با جزیره آران در اسکاتلند آشنا شوید

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

«آران» یک جزیره بسیار زیبا و توریستی در ساحل کشور اسکاتلند است. این جزیره بزرگترین جزیره فیرس کلاید و هفتمین جزیره بزرگ اسکاتلند محسوب می شود. در سرشماری سال ۲۰۱۱، جمعیت مردم این جزیره،  ۴،۶۲۹ نفر بوده است. اگرچه جزیره آران به لحاظ فرهنگی و ظاهری شبیه جزایر هبریدس است اما باید بدانید که این جزیره توسط شبه جزیره «کینتیر» از جزایر هبریدس جدا شده است. جزیره آران را اسکاتلند کوچک نامیده اند.

جزیره آران

این جزیره توسط یک گسل مرزی کوهستانی به دو بخش کوهستانی و زمین های پست تقسیم شده است. این جزیره را بهشت زمین شناس‌ها دانسته اند.جزیره آران از اوایل دوره نوسنگی‌ها به طور پیوسته محل زندگی و سکونت مردم بوده است. بقایای تاریخی متعددی در این منطقه یافت شده است و شاهد بناهای تاریخی برجسته‌ای در این جزیره هستیم. از قرن ششم به بعد، مردم ایرلند این جزیره را مستعمره کردند و آنجا را به مکانی برای انجام فعالیت‌های مذهبی خد تبدیل کردند.

 

در عصر وایکنیگ‌ها که مشکلات و مصائب بسیاری وجود داشت، جزیره آرام تحت مالکیت ملکه نروژ درآمد تا اینکه در قرن سیزدهم رسما توسط پادشاه اسکاتلند گرفته شد. یک سری اتفاقات در قرن نوزدهم میلادی منجر به کاهش قابل ملاحظه جمعیت و پایان استفاده از زبان ژئولی و تغییر شیوه زندگی در این جزیره شد. زبان بومی اسکاتلندی به طور عمده در این ناحیه مورد استفاده است. اقتصاد و جمعیت این جزیره در سال‌های اخیر بهبود یافته است.  صنعت اصلی این مکان، گردشگری است. تنوع حیات وحش شامل سه گونه از درختان اندمیک در این ناحیه است.

این جزیره شامل کیلومترها مسیرهای ساحلی، تپه های متعدد و کوه‌ها، مناطق جنگلی، رودخانه ها، دریاچه‌های کوچک و سواحل است. سواحل اصلی آن در برودیک، وایتینگ بی، کیلدونان، سناکس و بلک واتر فودت هستند.

جزیره آران

جزیره آران روستاهای متعددی دارد که عمدتا در نواحی ساحلی واقع شده‌اند.  ساحل برودیک جایگاه پیانی کشتی‌هاست که هتل‌ها و فروشگاه‌های فراوانی در این ناحیه وجود دارد. قلعه برودیک، مسند دوک انگلیس، همیلتون بوده است. لاملاش، بزرگترین روستای این جزیره است و در سال ۲۰۰۱ جمعیتی ۱،۰۱۰ نفر در مقابل جمعیتی ۶۲۱ نفر  برودیک داشت. آران سه جزیره کوچکتر ماهواره‌ای دارد: جزیره هولی کهدر قسمت شرقی مقابل روستای لاملاش قرار دارد، جزیره پلادا که که قسمت جنوبی ساحل آران واقع شده است و جزیره کوچک هملیتون که در یک کیلومتری شمال جزیره هولی قرار دارد.

جزیره آران یک مقصد پرطرفدار در میان زمین‌شناسان است که برای مشاهده انواع سنگ‌ها، رسوبی، فرارسوبی و غیره به این منطقه سفر می‌کنند. بیشتر ناحیه نیمه شمالی این جزیره توسط یک بوتولیت بزرگ گرانیتی ساخته شده است که با فعالیت قابل توجهی از ماگمایی حدود ۵۸ میلیون سال پیش در دوره پالئوزن ایجاد شده است که شامل یک حلقه بیرونی از گرانیت درشت و یک هسته درونی گرانیت گرانیتی است که بعدا وارد شد.

جزیره آران

تاثیر اقیانوس اطلس و جریان خلیج، آب و هوای اقلیمی ملایمی را در این منطقه ایجاد می کنند. نفوذ اقیانوس اطلس و جریان خلیج، آب و هوای اقلیمی ملایم را ایجاد می کنند. دمای هوا به طور کلی سرد است و به طور متوسط حدود ۶ درجه سانتیگراد در ماه ژانویه و ۱۶ درجه سانتیگراد در ماه جولای در سطح دریا است. نیمه جنوبی جزیره، که کمتر کوهستانی است، دارای آب و هوای مطلوب تر نسبت به شمال است و ساحل شرقی از بادهای غالب از غرب و جنوب محافظت می کند. برف به ندرت در سطح دریا قرار دارد و شبنم و برف ریزه در این ناحیه اتفاق چندان راجی نیست درحالیکه در بسیاری از جزایر ساحل غربی اسکاتلند، بارندگی سالانه به طور کلی در بین ۱۵۰۰ میلی متر (۵۹ در) در جنوب و غرب و ۱۹۰۰ میلی متر (۷۵ در) در شمال و شرق است. ماه می و ژوئن ماه خورشید و نور هستند و به طور متوسط ۲۰۰ ساعت نور آفتاب دیده می‌شود.

جزیره آران از اوایل دوره نوسنگی محل تجمع انواع سنگ‌ها است و یک شکل از گالری قبرستان در انجا به چشم می‌خورد. سنگ های قیمتی و قطعات استخوانی خاصی در آنجا یافت می شود و  نشان می دهد که آنها برای مصارف گوناگون استفاده می شوند و برخی از آنها ممکن است منطقه ای برای نمایش عمومی یا مراسم باشد. سنگ های ایستاده متعددی از دوران ماقبل تاریخ، از جمله شش دایره سنگی در بنای تاریخی  Machrie Moor وجود دارند.  قلعه لوچرانزا از دیگر بناهای تاریخی برجسته این منطقه است.

جزیره آران

صنعت اصلی این جزیره گردشگری است و فعالیت های دیگری در فضای باز مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و تماشای حیات وحش از محبوبیت برخوردار است. مسیرهای پیاده روی محبوب عبارتند از صعود به قله Goat Fell و مسیر ساحلی آران، ۱۰۷ که یک مسیر  کیلومتری به سمت نواحی ساحلی جزیره آران است. راه ساحلی آران در ژوئن ۲۰۱۷ به عنوان یکی از مسیرهای بزرگ اسکاتلند توسط میراث طبیعی اسکاتلند تعیین شد.

کشاورزی و جنگلداری دیگر صنایع مهم هستند. طرح های سال ۲۰۰۸ برای یک مزرعه بزرگ سالمون که ۸۰۰۰۰۰ یا تعداد بیشتری ماهی در خلیج  روستای لاملاش نگهداری  شود، توسط انجمن دریایی آران مورد انتقاد قرار گرفت. آنها می ترسند که این تاسیسات می تواند اولین دریای اسکاتلند را که ماهیگیری در آن ممنوع است به خطر اندازد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا