آشنایی با گیاه تزیینی و آپارتمانی سانسوِریا

جدول یاب ، مترجم : زهره زرگر : سانسوریا ((Sanseveria گیاهِ بومی آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا است. این گیاه به نام های عامیانه مانند: زبان مادرزن یا مادر شوهر، زبان شیطان، زبان جِن، پاپیون، کنف، گیاه مار و زبان مار معروف است. این گیاه در خانواده ی سوسنیان قرار می گیرد. این جنس گیاهان در گستره ی مختلفی به عنوان گیاهان شاداب بیابانی وجود دارند که یکی از آنها سانسوریا است.

سانسوِریا

شاخ و برگ گیاه سانسوریا

برگ های سانسوریا معمولا دورتا دور خط های پُر رنگ دارند و برخی از آنها دارای دو ردیف خط در حاشیه خود هستند. تنوع زیادی در شکل شاخ و برگ سانسوریا وجود دارد. تمامی گونه ها را می توان به دو گروه اصلی معرفی کرد: برگ ها ی سخت و گونه های نرم برگ. به طور معمول برگ های سوزنی سخت از آب و هوای خشک سرچشمه می گیرند، در حالی که گونه های سبز ملایم از مناطق استوایی و نیمه استوایی سر چشمه می گیرند. برگ های سخت سوزنی دلایل زیادی برای سازگاری در مناطق خشک دارند. این نوع سانسوریا، شامل برگ های کلفت و آبدار برای ذخیره آب هستند و ضخامت آنها اتلاف رطوبت را کاهش می دهد. گونه ای که برگ های پهن و چرمی شکل دارد، ممکن است از دیگر همتایان خود کوتاه تر باشد.

گل های گیاه سانسوریا

گل های سانسوریا معمولا سبز – سفید مایل به صورتی، یاسی – قرمز یا قهوه ای هستند. گل ها یا به صورت خوشه ای یا به صورت تک رشد می کنند. میوه ی سانسوریا به شکل یک توت قرمز یا نارنجی است. در طبیعت سانسوریا توسط بیدها (حشرات موذی) گرده افشانی می کند اما هم گل ها و هم میوه ها به طور نا منظم رشد می کنند. خوشه ی گل در نوک گیاه رشد می کند و دیگر برگی تولید نمی کند. برخلاف برخی گیاهان چون “آگاو” (Agave) که پس از گل دادن می میرند، سانسوریا بعد از گل دادن از تولید برگ های جدید دست می کشد و به رشد خود در زیر زمین ادامه می دهد (ریشه هایش گسترش پیدا می کند).

تاریخچه نامگذاری گیاه سانسوریا

این نام را وینچنزو پتاگنا ” Vincenzo Petagna” در سال ۱۷۸۷ به افتخار ولی نعمت خود پیترو آنتونیو سانسورینو “Pietro Antonio Sanseverino”، کُنتِ چیارومونت “Chiaromonte” که در باغ پتاگنا این گیاه را دیده بود انتخاب کرده است.

کاربرد های سنتی 

در آفریقا از برگ ها برای تولید فیبر استفاده می شود. برخی از گونه های سانسوریا، شیره ای حاوی قند و خواص ضد عفونی کننده دارد. از برگ های این نوع گیاه برای پانسمان در کمک های اولیه استفاده می شود.

کاربرد های تزیینی

نوع تریفاشیتیا از گیاه سانسوریا رایج ترین گونه در مناطق معتدل است که بیشترین فروش را دارد. در چین این گیاه گلدانی به اژدهای فونیکس مزین می شود. رشد نسبتا کندی دارد و سال ها دوام می آورد. نوع بلند و رو به رشد آن برگ های خشک بلند و نیزه مانندی دارد، در حالی که گیاهان کوتوله به شکل گل و بوته ای رشد می کنند. سانسوریای آپارتمانی در برابر نور رشد می کند اما می تواند سایه را تحمل کند. آنها می توانند بی آبی را تحمل کنند. پس بسیار مهم است در خاک خوبی کاشته شوند و بیش از حد هم آبیاری نشوند.

آنها نیاز به تکثیر (قلمه زدن) دارند، زیرا می توانند اندازه ی یک درخت رشد کنند و حتی گلدان را بشکنند. در کُره از سانسوریا به عنوان یک هدیه برای مراسمات افتتاحیه کسب و کار یا دیگر رویدادهای مهم استفاده می شود. در باربادوس “Barbados” آن را گیاه پول ساز می نامند. آنها بر این باورند، کسی که این گیاه را دارد همیشه پول خواهد داشت. به نظر می رسد که این باور بر اساس ارتباط رنگ سبز سانسوریا  با رنگ اسکناس های ایالات متحده ی آمریکا است.

سانسوریا را می توان از طریق دانه یا برش برگ یا شاخه تکثیر کرد. (بذر به ندرت استفاده می شود) چرا این گیاه به واسطه ی قلمه بهتر و سریع تر رشد می کند. از سانسوریا در فیلم های سینمایی و برنامه های تلوزیونی به عنوان دکوری زیبا، بسیار استفاده می شود. این گیاه در بسیاری از فیلم های هالیوودی و برنامه های مهم تلویزیونی به چشم می خورد.

سانسوریا در فنگ شویی

طبق مقررات فنگ شویی، چون برگ های سانسوریا رو به بالاست می تواند برای اهداف فنگ شویی استفاده شود. برخی معتقدند که نگه داری سانسوریا در خانه باعث می شود که خشونت کودکان کاهش یابد. اگر چه باید توجه کنید که کودکان را از برگ های سمی این گیاه دور نگه دارید. برخی نیز معتقدند که گذاشتن گلدان سانسوریا در نزدیکی توالت از ارتعاشات خروجی جلوگیری می کند.

منبع: Wikipedia

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا