همه چیز درباره ایالت آلاباما در آمریکا

جدول یاب ، مترجم : زهره زرگر :  آلاباما بعد از لقب ایالت پرنده به چکش زرد معروف است. این ایالت همچنین به “قلب دیکسی” و “ایالت پنبه” نیز معروف است. آلاباما با کاج های پهن برگ پوشیده شده است و گلهای کاملیا، زیبایی اش را دو چندان می کنند. پایتخت آلاباما مونتگومری و مرکز آن بیرمنگام است.

آلاباما

بیرمنگام از دیرباز بزرگترین شهر صنعتی این ایالت بوده است. قدیمی ترین شهر آن خلیج موبیل است که توسط استعمارگران فرانسوی در سال ۱۷۰۲ به عنوان پایتخت لوییزیانای فرانسوی شناخته شد. از جنگ داخلی آمریکا تا جنگ جهانی دوم، آلاباما مانند بسیاری از ایالت های جنوبی، به دلیل وابستگی مداوم خود به کشاورزی، دچار مشکلات اقتصادی شد. بعد از پایان جنگ جهانی دوم، آلاباما به عنوان ایالت اقتصادی رشد کرد که درجه ی اول آن بر پایه ی کشاورزی بود. اما در قرن ۲۱ اقتصاد این ایالت مبتنی بر مدیریت، خودرو، سرمایه گذاری، تولید، هوافضا، استخراج معدنی، آموزش و فن آوری و خرده فروشی می باشد.

تاریخچه ایالت آلاباما 

مردم بومی با فرهنگ های مختلف، هزاران سال قبل از ظهور استعمار اروپا در این منطقه زندگی می کردند. تجارت با قبایل شمال شرقی از رودخانه ی اوهایو در طول دوره ی دفن burial (1000 قبل از میلاد تا ۷۰۰ میلادی) آغاز شد و تا زمانی که ارتباط با اروپا برقرار شد ادامه یافت. با اکتشاف در سده ی ۱۶ میلادی، اسپانیایی ها اولین اروپایی هایی بودند که به آلاباما رسیدند. بعد از گذشت ۱۶۰ سال، فرانسه در این ایالت در شهر  old Mobileاسکان کرد. این شهر در ۱۷۱۱ به محل کنونی منتقل شد. این منطقه از سال ۱۷۰۲ تا ۱۷۶۳ میلادی به عنوان بخشی از لوییزیانا شناخته شد. بعد از آنکه فرانسه در جنگ هفت ساله با بریتانیا شکست خورد، این شهر بخشی از غرب فلوریدای بریتانیایی شد. پس از پیروزی آمریکا در جنگ انقلاب آمریکا، این منطقه بین ایالات متحده و اسپانیا تقسیم شد. آلاباما در ۱۴ دسامبر ۱۸۱۹ به عنوان محل برگزاری اولین مجمع قانون اساسی پذیرفته شد و از سال ۱۸۱۹ تا ۱۸۲۰ به عنوان پایتخت موقت خدمت کرد.

آلاباما

موقعیت جغرافیایی ایالت آلاباما 

آلاباما سی امین ایالت بزرگ در ایالات متحده با مساحت ۵۲۴۱۹ مایل مربع است که ۳٫۲ درصد آن را آب تشکیل می دهد. همچنین رتبه ی دوم را در میزان آب سطحی دارد و دومین سیستم آبراه داخلی آمریکا را نیز داراست. منطقه ی شمالی آلاباما اغلب کوهستانی است، با رودخانه ی تنسی که یک دره ی بزرگ را قطع می کند و نهر ها و رودخانه ها و دریاچه های متعددی را ایجاد می کند. آلاباما ایالتی در ناحیه جنوب شرقی آمریکاست. منطقه ی جنوبی آن تشکیل شده از سواحل خلیج مکزیک که یکی از زیباتیرین و توریستی ترین مناطق این ایالت است. آلاباما از شمال با تنسی، از شرق با جورجیا، از جنوب با خلیج مکزیک و فلوریدا و از غرب با میسی سیپی هم مرز است. آلاباما از نظر وسعت در بین ایالت های متحده ی آمریکا رتبه ی ۳۰ را دارد، و از نظر جغرافیایی در میان دیگر ایالت ها قرار دارد.

آب و هوا ایالت آلاباما 

این ایالت در طبقه بندی آب و هوایی به عنوان یک منطقه ی نیمه استوایی شناخته می شود. دمای متوسط سالانه ی آن ۶۴ درجه فارنهایت ( ۱۸ درجه ی سانتی گراد) است. در جنوب این ایالت در نزدیکی خیلج مکزیک دما گرم تری وجود دارد، در حالی که در بخش های شمالی، به ویژه کوه های آپالاچیان واقع در شمال شرقی هوا خنک تر است. به طور کلی آلاباما تابستان های بسیار گرم و زمستان های متعدل با بارش فراوان در سراسر سال دارد. می توان گفت که آلاباما سالانه ۱۴۰۰ میلی لیتر بارش باران دریافت می کند. آلاباما در تابستان گرم ترین هوا را در بین ایالات متحده دارد. این منطقه همچنین در معرض طوفان های گرمسیری و حتی تند بادها است. اغلب ساکنان خلیج آنجا را تا پایان طوفان و باران شدید ترک می کنند.

آلاباما

حقایق خواندنی درباره آلاباما

– اولین راکتی که انسان را به ماه فرستاد در آلاباما ساخته شد.

– اولین گاری برقی دنیا در مونتگومری، در سال ۱۸۸۶ ساخته شد.

– مونتگومری محل تولد و اتحاد ایالات آمریکایی است.

– کوه های چیها در آلاباما با ارتفاع ۲۴۰۵ بلندترین کوه های آلاباما هستند.

– هانتسویل در آلاباما مرکز موشکی کل دنیا محسوب می شود.

– در زبان هندی آلاباما به معنی شهر قبیله ای است.

– گردو خشکبار رسمی آلاباما محسوب می شود.

– در ۱۸۶۱ آلاباما چهارمین ایالتی بود که خودش را از اتحادیه جدا کرد.

– فرودگاه بیرمنگام در سال ۱۹۳۱ تاسیس شد. مدت پرواز از بیرمنگام تا لوس آنجلس ۱۹ ساعت است.

– استان واشنگتن قدیمی ترین بخش آلامابا محسوب می شود.

منبع:  Wikipedia – 50states

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا