضمن این مرکز به عنوان درمان نیز شناسایی شده و به شفای معنوی مربوط است . گفته می شود که در برخی از درمانگران این چاکرا بسیار بزرگ و رشد یافته است .

انسداد انرژی و کم کاری چاکرای سوم

وقتی چاکرای سوم درست کار نکند ، فرد می خواهد همه چیز بر طبق خواسته های او انجام شود و دوست دارد دنیای درون و بیرون را کنترل کرده و غلبه و اعمال قدرت کند ولی از درون نا آرام و ناراضی است . احتمالا او در دوران کودکی یا نوجوانی طرد شدن را تجربه کرده است . او توانایی رشد ارزش های خود را ندارد و اصرار می ورزد تا فعالیت های بیرونی را افزایش دهد تا بتواند احساسات آزار دهنده ، کمبود ها و نقطه ضعف ها را بپوشاند و نیاز به آرامش درونی دارد . نگرانی و نا آرامی و استرس او واکنش همه خشمی است که در مدت زمانی طولانی فرو خورده است . هر استرسی می تواند احساسی مانند گرسنگی ایجاد کند . حتی زمانی که بدن احتیاج به غذا ندارد و این گرسنگی همان نیاز به انرژی در این چاکرا می باشد . انسدادهای متداول انرژی در این چاکرا عبارتند از : عصبانیت ،ترس ، عدم اعتماد به نفس ، احساس گناه ، دیابت ، مشکل فشار خون ، مشکلات گوارشی ، عقده حقارت یا عقده خود بزرگ بینی ، مشکل در پانکراس و معده ، خجالتی و کم رو بودن و … ، کم کاری چاکرای سوم فرد را مایوس و نا امید کرده و سد هایی را مانع تحقق خواسته هایش می بیند. احتمالا آزادی شخصیت او در زمان کودکی به شدت محدود شده است و او ترس از دست دادن تایید والدین و معلمان را داشته و در ابراز احساسات تردید و آن ها را سرکوب و باعث تلمبار شدن آن ها شده و این همان چیزیست که باعث به وجود آمدن مشکل در این چاکرا شده است ، وقتی با مشکلی رو به رو می شود احساس ناراحتی و تردید پیدا کرده و یا به شدت عصبی می شود و اعمالش به شدت بی نظم و بی برنامه می شود .

تغذیه رنگی

فلفل زرد ، بلال شیرین ، آلوی قطره طلا ، موز ،آناناس ، کدوی مسمایی ، کره ، زرده تخم مرغ ، پنیر هلندی و …

چاکرای چهارم : چاکرای قلب یا عشق الهی -آنا هاتا

(Heart chakra – Anahata)

چاکرا

چاکرای چهارم

محل : وسط قفسه سینه

غدد مربوطه : تیموس

بخش های مربوطه : قسمت بالای پشت ، قلب ، دنده ها و قفسه سینه ، ریه ها ، خون ، دستگاه گردش خون ، پوست ، دست ها

حس : لامسه

رنگ : سبز ، صورتی ،

عنصر وابسته : هوا

زمینه : آشکار شدن  خصوصیات قلبی ، عشق ، همدردی ، شراکت ، همدلی صمیمانه ، عدم خودخواهی ، از خودگذشتگی ، سلامتی

نوع یوگا : کارما یوگا

سیاره های وابسته : خورشید ، ناهید ، کیوان

عطر: اسانس روغن گل سرخ

وظیفه : عشق خالص
شکل: نیلوفر دوازده پر
تاثیرات : احساس عشق و ارتباط با مردم و ارتباط عاطفی بویژه با همسر و فرزندان ، و وجود مشکل تنفسی یا بیماری درششها تنش را در چاکرای قلب نشان می‌دهد.

امکان پاکسازی و فعال ساختن چاکرای چهارم  :  طبیعت بکر ، پیاده روی آرام در فضاهای سبز ، شکوفه ها ، گل های صورتی رنگ ، آسمان صورتی

سنگهایی که انرژی این چاکرا را تعدیل و تنظیم می کند عبارت اززمرد،کلسیت سبز، آپاتایت سبز،جید سبز، مالاکیت،کوارتز صورتی،تورمالین،عقیق خزه ای، پریدوت و… می باشد

محل چاکرای قلب در مرکز قفسه سینه واقع است و بنوعی درمرکز سیستم چاکراها نیز قرار دارد بنابراین خیلی به آن اهمیت داده می‏شود و به نحوی سایر چاکراها را تحت کنترل دارد. رنگ آن سبز است و  بر غده تیموس، قلب و ریه‏ها نظارت دارد. سیستم گردش خون و ایمنی ما را منظم می‏کند. از نظر احساسی وقتی این چاکرا باز است، گرما، صمیمیت و عشق بلاشرط را تولید می‏کند. وانرژی این چاکرا باعث احساس عشق بی قید و شرط به جهان و داشتن احساساتی بسیارعمیق می شود و وقتی بسته است ناتوانی در دادن و گرفتن عشق را موجب می‏شود.

پیاده روی آرام درفضاهای سبز ، کل وجودتانرا از راه چاکرای قلب هماهنگ می کند . هردانه شکوفه حامل پیامی از عشق و شعف و پاکی است . بگذارید تا این حس، شکفتن درقلب شما نیز جاری شود . به خصوص گل های صورتی رنگ در حیات بخشیدن و سلامتی انژری های چاکرای چهارم موثر است . آسمان صورتی رنگ با ابرهای لطیف به قلب مان روشنایی می دهد بگذارید تا زیبایی و لطافت این رنگ ها درآسمان ، شمارا دربرگیرد و با خود ببرد.

توضیحات

این چاکرا مرکز عواطف واقعی چون همدلی با دیگران و سازگاری با آن ها ، رشد معنوی ، شفقت ، خلوص و عشق است . هنگامی که این مرکز به درستی عمل نماید ما به خود ، خانواده ، فرزندان ، همسرمان ، حیوانات دست آموز ، دوستان ، همسایه ها ، هموطنان ، همنوعان و تمام مخلوقات زمینی عشق می ورزیم . ازین مرکز ریسمان هایی را به چاکرای قلب افرادی که آن ها را دوست داریم ، وصل می کنیم ، عواطف مربوط به عشق که در این چاکرا جریان می یابند معمولا سبب جاری شدن اشک از چشم ها می گردند . هنگامی که این موقعیت زیبا و دلپذیر ، یعنی باز بودن چاکرای قلب را تجربه می کنیم ، در میابیم که در گذشته تا چه حد از آن محروم بودیم و این سبب جاری شدن اشک می گردد . هدف اصلی در این چاکرا رسیدن به وحدت کامل از راه عشق است و زمانی که این چاکرا کاملا باز و پاک باشد ، حقیقت و عشـق بدون قید و شرط را شکل می دهد و وقتـی با چاکراهای بالاتر مرتبط می شـوداین عشــق به ” عشق الهی  ” تبدیل می شود که ما را از حضور الهی در تمام خلقت آگاه می سازد و به سوی وحدت با هر آنچه که در جهان وجود دارد راهنمایی مان می کند ، و در جهت دستیابی به این هدف قلب ما باید بیاموزد که عشق بورزد ، درک کند و شخصیت خاصمان را باور کند و این تنها زمانی عملی می شود که یاد بگیریم با خطاها و ضعف های خودمان و جهان روبرو شویم و آن ها را بپذیریم و دوست بداریم و گرنه بیمار ، ضعیف و ناشاد خواهیم شد . چاکرای قلب سه چاکرای پایین را به سه چاکرای بالا وصل می کند .چاکرای قلب با هر نوع ادراک لطیف ( در مشارکت و هماهنگی با چاکرای خاجی و خصوصا چاکرای چشم سوم ) پیوندی نزدیک دارد . توانایی های والای چاکرای چشم سوم با باز شدن چاکرای قلب همزمان ایجاد می شود . چاکرای قلب رنگ سبز ، صورتی و گاهی طلایی ساطع می کند، سبز رنگ سلامتی ، همدردی و هماهنگی است . رنگ سبز روشن در چاکرای قلب نشانه سلامتی کامل است ، در حالی که رنگ طلایی مخلوط با صورتی نشان دهنده آن است که شخص در عشق پاک و فداکارانه “الهی ” به سر می برد . سبز رنگ طبیعت ، رنگ نیروی تعادل ، رنگ پیشرفت ذهنی و بدنی است . رنگ سبز  بدن را از سموم پاک کرده و باعث هماهنگی جسم ، ذهن و روح می گردد و اثر خوشایندی بر دستگاه عصبی دارد . سبز ارتعاش افکار ما را موزون نگه داشته و به ما آرامش می دهد همچنان که قلب طبیعت با سبز اداره می شود ، قلب انسان نیز چنین است . سبز روی فشار خون به شکل شگفت آوری اثر می گذارد . با سبز شدن تنه و شاخه درختان و جوانه زدن آن ها از آمدن بهار با خبر می شویم . عادت کرده ایم که بهار را همراه با انرژی جدید در تنه ، اعضا و قلب خود احساس کنیم . بعد از زمستان و در بهار ، ما از نظر روحی در سلامت احساس شادابی بیشتری می کنیم . این احساس تازگی ، نتیجه تاثیر پرتو سبز بر بدن های ظریف تر می باشد . این رنگ مناسب ذهن و روح ما است . بنابراین در چاکرای قلبمان توانایی عظیمی را برای دگرگونی خود و دیگران داریم . اگر یاد بگیریم که تمام بخش های شخصیت خود را از صمیم قلب بپذیریم و دوست داشته باشیم ، میتوانیم کاملا دگرگون یا سالم شویم . یک چاکرای باز قلب می تواند خود به خود تاثیر شفابخش و دگرگون کننده بر روی دیگران داشته باشد و گرمای طبیعی ، صمیمت و شادی پخش کند و این قلب اطرافیان را باز می کند ، اطمینان ، شادی و سرور به وجود می آورد و با باز بودن آن همه ی موجودات را درک می کنیم چه ذی شعور باشند و چه نباشند و حتی به ستارگان ، خورشید و جهان زنده ی اسرار آمیز عشق می ورزیم .

انسداد انرژی و کم کاری چاکرای چهارم

درست کار نکردن این چاکرا باعث می شود که فرد همیشه در ازای عشقی که می دهد انتظار سپاس و قدردانی داشته باشد و فرد از پذیرش عشق دیگران عاجز است و قادر نیست خود را برای پذیرفتن این عشق باز بگذارد . مهر و محبت و ملایمت دیگران او را شرمنده می کند . شاید به خود بگوید نیازی به عشقی که دیگران بتوانند به او بدهند ندارد . کم کاری چاکرای قلب فرد را بسیار آسیب پذیر ، وابسته به عشق و علاقه دیگران میکند . وقتی که احساس می کند که  طرد شده است عمیقا آزرده و افسرده و غمگین می شود و در لاک خود فرو می رود . او دوست دارد عشق بورزد ، اما ترس از طرد شدن باعث می شود که نتواند راه درستی برای این کار پیدا کند و این باعث تحکیم نقاط ضعف و ناتوانی او می شود .برای جبران فقدان عشق به شدت دوستانه و مهربان رفتار می کند و با تمام افراد یکسان و سرد رفتار می کند ، بدون اینکه با هیچ یک از صمیم قلب درگیر شود .

انسدادهای رایج در چاکرای قلب :

جزم اندیشی ، تعصب و تحجر ، لاپوشانی کردن ، ناشکیبایی و کوته فکری و تفکر سیاه ، سفید ( مثل خدا و شیطان ، آدم های خوب و بد ، قدرت های خوب و بد و … )

بیماری ها :

بیماری های قلبی ، فشارخون ، زخم ، سرطان ، دردهای عصبی ، آنفولانزا ، دردهای آنژینی ، بالا بودن کلسترول ، رگ های مسدود ، خنکی دست ها و پا ها ، خستگی مزمن ، بیماری کبد ، ایمنی کم در برابر بیماری ها و پیری زود رس و …

تغذیه رنگی :

اسفناج ، کلم ، فلفل سبز ، کاهو ، سیب سبز ، گوجه سبز ، نخود سبز ، عدس سبز ، لوبیا سبز ، کیوی ، خیار و … اغلب میوه ها و سبزی های سبز که نه واکنش اسیدی دارند و نه الکالین ، مناسب هستند.

 چاکرای پنجم: چاکرای گلو یا حلق-ویشهودها

(Throat chakra-  Vishuddha –  Vishuddhi)

چاکرای پنجم

محل : بین حفره گردن و حنجره

غدد مربوطه : غده تیروئید ، غده پاراتیروئید

هورمون های مربوطه : تیروکسین ، تری یدوتایرونین ، پاراتورمون

بخش های مربوطه : ریه ها ، نایژه ها ، مری ، تارهای صوتی ، گلو ، پشت گردن ، فک ، گونه ها ، کتف ها ، شانه ها

حس : شنوایی

رنگ : آبی روشن و همچنین نقره ای و آبی مایل به سبز

عنصر وابسته : اتر ( آکاشا )

زمینه : برقرای ارتباط ، خلاقیت ، بیان وجود ، باز بودن ، انبساط ، استقلال ، منبع الهام ، دستیابی به سطوح لطیف وجود

سیاره های وابسته : مریخ ، کیوان ، ونوس ، اورانوس

عطر: مریم گلی و  اکالیپتوس
وظیفه : بیان ، بودن
شکل: نیلوفر شانزده پر
تاثیرات : نشان دهنده بیان کردن و دریافت کردن است . در اینجا بیان کردن می‌تواند از طریق ارتباط برقرار کردن با چیزی که می‌خواهید و یا چیزی که احساس می‌کنید باشد و همچنین می‌تواند بصورت هنری مانند نقاشی نقاش ،موسیقی یک موسیقیدان و استفاده از اشکال برای بیان درون خود باشد

امکان پاکسازی و فعال ساختن چاکرای پنجم :  نگاه کردن و لذت بردن از آسمان آبی ، انعکاس آسمان در آب ، امواج آرام

سنگهایی که انرژی این چاکرا را تعدیل و تنظیم می کند عبارت ازآمازونیت، آکوآمارین، کلسیت آبی، عقیق آبی ، فیروزه توپاز،لاجورد، سودا لیت و…می باشد

طیف رنگی مربوط به این چاکرا آبی است که علامت  جاودانگی، اخلاص و الهام است.

. این رنگ روی بیماریهای گرفتگی گلو و ناراحتی‌های عصبی تأثیرگذار است

چاکرای گلو غده تیروئید، گردن، گلو، گوشها و بخش فوقانی سیستم تنفسی را تحت نظارت دارد. ارتباطات عمومی و ابراز خلاقیت ما را تحت کنترل دارد. یک چاکرای گلوی باز، به ما کمک می‏کند تا به نحو موثری با افکار درونی و احساساتمان بدون هیچ ترسی ارتباط برقرار کنیم، به همان شکل که در ارتباط بیرونی خود خلاق هستیم. ناتوانی در ابراز وجود و ترس یا وابستگی به نظرات دیگران از عوارض یک چاکرای گلوی بسته به شمار می‏آید.

انرژی این چاکرا باعث افزایش توانایی ارتباط با دیگران و اعتماد به آنها می گردد و خلاقیت فردی را افزایش می دهد.انرژی این چاکرا گلو،غده تیرویید،دهان،دندان و لثه ها را تحت تأثیر قرار می دهد..

نور آبی شفاف صاف، واکنشی دردرون چاکرای پنجم ایجاد می کند. برای جذب کامل رنگ آبی آسمانی روی زمین دراز بکشید و ریلکس کنید . وجود درونی تان راروبه گستردگی لایتناهی باز کنید  احساس خواهید کرد که چگونه ذهن تان باز و پاک می شود و چگونه انقباض و گرفتگی چاکرای گلو و فضای تحت تاثیر آن به تدریج از بین می رود و حالا قلب شما آماده ی پذیرفتن پیام الهی است . انعکاس آسمان آبی در، کش و قوس شفاف آب اثر وسعت دهنده و آزاد کننده ایی براحساسات تان دارد و صدای آرام امواج  شما را از عواطف و احساسات نهفته تان و این که به شما چه می خواهند بگویند آگاه می سازد و اگر اجازه دهید که امواج انرژی های آسمان و آب درشما نفوذ کنند به ذهن واحساسات تان ، بهبودی می بخشند.

.

توضیحات

لغت ویشودها به معنی پالایش است و بنابراین این چاکرا مرکز تصفیه سازی نام دارد . سمبل این مرکز یک نیلوفر آبی است با شانزده گلبرگ که در مرکز آن مثلثی وارونه با دایره ی سفید رنگی محاط بر آن قرار دارد . چاکرای گلو مرکز نیرو هم گفته می شود زیرا آفریننده ترین مرکز بدن انسان است ، چون در اینجا بزرگترین مرکز خودابرازی انسان به شکل سخن پدیدار می گردد . اکثر اوقات انسان تحت تاثیر نیروی سازنده یا تخریبی سخن قرار گرفته یا میگیرد . پس این چاکرا همانند پلی است بین افکار و احساسات ، انگیزه و واکنش های انسان ، و پیوند مهمی را بین چاکراهای پایین تر و چاکرای هفتم ( تاج) به وجود می آورد و محتوای همه چاکراها را به بیرون منتقل می کند. چاکرای گلو با عنصر اتر و حس شنوایی در ارتباط بوده و اتر نیز وسیله القاء صداست و محلیست که انسان صدای درونش را از کرانه های ماوراء حسی به گوش درون می شنود و با روح خود ارتباط برقرار می کند . الهام او را دریافت می نماید و همچنین اعتماد به نفس راسخی در هدایت متعالی خود پیدا می کند و به همین علت است که این چاکرا مرکز خلاقیت و آفرینندگی به ویژه در کلام است . برای آواز خواندن از این مرکز انرژی استفاده می شود . موسیقی تولید شده توسط صدا از نظر درمانی بسیار موثر است . بطور کل ارتباط برقرار کردن در زندگی شخصی عمدتا از راه صحبت کردن و همین طور با حرکت و حالت و نیز فرم های خلاق بیان مثل موزیک ، هنرهای تجسمی و نمایشی و رقص و … توسط این مرکز انرژی اتفاق می افتد . پس چنین است که کتاب ها ، موسیقی ، نقاشی و امثال آن ها به وسیله همین چاکرا شکل می گیرند و از روش های پرورش چاکرای گلو ، آواز خواندن هارمونیک ، هنر درمانی و هر نوع خلاقیت هنری ، سفالگری ، رقص و … می باشند . در چاکرای گلو خلاقیت چاکرای دوم به انرژی های چاکراهای دیگر وصل می شود و اتر به این انرژی ها شکل می دهد که از طریق آن ها با جهان بیرون ارتباط برقرار شود .

از راه چاکرای  گلو همه آنچه در درون داریم ابراز می کنیم مثل خندیدن ، گریه کردن ، احساسات عاشقانه و شادی ، دلواپسی ها و پرخاشگری ها ، آرزو ها و تصمیم ها و همینطور ایده ها و دانش و دریافت های درونمان را و هرگونه فروخوردن بیان به روی این چاکرا اثر خواهد گذاشت . فردی که تجربیات دردناکی را به طور جدی در گذشته تجربه کرده یا در حال حاضر تجربه می کند ، اگر این ناراحتی ها را با کسی تقسیم نکند مشکلات زیادی را در این چاکرا تجربه خواهد کرد . ویشودها چاکرا به قبول مسئولیت نیازهای شخصی مربوط می شود و هنگامی که فرد از سرزنش دیگران به خاطر کمبودهای خود دست بردارد و برای به دست آوردن آنچه بدان نیاز و آرزو دارد اقدام نماید ، به بلوغ دست یافته و این چاکرا به درستی عمل می کند . هرچقدر که ویشودها چاکرا درست تر کار کند آگاهی ما نسبت به بدن ذهنی مان بیشتر می شود و هرچقدر که قدرت تشخیص مان نسبت به عملکرد بدن ذهنی بیشتر شود ، آگاهی مان نسبت به بدن های فیزیکی ، اتری ، احساسی ( اختری ) بیشتر می شود در نتیجه دیگر افکارمان از راه احساسات و حواس فیزیکی ابراز نمی شود بلکه شناخت واقع بینانه را ممکن می سازد . زمانی که گردش این چاکرا صحیح نباشد فرد عالم را به دیده ی منفی و خصمانه می نگرد در نتیجه محتاط شده ، انتظاراتی منفی خواهد داشت . به احتمال زیاد چنین فردی به جای عشق و انرژی هستی بخش ، در انتظار دریافت خصومت ، درنده خویی و پستی است . پس به خاطر این انتظارات منفی حوزه نیروی منفی را در اطراف خود به وجود می آورد و بنابراین دریافت های منفی خواهد داشت . در نتیجه تبلیغات منفی را به خود جذب می کند . هنگامی که فرد چاکرای گلوی خود را می گشاید به تدریج قادر به جذب انرژی بیشتری خواهد شد اما به احتمال زیاد در مدت کوتاهی پس از گشودن آن بر اساس باورهای منفی خود او دریافت های منفی خواهد داشت و اگر او بتواند این تجربه را پشت سر بگذارد و با ذات درون خود ارتباط برقرار کند و مجددا اعتماد درونی را در خود مستقر نماید می تواند دوباره این چاکرا را بگشاید . و این روند باز و بسته بودن چاکرا تا زمانی که تمام سوء تعبیرات قبلی جای خود را به اعتماد به عالمی بی خطر و انرژی بخش نسپارد ادامه خواهد یافت. در ضمن نحوه نگرش انسان به خویش در جامعه ، محیط شغلی و در میان همنوعان بروی این چاکرا تاثیر می گذارد. اگر انسان دارای شغلی خوب و راضی کننده بوده و در راه آن سعی و کوشش مورد نیاز را بنماید و آن را به عنوان وظیفه خود در زندگی بپسندد ،  این چاکرا باز است و چنین کسی از لحاظ شغلی موفق خواهد بود و از کیهان انرژی دریافت می کند و اگر چنین نباشد برای جبران کمبود مناعت طبع و برای اجتناب از یاس درونی از سپر دفاعی غرور استفاده می کند و با اظهاراتی از قبیل ” زندگی فرصت شکوفایی استعدادهایش را در اختیارش قرار نداد  ” ، “نقش انسانی قربانی را ایفا خواهد نمود “  ، در این چاکرا ترس از شکست هم ظهور می کند . این احساسی است که مانع استفاده از فرصت ها برای اقدام در امور و آفرینش آنچه که با تمام وجود فرد بدان تمایل دارد ، می گردد . این ترس شامل دوستی کردن با دیگران و بطور کلی زندگی اجتماعی نیز می شود . چنین فردی از برقرای ارتباط با دیگران اجتناب می کند چون ازینکه مبادا موجب بی مهری قرار گیرد می ترسد ، از سویی از ابراز وجود خودداری می کند و از سویی دیگر در هم چشمی با دیگران دچار غرور شده می گوید : من از تو بهترم ، تو لیاقت همنشینی با من را نداری ، و این احساس سرخوردگی از درون فرد ریشه می گیرد و به اطرافیان انعکاس می یابد . راه کنار نهادن این عواطف و گشودن این چاکرا رفتن به دنبال حرفه مورد علاقه ، برقراری تماس با افراد مطلوب و آشکار نمودن عواطف در رابطه با اینگونه افراد است .

انسداد انرژی در چاکرای پنجم – ویشودها چاکرا

اگر انسداد انرژی درون این چاکرا باشد می تواند مانع ارتباط بین ذهن و بدن تان گردد و یا در ابراز احساسات دچار مشکل می شوید در این صورت احساسات برطرف نشده را با اعمال بدون ملاحظه و فکر ابراز می کنید . یا اینکه برخورد غیرمنطقی می کنید و افکار و احساسات را رد کرده و آن ها را به حق نمی دانید ، به احساساتی اجازه ابراز می دهید که از فیلتر داوری خودتان گذشته و با قضاوت دیگران هم تناقضی نداشته باشد . یک احساس گناه ناخودآگاه و ترس های ذاتی شما مانع از دیدن و نشان دادن  ” خود ” حقیقی تان و بیان آزادانه عمیق ترین افکار ، احساسات و نیازها می شود و در عوض با تعدادی کلمه و حرکات سر و دست آن ها رامی پوشانید و وجود حقیقی خود را کتمان می کنید . کلامتان هم یا خشن و بی ادبانه است یا سرد و جدی . ممکن است با لکنت زبان صحبت کنید ، صدایتان نسبتا بلند باشد و کلامتان فاقد معنای عمیق است .

به خود اجازه نمی دهید که نقطه ضعف هایتان را نشان دهید بلکه سعی می کنید به هر قیمتی شده دائما قوی به نظر بیایید . در نتیجه ممکن است خود را خیلی تحت فشار قرار دهید . ممکن است بار زندگی بروی دوشتان سنگینی کند . زمانی که سرکوب شوید و ناکام بمانید نیز انسداد انرژی بوجود می آید . انسداد انرژی در چاکرای گلو در کسانی که از قدرت بیانشان برای گول زدن دیگران سوء استفاده می کنند نیز دیده می شود یا برای جلب توجه دیگران بلا انقطاع حرف می زند ویا  در کم کاری چاکرای گلو شما خجالتی ، ساکت و درون گرایید و وقتی صحبت می کنید  در برخورد با دیگران احساس عدم اطمینان و ترس از قضاوت دارید و اغلب واقعا نمی دانید چه می خواهید . پیام های روحتان را دریافت نمی کنید و به نیروی بصیرت خودتان اعتماد ندارید . اگر چاکرای پنجم تان را بهبود نبخشید مشکل جدی پیش خواهد آمد .

چاکرای گلوی کاملا باز :

احساسات ، افکار و دانش درونتان را آزادانه و بدون ترس ابراز کنید . می توانید نقاط ضعف و قوتتان را آشکار سازید . صداقت درونی تان نسبت به خود و یا دیگران از موضع درستی بیان می شود اگر لازم باشد می توانید کاملا ساکت بمانید واز صمیم قلب به دیگران گوش دهید و درک کنید گفتارتان خلاق و پرشور است در عین حال که کاملا واضح است . به بهترین وجه و بیشترین اثر برای حقایق لطیف باز هستید . از راه آن ها هدایت می شوید و صدای درونتان را می شنوید که در زندگی شما را رهبری می کنند . در می یابید که تمام ظاهر” خلقت “  پیام خاص خود شان را دارند . به علت استقلال درونی و ابراز آزادانه آنچه هستید سروری عمیق و احساس موفقیت و استحکام شخصیت در شما بوجود می آید .

بیماری ها :

بیماری های گلو ، ورم لوزه ، سرفه ، برونشیت ، آسم ، عفونت های بخش تحتانی دستگاه تنفس ، ناراحتی های ریه ، سینوس ها و حنجره ، سرماخوردگی عمومی ، لارنژیت ( التهاب حنجره ) ، گواتر ، خستگی گردن ، دندان درد و مشکلات لثه ، دندان در آوردن ، کم کاری یا پر کاری تیروئید ، آبله مرغان ، تب ها ، نیش حشرات ، قلنج ، خارش ، سفیدی مو و ….

تغذیه رنگی :

توت آبی ، انگورها ، آلو سیاه و اغلب میوه های آبی و …

چاکرای ششم : چاکرای پیشانی یا چشم سوم –آجنا

(Brow chakra – Ajna – third eye – Bindu)

چاکرای ششم

محل : وسط پیشانی ، به پهنای یک بند انگشت بالای پل بینی کمی بالاتر از ابروها

غدد مربوطه :  غده صنوبری

هورمون مربوطه : ملاتونین

بخش های مربوطه : چشم ها ، گوش ها ، بینی ، صورت ، مخچه ، سیستم عصبی ، ستون مهره

حس : تمام حس ها ، از جمله ادراکات فراحسی

رنگ : نیلی

زمینه :  عملکرد ادراک ، کشف و شهود ، رشد حس های درونی ، قدرت های ذهنی ، عملکرد ادراک شخص ، تجلی

سیاره های وابسته : تیر ، مشتری ، اورانوس ، نپتون.

عطر: نعناع
شکل: نیلوفر دو پر(۹۶ پر)

وظیفه: دانش هستی
تاثیرات: این چاکرا با درونی ترین قسمت وجودی انسان ( به عقیده غربیهای باستان مربوط به ناخودآگاه می‌باشد) که روح نام دارد و همچنین معنویت مرتبط است. این مکانی است که محرک ما و میزانی از آگاهی که فعالیتها و در واقع زندگی ما را هدایت می‌کند در آن قرار دارد.

امکان پاکسازی و فعال ساختن چاکرای ششم : با تماشای آسمان آبی پررنگ و پر ستاره شب فعال می شود .

سنگهایی که انرژی این چاکرا را تعدیل و تنظیم می کند عبارت ازآمازونیت، آمتیست، آپاتایت،یاقوت کبود، توپاز،لاجورد، سودالیت فلوئوریت و…می باشد.

 طیف رنگی مربوط به این چاکرای ششم آبی نیلی است. این رنگ باعث باز شدن چشم سوم – دید بیرونی و درونی – است. این رنگ برای آرامش و درمان بیماریهای ذهنی مفید است. رنگ نیلی آگاهی را بالا می‌برد و برای زنده کردن خاطرات فراموش شده مفید است.

چاکرای پیشانی که به عنوان چشم سوم از آن یاد می‏شود. روی چشمها، بینی، گوشها، سینوسها، مخچه و سیستم عصبی مرکزی نظارت دارد. به نظر می‏رسد که مرکز بصیرت و شهود ما نیز هست. یک چاکرای چشم سوم باز، ذهن را آرام کرده و شخص را بیشتر تحلیلی نموده، وی دارای حافظه خوبی خواهد شد. اگر این چاکرا متعادل نباشد، باعث وابستگی زیاد به عقلانیات و خرد و فقدان معنویت خواهد شد یا می‏تواند موجب سطح هوشی پائین یا یک ذهنِ گیج شود.

انرژی این چاکرا باعث افزایش حس همکاری در فرد،شفافیت ذهنی به جای آشفتگی ذهنی و افزایش نگرش مثبت به زندگی می گردد .

انرژی این چاکرا غده هیپوفیز،غدد صنوبری،مغز، جمجمه ،سیستم عصبی و چشمها  را تحت تأثیر قرار می دهد.

چشم سوم با تماشای آسمان آبی پررنگ و پرستاره ی شب فعال می شود . این تجربه ی طبیعت ذهن شما را برروی پهنه ی بی حد و مرز همه ی آنچه درفرم های مختلف متجلی شده است باز می کند . از مرزی های لطیف ، ساختارهای آنها و قوانین شان که درپس دنیای قابل رویت حیات وجود دارد که رقص بدنهای ملکوتی درفضای لاینتاهی را نشان می دهد آگاهتان می سازد.

توضیحات :

آجنا در لغت به معنی فرمان و مرکز فرمان است . آجنا چاکرا به شکل دایره ای با دو گلبرگ در دو طرف آن توصیف می شود ، این دو گلبرگ به نیروهای مثبت و منفی پرانا که در این مرکز به هم اتصال می یابند و همچنین به خورشید و ماه اشاره دارند . این دو گلبرگ نشانه نفس و روح هستند . به عبارتی ذهن استدلالی و ذهن الهامی . گاه آجنا چاکرا را دری قلمداد می کنند که به قلمرو آگاهی برین و آگاهی عمقی باز می شود . در اینجاست که انسان با چشم دل می بیند ، در بسیاری از سنت های عرفانی ، گشایش این چاکرا مربوط به بیداری معنوی است . در حین مراقبه نیز ازین چاکرا برای تمرکز استفاده می شود . در مراقبه عمیق ، چشم روحانی یا چشم واحد در قسمت مرکزی پیشانی قابل مشاهده خواهد بود . این چشم عالم بر همه چیز ، در متون مقدس مختلف با نام چشم سوم ، چشم درون ،  چشم شهود ، ستاره شرق ، قوایی که از بهشت فرو می آید و … نامیده شده است . آجنا چاکرا مرکز توسعه رشد عقل و هوشیاری و مرکز خرد و عقل است . از طریق این چاکراست که شخص می تواند توانایی های هوشی و عقلی ، حافظه ، اراده ، تمرکز ، تدبیر و تجسم را در خود افزایش دهد . در بدن دو مرکز اراده وجود دارد ، یکی از آن ها چاکرای مانی پورا ( شبکه خورشیدی ) و دیگری آجنا چاکراست . همچنین انرژی که پشت مقاصد شخص قرار دارد ، ازین چاکرا آزاد می شود .چنانچه این چاکراباز باشد به دنبال افکار و اندیشه های انسان اعمال مناسبی شکل می گیرند که سبب تجلی مادی اندیشه ها در جهان فیزیکی می گردد و فرد با قدرت تجسم اش می تواند انرژی را برای تحقق بخشیدن خواسته ها بیافریند . همچنین در تلفیق با چاکرای باز قلب فرد می تواند انرژی های سلامتی بفرستد  چه برای آنچه در دسترس است و چه برای فاصله دور ، چنانچه این چاکرا بسته باشد ، فرد برای به ثمر نشاندن اندیشه هایش تلاشی درازمدت در پیش روی دارد . اگر انسان دارای ذهنیت و انتظارات مثبت در مورد همه چیز باشد در نتیجه دریافت هایی مثبت از محیطی و افراد دیگر خواهد داشت و اگر تعبیرات ذهنی منفی از هر چیز داشته باشد همان ها را به جهان خارج از خود انعکاس داده و بدین وسیله به آن ها شکل داده و دریافت هایی منفی خواهد داشت .

با ادغام و آمیزش انرژی کیهانی و  قمری و خورشیدی در این چاکرا در انسان بیداری روحی حاصل می آید و در هنگام بیداری این چاکرا در فرد قدرت روشن بینی ، روشن شنوی و تله پاتی و پیشگویی پدیدار می گردد . هنگامی که این مرکز کاملا بیدار است انسان در ورای کارمای خود بسر می برد ، اما در عین حال قادر به دیدن کارمای اطرافیان و اقوام و ملیت های جهان است . در حالت متمرکز بودن در این چاکرا این توانایی در انسان ایجاد می گردد که به دیگران در محور کارمایشان کمک کند. آجنا چاکرا تحت کنترل سیاره اورانوس فعالیت کرده و از خودگذشتگی و آرمانگرایی از کیفیت های تابشی آن به شمار می آید. اجنا چاکرا بر روی غده هیپوفیزهم تاثیر می گذارد . غده هیپوفیز سلطان غدد نیز نامیده می شود ، زیرا این غده به تمام غدد دیگر فرمان می دهد . این غده قدرت اراده ، قدرت تشخیص و همچنین بینایی ، شنوایی و حافظه را کنترل می کند . تمام نوابغ دارای غده هیپوفیز برتری می باشند. این غده رشد بدن را نیز کنترل می کند . اختلال در عملکرد این غده سبب می شود که فرد از نظر فیزیکی رشد بسیار ناکافی داشته باشد وکوتاه قد شود . یک خانوم باردار نباید تحت فشار عصبی قرار گیرد ، زیرا این حالت ممکن است سبب بروز اثرات منفی بر روی غده هیپوفیز جنین در داخل رحم مادر شود و درجات مختلف عقب ماندگی ذهنی را ایجاد می کند . ترس دائمی بر روی غده هیپوفیز اثر می گذارد و می تواند فرد را بسیار ضعیف و کم رو کند . فشار و نگرانی نیز سبب اختلال در عملکرد این غده می شود و می تواند باعث افزایش فشار خون و مشکلات گوارشی نیز بشود ، به افرادی که مستعد ابتلاء به انواع ترس و بیم هستند و افرادی که تمایل به دروغ گویی دارند و یا سرکش و نافرمان هستند و یا حتی دزدی می کنند باید به آجنا چاکرای آن ها انرژی داد . همچنین برای درمان ذهنی و احساسی ضربه ای که ناشی از حادثه یا اتفاقی در گذشته رخ داده نیز باید به این چاکرا انرژی داد .

انسداد انرژی در چاکرای ششم ( آجنا چاکرا )

اگر این چاکرا ضعیف و جریان انرژی در آن راکد باشد ، به علت کمبود انرژی در آن قدرت خلاقیت فرد متوقف می گردد ، یا اینکه فرد افکار خلاقه زیادی در سر دارد اما هرگز محقق نمی گردد . همراه با این وضعیت عذر و بهانه ای دائمی وجود خواهد داشت که بر اساس آن جهان خارجی به سبب نقائص خود مورد سرزنش قرار می گیرد . تنها چیزی که این فرد بدان نیاز دارد ، این است که بیاموزد چگونه امیال خود را گام به گام به تحقق برساند . پیام عملکرد ناهماهنگ چاکرای چشم سوم عدم تعادل است ، به طور مثال : پافشاری بیش از حد روی حوزه عقل ، و تصمیمات زندگی فرد منحصرا با عقل و منطق صورت می گیرد و فقط آنچه را که با ذهن منطقی اش درک می کند قبول دارد ، شخص به آسانی قربانی تفکر روشنفکرانه خود می شود ، تنها چیزی را قبول می کند که ذهن او بتواند درک کند ، و از روش های علمی قابل اثبات باشد. عملکرد ناهماهنگ دیگر این چاکرا این است که فرد با قدرت ذهنش سعی می کند بر روی دیگران و رویدادها تاثیر بگذارد ، صرفا فقط می خواهد قدرتش را نشان دهد و یا برای ارضای نیازهایش از آن استفاده می کند . در این وضعیت معمولا چاکرای شبکه خورشیدی هم از تعادل خارج است و چاکرای قلب و تاج نیز در حد جزیی رشد یافته است .

اگر چشم سوم فرد علی رغم گیرهایش نسبتا باز باشد ، باز هم ممکن است در این کار موفق شود ، هر چند که مقاصد فرد خلاف جریان طبیعی حیات است . ولی دیر یا زود احساس تنهایی او را در بر می گیرد و موفقیتی را که برایش تلاش نموده بود پایدار نخواهد بود . اگر جریان انرژی ها در آجنا چاکرا به طور قابل ملاحظه ای بسته باشد تنها حقیقتی را می بیند و باور می کند که در جهان بیرون قابل دیدن باشد . زندگی اش تحت نفوذ امیال مادی ، نیازهای فیزیکی و احساسات ابراز نشده است . اندیشه ها و بحث های معنوی به نظرش خسته کننده و اتلاف وقت خواهد بود . به راحتی در شرایط دشوار فرد کنترل اش را از دست می دهد ، و احتمالا خیلی هم فراموشکار است . اگر بینایی فرد ضعیف شده باشد اغلب با کم کاری چاکرای چشم سوم همراه است . همچینین در موارد حاد ، افکار فرد خیلی پریشان و آشفته است و تصمیماتش کاملا بر اساس احساسات سرکوب شده است .

بیماری های مربوط به چاکرای چشم سوم :

ناراحتی اعصاب از قبیل رعشه ، فلج صورت ، ناراحتی های چشم از جمله آب مروارید ، التهاب چشم ، زخم قرنیه مزمن ، جوش های پلک ، سرگیجه ، ناراحتی های گوش و بینی مثل : کری ، گوش درد ، از دست دادن حس بویایی ، خونریزی بینی ، تشنج کودکان ، بیهوشی ، صرع ، ناراحتی های ذهنی از جمله : مالیخولیا ، وهم بینی ، هذیان گویی ، وسواس ، ضعف اعصاب .

تغذیه رنگی :

انگور یاقوتی ، کلم بروکلی ، بادنجان ، آلوچه .

چاکرای هفتم : چاکرای بالای جمجمه یا تاج سر یا ساهاسرارا

(Crown chakra – Sahasrara)

چاکرا

چاکرای هفتم

محل : وسط سر در بالاترین نقطه رو به بالا باز می شود.

غدد مربوطه : هیپوفیز، هیپوتالاموس

هورمون مربوطه : وازوپرسین سروتونین

بخش های مربوطه : مخ ، جمجمه ، چشم راست

حس : هستی خاص وعدم تعادل آن حس سرخوردگی ، عدم غلبه برترس و اضطراب
رنگ : بنفش ، سفید

زمینه :  کمال ، شناخت متعالی از طریق مشاهده درون ، وحدت با هستی مطلق ، آگاهی جهانی

سیاره های وابسته : نپتون ، کیوان

وظیفه: وجود مطلق

عطر : کندر
شکل: نیلوفر هزار پر
تاثیرات: این چاکرا به احساس یگانگی و جدایی مربوط است و ارتباط ما را با کائنات و خداوند نشان می‌دهد

امکان پاکسازی و فعال ساختن چاکرای هفتم : گذراندن زمانی در قله کوه و یا نظاره آن

سنگهایی که انرژی این چاکرا را تعدیل و تنظیم می کند عبارت از آمتیست ، کلسیت شفاف، الماس، کوارتز شفاف، سنگ ماه، اپال، توپاز، سلنیت و…می باشد

طیف رنگی چاکرای هفت  بنفش است. این رنگ برای بیماری‌های ذهنی مناسب است و خواب را تنظیم می‌کند. چاکرای هفتم نمایانگر ارتباط با پدر است که ارتباط ما با قدرت و همچنین در نهایت ارتباط ما را با خدا نشان می‌دهد. وقتی کسی احساس جدایی از پدرش را تجربه کرده باشد این چاکرا را می‌بندد و احساس تنهایی و انزوا را تجربه می‌کند . مثل اینکه در پوسته‌ای قرار گرفته باشد و نتواند با اطراف خود ارتباط برقرار کند.

چاکرای تاج  قسمت فوقانی مغز را تحت سیطره خود دارد. وقتی متعادل است ما احساس اتصال بیشتری به معنویت خودمان داریم احساس وحدت می‏کنیم؛ آگاهی ما آرام و گشوده است.

واگر نامتعادل باشد، احساس جدایی یا رهایی داریم.

انرژی این چاکرا باعث بهتر شدن روحیه و افزایش انرژی فرد می شود
انرژی این چاکرا مغز،قسمت بالای ستون مهره ها ، سیستم عصبی و مرکز درد را تحت تأثیر قرار می دهد.

زمانی را تنها درقله کوهی بلند گذراندن بهترین راه حل برای کمک به باز کردن چاکرای هفتم است . بدلیل اینکه دراینجا از دغدغه های زمینی دور هستید و می توانید از رویدادهای زندگی شخصی تان راحت تر رها شوید و همین طور نزدیک تر شدن به آسمان کمک می کند تا فضا و بی کرانگی را حس کنید . وقتی از طبیعت لذت می برید ، بهتر است که این کار با آرامش درونی و آزاد اندیشی و حق شناسی انجام دهید . این باعث می شود که پذیرای تاثیرات سلامتی کامل ، انبساط خاطر و حمایت باشید . این روش ها اثرات پاک کننده و فعال کننده درچاکرای مورد نظر دارد

توضیحات :

ساهاسرارا در بالای سر در ملاج قرار دارد . سمبل آن نیلوفری درخشان با هزار گلبرگ به نشانه ی بی نهایت بودن است . با تمام رنگ های رنگین کمان می درخشد ، اما رنگ غالب آن بنفش است . مسیر چاکرای هفتم باز شده با رنگ بنفش نشان داده می شود و رنگ بنفش ساطع شونده از آن رنگ وقار ، عزت نفس و شفاست . همچنان که یک سلطان توانا بر قلمرو خود بطور کامل حاکم است ، بنفش هم مرکز تاج را اشغال می کند و ذهن والاتر را تاج می شود و حاکم بر اعضاء و ملیون ها سلولی که اعصاب و بافت ها را شکل می بخشند می باشد . غنچه بیرونی این چاکرا ۹۶۰گلبرگ دارد ، دردرون آن غنچه دیگری با ۱۲ گلبرگ دیده می شود ، که با نور سفیدی که تشعشعات طلایی دارد می درخشد . نور سفید تابش الهی کیهان است. این چاکرا جایگاه بالاترین سطح آگاهی و تکامل انسانی است و انسان را به سوی سرای ابدی ، نهایی و برتر هدایت می کند و با نام هایی چون روشن بینی ، آگاهی وحدت و آگاهی ( من هستم ) شناخته شده است . به این دلیل فردی که در سطح جسمی ، ذهنی و معنوی به هشیاری رسیده ، غالبا با هاله یا شعاع های نوری بر گرد سرش نشان داده می شود ( پیامبران و امامان ) . این چاکرا محل اشراق و بصیرت معنوی است ، که بر قدرت پیشگویی می افزاید . ساهاسرارا عمدتا با شعور برتر خود حقیقی در پیوند و ارتباط است . هرگونه راهنمایی که ما از طریق فکر ، صدای درونی یا یک احساس واقعی درونی دریافت می کنیم در حقیقت از چاکرای فرق سر ناشی می شود . همه ما دارای یک ذات عالی هستیم که قسمت اعظم ما را تشکیل داده است و دارای اطلاعاتی راجع به کار حیاتی ما می باشد . منشا تمام راهنمایی ها این قسمت می باشد . ما از طریق چاکرای فرق سر با ذات عالی خود در ارتباط هستیم . با تغییر ماهیت شعور و آگاهی انسانی ، فرد در یک حالت سرور و سرمدی فرو می رود . با رسیدن به این حالت انسان به قدرت درک و واقع بینی دست می یابد . هوشیاری نیروی ثابت و طبیعت نیروی متحرک است . غده درون ریز مرتبط با ساهاسرارا عمدتا (غده هیپوفیز و هیپوتالاموس) و نیز غده صنوبری است . این غدد تنظیم کننده  بدن بوده، و نیز بر حالات خلقی فرد تاثیر می گذارند . اندیشمندان معتقدند که نور وارد شونده به چشم ها نه تنها به دید ما کمک می کند بلکه ساعت بیولوژیک بدن را از طریق غده صنوبری و هیپوفیز به فعالیت وا میدارد . دامنه  باز بودن چاکرای هفتم می تواند کم یا زیاد باشد. وقتی چاکرای هفتم شروع به باز شدن می کند، زمانی است که مرز بین هستی درونی و زندگی بیرونی در وضع موجود کاهش پیدا می کند و انسان لحظه ها را بیشتر و بیشتر تجربه می کند. وقتی که رشد چاکرای هفتم افزایش می یابد این لحظه ها بیشتر می شود تا زمانی که به صورت یک واقعیت دائمی درمی آید.وقتی که خویشتن فرد آماده این گام آخر روشن بینی باشد ممکن است کاملا ناگهانی اتفاق بیافتد . احساس او این  چنین است که انگار تازه از خواب طولانی بیدار شده است و در نهایت شروع می کند به اینکه در واقعیت زندگی کند . دیگر عقب گردی در سر راهش وجود ندارد . خود را به ظرف خالی تبدیل می کند و هستی الهی این جام را لبریز خواهد کرد . پی می برد که خویشتن حقیقی اش را که تنها حقیقت پایدار است پیدا کرده است . نفس فردی اش به نفس جهانی تبدیل می شود . هدف خالق در رفتار او جامه عمل می پوشد و نوری که از او ساطع می شود قلب کسانی را که گیرنده حضور الهی هستند باز می کند . در این زمینه جالب است که توجه داشته باشید ملاج کودک در سن ۹ تا۲۴ ماهگی اول زندگی اش باز باقی می ماند . در طول این دوره اولیه زندگی روی زمین طفل در آگاهی وحدت کامل به سر می برد .

انسداد انرژی در چاکرای هفتم ( ساهاسرارا )

با مسدود بودن این چاکرا رابطه فرد با تجربیات معنوی قطع می گردد و احساس جدایی از کثرت و یکپارچگی دارد و کاملا از ترس رها نیست . این ترس همیشه با حس ماندگاری بخشی از آثار گره های درون چاکرا می شود . فرد فاقد حواس ماورایی خواهد بود و هنگامی که دیگران از تجربیات معنوی سخن می گویند قادر نیست معنای آن را درک کند در صورتیکه باز بودن این چاکرا معمولا انسان معنویت را به طور ملموس و در عین حال با کیفیتی منحصر به فرد تجربه می کند . با انسداد انرژی این چاکرا فرد ممکن است به نوعی بیهودگی در زندگی اش پی ببرد و یا ترس از مرگ اغلب به سراغش بیاید . شاید برای کنترل این احساسات منفی سعی کند که برای فرار از آن ها به فعالیت زیاد پناه ببرد یا زیر بار مسئولیت های جدید برود برای اینکه خود را به حق و مهم جلوه دهد . اغلب اوقات اشخاصی تحت این شرایط مریض می شوند و ناچار به استراحت می شوند . اگر این پیام ها نادیده گرفته شود فرد درگیر زندگی بی محتوایی می شود و رشد توانایی های بالقوه خود واقعی اش را محدود می کند . لازم به ذکر است که در موارد عقب ماندگی ذهنی باید به این چاکرا انرژی  داده شود .همچنین در مواردی که ذهن با ذات انطباق ندارد . به این ناحیه باید انرژی داده شود . زمانی که حساسیت به نور ( روشنایی زیاد ) وجود دارد . به طوری که سبب سر درد می شود . باید به این ناحیه همراه با شبکه خورشیدی انرژی داده شود . لازم به ذکر است که باز شدن پیش رس این مرکز به کمک مواد توهم زا ممکن است در فرد صرع اغماء و ناسازگاری روحی ایجاد می نماید .

بیماری های مربوط به چاکرای هفتم

بی خوابی ، سر درد عصبی ( ناراحتی های عصبی و ذهنی ) ، فراموشی در اثر ضربه یا تکان شدید ، جنون ، گرفتگی عضله ، سیاتیک ، مننژیت ، ستون فقرات ، کچلی .

تغذیه رنگی :

چغندر ، انگور ارغوانی ، کلم ارغوانی ، توت فرنگی و هر نوع میوه و سبزی به رنگ صورتی کمرنگ

۱ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا