برندگان جایزه صلح ۲۰۲۱ نوبل چه کسانی هستند ؟

در پی اعلام برندگان نوبل در سال ۲۰۲۱ بنیاد نوبل برندگان جایزه صلح ۲۰۲۱ این نهاد را در روز ۱۶ مهر معرفی کرد.

برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ امروز جمعه، ۱۶ مهر، معرفی شدند.برندگان جایزه صلح ۲۰۲۱ نوبل چه کسانی هستند ؟

«ماریا رسا»، روزنامه نگار فیلیپینی، و «دیمیتری موراتوف»، روزنامه نگار اهل روسیه، به دلیل «تلاش برای حفظ آزادی بیان» برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ شدند.

سال گذشته برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل به دلیل «تلاش برای مبارزه با گرسنگی و کمک به بهبود شرایط برای صلح در مناطق جنگی و به عنوان نیروی تعیین کننده در تلاش‌ها برای جلوگیری از استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح در جنگ و درگیری» برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ شد.

همچنین جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹ نیز به نخست وزیر اتیوپی اهدا شده است.
کمیته جایزه نوبل در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد این جایزه به دلیل تلاش‌های «ابی احمد علی» در راستای صلح و همکاری بین المللی و به ویژه ابتکاراتش برای حل مناقشه مرزی با «اریتره» به عنوان کشور همسایه اتیوپی به وی تعلق گرفت.

در همین حال روز‌های دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه و پنجشنبه برندگان جایزه نوبل پزشکی، فیزیک، شیمی و ادبیات سال ۲۰۲۱ معرفی شدند.

کمیته‌های مربوط به هر رشته از جایزه نوبل، در ماه سپتامبر برای حدود ۳ هزار دانشمند، اساتید دانشگاه، برندگان پیشین جایزه نوبل و اعضای آکادمی سلطنتی علوم سوئد در رشته‌های مختلف، فرم‌های محرمانه را ارسال می‌کنند تا افراد لایق دریافت این جایزه را معرفی کنند.

کمیته نوبل، از فرم‌های تکمیل شده که تا آخر ژانویه سال بعد به برای آکادمی نوبل ارسال شده اند، حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ نفر را به عنوان نامزد معرفی می‌کنند.

کمیته مذکور، ارزیابی افراد معرفی شده در ماه مارس انجام داده و در ماه‌های ژوئن تا آگوست گزارشی به آکادمی سلطنتی علوم سوئد ارائه می‌کند.

برندگان این جایزه در نهایت در ماه اکتبر اعلام شده و در ماه دسامبر جوایز خود را دریافت می‌کنند.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید :

زمانبندی معرفی برندگان و اعطای جوایز نوبل در سال ۲۰۲۱

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا