جزئیات اخذ مالیات از خانه های خالی و نحوه محاسبه آن + آدرس سامانه املاک و اسکان

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره جزئیات اخذ مالیات از خانه های خالی و نحوه محاسبه آن خواهیم داشت! با ما همراه باشید. از امروز ۹ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ شمسی،  مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان براساس آخرین رقم کد ملی سرپرستان خانوار به اتمام رسیده است و تمامی سرپرستان خانوار می‌ توانند تا ۱۹ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ شمسی بدون هیچ شرطی در سامانه املاک و اسکان ثبت نام داشته باشند.

طبق قانون ۵۴ مکرر که بخشی از قانون مالیات ‌های مستقیم است و در سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شده است، همه خانوارها اعم از شهری، روستایی، مالک و مستاجر، مکلف هستند اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ظرف ۲ ماه که زمان تعیین شده است، ثبت کنند. اخذ مالیات از خانه ‌های خالی برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، بدین معنی خانه ‌های خالی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاها اگر خانه خالی از سکنه باشند مشمول مالیات نیست.

لازم به بیان است سامانه بر اساس قانون دو هدف مشخص را پیگیری می ‌کند؛ نخست، مالیات بر خانه‌ های خالی که موضوع شناسایی یکی از وظایفی است که قانون‌ گذار برعهده این سامانه گذاشته است و وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری این قانون باید این کار را انجام دهد و مورد بعدی شناسایی محل اسکان خانوارها است.

تا پیش از تکمیل سامانه، اطلاعات سکونت خانوار در سطح کشور وجود نداشت و یکی از مشکلاتی که در حوزه برنامه‌ ریزی مسکن وجود داشت، کمبود اطلاعات بود که امیدواریم با تکمیل اطلاعات توسط مردم در این سامانه و همراهی دستگاه ‌ها این مشکلات برطرف شود.

واحدهای مسکونی واقع در تمامی شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشند به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان اعلام شده ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌ شود. لازم به بیان است سال اول-معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه، سال سوم به بعد معادل هجده برابر مالیات متعلقه است.

همه سرپرستان خانوار مکلف هستند از ۱۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ شمسی نسبت به تکمیل اطلاعات خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند که مدت زمان اعلام  شده از این تاریخ به مدت ۲ ماه تعیین شده است. کسانی که در سامانه ثبت ‌نام می‌ کنند کد یکتایی مبنی بر آدرس الکترونیک خانوار از سامانه دریافت می‌ کنند و همه خدمات دولتی که زین پس دریافت خواهند کرد مبتنی بر این کد یکتایی صادره است.

سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir

هر خانواری بر اساس قانون می ‌تواند یک اقامتگاه دائمی در شهر محل سکونت و یک اقامتگاه فرعی در شهری غیر از محل سکونت داشته باشد که اینها مشمول مالیات نیست! مازاد بر آن اگر هر واحدی داشته باشد، مشمول مالیات خواهد شد و اگر واحدهای بیشتری داشته باشند اما خالی نباشند مشمول مالیات نخواهد شد.

هر خانواری که نسبت به درج اطلاعات نادرست اقدام کند یا اطلاعات خود را در سامانه درج نکند، علاوه بر آنکه کد یکتا را دریافت نمی‌ کند از خدمات دولتی نمی ‌تواند استفاده کند، بر این اساس این خانوارها مشمول دو برابر جرایم مالیاتی خواهند شد.

از تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ کلیه سرپرستان خانوار می‌ توانند بدون در نظر گرفتن آخرین رقم کد ملی خود برای درج اطلاعات مذکور به سامانه املاک و اسکان مراجعه کنند. زمان بندی مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان جهت درج اطلاعات سکونتی و ملکی به شرح زیر است:

۱۹ و ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آنها ۹ است.

۲۱ و ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آنها ۸ است.

۲۳ و ۲۴ فروردین مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آنها ۷ است.

۲۵ و ۲۶ فروردین مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آنها ۶ است.

۲۷ و ۲۸ فروردین مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آنها ۵ است.

۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آنها ۴ است.

۳۱ فروردین و اول اردیبهشت ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آنها ۳ است.

۲ و ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آنها ۲ است.

۴ و ۵، ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری که آخرین رقم کد ملی آنها یک است.

۸ و ۹ اردیبهست ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آنها صفر است.

تصریح می‌ شود، کلیه سرپرستان خانواری که موفق به ثبت‌ نام در تاریخ اعلام نشوند، می ‌توانند از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.

توجه داشته باشید منابع حاصل از بخش مسکن به صندوق ملی مسکن واریز می شود و منابع این صندوق برای تامین مسکن حمایتی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
علی
علی
4 سال قبل

دیگه واقعا دارن کاری میکنن که یه آدم موفق هیچ انگیزه ای واسه زندگی در ایران نداشته باشه…. بابا آخه خمس رو هم یه بار که دادی دیگه ازش خمس نمیگیرن… شما رو درآمدی که طرف داشته و اون خونه رو گرفته یه بار مالیات گرفتین یا باید بگیرین…. دیگه یعنی چی که هر سال از دارایی طرف یکم بردارین؟ این کار اسمش چیه؟ یه نفر یه خونه اصلا بهش به ارث میرسه و موقع نقل و انتقالش مالیاتشو میده. دیگه درآمد نداره که میخواید ازش مالیات بگیرین؟ اصلا وجه منظقی و قانونی نداره… یه کاری کنین چهار نفر که… مطالعه بیشتر »

دکمه بازگشت به بالا