نحوه دریافت وام اوراق مسکن چگونه است ؟+ مدارک مورد نیاز

وام اوراق مسکن چیست؟ برای گرفتن وام از بانک مسکن باید از قبل سپرده‌ای در این بانک داشته باشید و پس از نگهداری یکساله موجودی می‌توانستید از بانک وام بگیرید. اما اگر شما برای خرید ملک عجله داشته باشید چکار باید بکنید؟ و یا اگر شما برای گرفتن وام از قبل سپرده‌ای در بانک نداشته باشید چه راه‌حلی دارید؟

وام اوراق مسکن

وام اوراق مسکن

راه‌حل دریافت سریع وام مسکن چیست؟

اوراق مسکن بانک مسکن در واقع یک میانبر است. اگر برای گرفتن وام سپرده‌ای از قبل ندارید بانک به شما می‌گوید که باید امتیاز وام فرد دیگری را بگیرید. یعنی کسی که از قبل در بانک سپرده‌گذاری کرده و صاحب‌امتیاز وام شده می‌تواند این وام را به شما انتقال دهد. بالطبع فرد انتقال‌دهنده بابت پولی که از قبل در حساب خوابانده و از هزینهٔ فرصت آن این امتیاز وام را به شما می‌فروشد تا شما بدون نیاز به سپرده‌گذاری و به‌سرعت وام دریافت کنید. این کار از طریق اوراق انجام می‌شود.

اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه چیست؟

اوراق که به تسه مشهور است درواقع یک حق امتیاز برای دریافت وام مسکن است. بانک مسکن برای جذاب‌تر کردن سپرده‌گذاری در این بانک نسبت به بانک‌های دیگر علاوه بر دادن سود با شرایط خاصی به مشتریان اوراق هم می‌دهد. با هر برگ اوراق می‌توان از بانک مسکن ۵۰۰ هزار تومان وام بگیرید.

از کجا اوراق وام مسکن بگیریم؟

برای اینکه اوراق تهیه کنید دو راه کلی دارید. اول اینکه خودتان حساب سپرده ممتاز در بانک مسکن داشته باشید و بابت سپرده خودتان اوراق بگیرید. اما اگر برای خرید ملک و گرفتن وام عجله دارید باید آن را از افراد دیگری که اوراق دارند بخرید. اوراق در بازار فرابورس معامله می‌شوند.

لازم نیست زیاد نگران شوید. کار چندان هم سخت نیست. اگر خودتان بخواهید برای خرید اوراق در فرابورس اقدام کنید باید یک کد معاملاتی در فرابورس بگیرید و بعد می‌توانید پای کامپیوترتان بنشینید و اوراق را خریدوفروش کنید. اما یک راه خیلی ساده‌تر هم وجود دارد. می‌توانید به یک شعبه بانک مسکن مراجعه کنید و آن‌ها تمام کارهای لازم را برای شما انجام می‌دهند. قیمت خریدتان هم تفاوتی با حالت اول ندارد.

قیمت اوراق وام مسکن چقدر است؟ قیمت اوراق برحسب عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. یعنی هرقدر نسبت عرضه به تقاضا بیشتر باشد قیمت هم کمتر می‌شود و اگر تقاضا برای خرید اوراق بالا رود قیمت آن‌هم بالاتر می‌رود. بنابراین قیمت اوراق حتی در روز هم ممکن است چند بار تغییر کند. آخرین قیمت اوراق را می‌توانید در بخش اوراق تسهیلات مسکن رده ببینید.

مدت اعتبار اوراق مسکن

قیمت اوراق منتشرشده در ماه‌های مختلف با هم متفاوت است که دلیل آن را باید در این امر جست‌وجو کرد که اوراقی که سررسید آن‌ها نزدیک‌تر است، معمولا ارزان‌ترند چون فرصت کمی برای اخذ وام آن وجود دارد. مثلاً قیمت اوراق مسکن منتشرشده در شهریور ۹۷ از قیمت اوراق تیر ۹۸ ارزان‌تر است چون سررسید اوراق شهریور ۹۷ در شهریور ۹۹ خواهد رسید اما برای اخذ وام اوراقی که در تیرماه ۹۸ منتشر شده‌اند تا تیر ۱۴۰۰ فرصت باقی است. اگر فرصت دوساله استفاده از اوراق مسکن تمام شود، اوراق باطل شده و بانک موظف به پرداخت وام نخواهد بود. البته در اکثر موارد این فرصت دوساله اوراق برای شش ماه هم تمدید می شود.

البته گهگاه در لیست قمیت اوراق تسه مشاهده می‌شود که اوراق جدید از اوراق قدیمی ارزان‌ترند و اوراق قدیم با قیمت بالاتری در بازار معامله می‌شوند. این امر به دلیل برخی سفته‌بازی‌های قبلی برای اوراق قدیمی‌تر است. اوراق قدیمی‌تر مزیتی ندارند و اتفاقا به دلیل نزدیک‌تر بودن مهلت انقضای آن‌ها، خطرناک‌ترند!

اوراق مناسب کدام است؟

در تهیه اوراق مسکن باید به زمانی که قصد استفاده از آن را دارید توجه کنید تا تعادلی بین مهلت انقضا و قیمت اوراق برقرار کنید. در این مورد حتما باید با بانک مشورت کرد چون فاصله زمانی بین خرید اوراق تا دریافت وام ممکن است تا دو ماه طول بکشد و باید مراقب بود تا به انقضای اوراق نرسد.

با اوراق وام مسکن چقدر می‌توان وام گرفت؟ | آخرین تغییرات دی ۹۸

سقف وامی که با خرید اوراق می‌توانید بگیرید در تهران برای فرد مجرد ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۲۰۰ میلیون تومان است. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر برای هر فرد ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۶۰ میلیون تومان برای هر فرد و ۱۲۰ میلیون تونان برای زوجین می‌توانید وام بگیرید.

در جدول زیر جدیدترین میزان وام اوراق مسکن بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار (دی ماه ۱۳۹۸) مشخص شده است.

مناطق شهریسقف وام از محل اوراق (بر حسب تومان)
انفرادیزوجین
تهران۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰
مراکز استان‌ها و شهرهای بالاتر از ۲۰۰ هزار نفر۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰۱۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰
سایر شهرها۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰۱۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰

نرخ سود و شرایط بازپرداخت اوراق مسکن چگونه است؟

نرخ سود این وام ۱۷٫۵ درصد است و مدت‌زمان بازپرداخت اقساطش هم ۱۲ سال است. بازپرداخت اقساط هم به روش ساده و هم به روش پلکانی ممکن است. در روش ساده شما یک مبلغ مشخص را هرماه در کل دوره بازپرداخت می‌پردازید. اما در روش پلکانی مبلغ اقساط به‌تدریج بیشتر می‌شوند.

جدول اقساط وام اوراق مسکن

میزان و مدت بازپرداخت اقساط وام اوراق را بر اساس این جدول می‌توان به دست آورد. البته مبلغ قسط ماهانه حدودی نوشته شده و مبلغ نهایی توسط بانک مشخص می‌شود.

محل ارائه واممبلغ واممبلغ قسط ماهانهمدت بازپرداخت
تهران۱۰۰ میلیون تومانحدود یک میلیون و هفتصد هزار تومان۱۴۴ ماه (۱۲ سال)
مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر۸۰ میلیون تومانحدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان۱۴۴ ماه (۱۲ سال)
سایر شهرها۶۰ میلیون تومانحدود یک میلیون تومان۱۴۴ ماه (۱۲ سال)

سود واقعی اوراق تسهیلات مسکن چقدر است؟

سود این وام ۱۷٫۵ درصد است. ولی باید توجه داشت که شما بابت خرید اوراق باید پول بپردازید و اگر این عدد را از مبلغ وام کم کنیم به این معنی است که شما عملاً بابت مبلغ وام کمتری باید اقساط تعیین‌شده را بپردازید.

فرض کنیم شما می‌خواهید ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرید. ارزش هر برگ اوراق ۵۰۰ هزار تومان وام است. بنابراین برای ۱۰۰ میلیون تومان وام باید ۲۰۰ برگ اوراق بخرید. فرض کنیم که قیمت هر برگ اوراق ۴۱ هزار تومان باشد. در این صورت برای تهیه ۲۰۰ برگ اوراق باید ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بپردازید. اگر این رقم را از مبلغ وام کم کنیم شما عملاً ۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اید.

شرایط دریافت اوراق وام مسکن چیست؟

  1. سن بنا نباید بیشتر از ۲۰ سال باشد (از تاریخ صدور اولین پروانه ساختمانی)
  2. مبلغ وام نباید بیشتر از ۸۰ درصد قیمت ملک باشد.
  3. عدم وجود سابقه چک برگشتی و بدهی سررسید شده در سیستم بانکی

یک وام ۴۰میلیونی هم در کنار وامتان بگیرید

در کنار این وام می‌توانید یک وام جعاله ۴۰ میلیونی هم از بانک مسکن بگیرید که اگر عجله دارید می‌توانید برای آن هم اوراق تهیه کنید. سود این وام هم ۱۷٫۵ درصد است اما دوره بازپرداختش کوتاه‌تر و حداکثر ۵ سال است.

چه مدارکی برای تهیه اوراق مسکن نیاز است؟

  • اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت
  • اصل و تصویر پروانه ساختمانی
  • اصل و تصویر پایان کار ساختمانی
  • اصل و تصویر بنچاق (در صورت لزوم) با تشخیص شعبه
  • اصل و تصویر مبایعه‌نامه (قولنامه)
  • اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده (تمام صفحات)
  • قبض برق ساختمان (در صورت تشخیص شعبه)
  • اصل و تصویر وکالت‌نامه (در تسهیلات دریافتی از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن وکیل صرفاً می‌بایست از بستگان
    درجه یک باشد(
  • اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه وکیل (تمام صفحات)
  • اصل و تصویر اجاره‌نامه ملک (در خصوص املاک اوقافی)
  • فرم درخواست تکمیل و امضاشده

مطالعه بیشتر:

ترنج کارت بانک آینده چه خدماتی را ارائه می دهد؟( وام کالا )

امنیت حساب های بانکی خود را چگونه فراهم کنیم؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا