چه روزهایی در سال ۹۹ قمر در عقرب است؟

شاید برخی ایام سعد و نحس را خرافات بدانند اما کسانی که آشنایی مختصری هم با علوم غریبه دارند به خوبی می دانند که ایام خوش یمن و با برکت (سعد) و ایام نحس وجود دارد.

کدام روزها جزو ایام نحس به شمار می آیند؟

قمر در عقرب چیست؟

حجت الاسلام مهدی یوسف وند در خصوص معنی قمر در عقرب گفت: ماه در ایامی خاص با توجه به حرکتش نسبت به زمین، آثاری وضعی بر روی زمین می گذارد آثاری که سبب جزر و مد آب دریا و اقیانوس ها و همچنین تاثیراتی بر جسم انسان می شود. در روایات از اقدام برای انعقاد نطفه و هر کار مهمی در این ایام به صورت جدی نهی شده است .

…. مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ الإمام الصادق ( علیه السلام ) قَالَ : ” مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِی الْعَقْرَبِ لَمْ یَرَ الْحُسْنَى “

کافی ج۸-ص۲۷۵/المحاسن ج۲ص۳۴۷/ من لایحضره الفقیه، ج ۲ ص ۲۶۷/الوافی ج۱۲ ص۳۵۴/ سائل الشیعه، ج ۱۱ ص ۳۶۷ ؛ بحارالانوار، ج ۱۰۰ ص۲۶۸.

 

قمر در عقرب یعنی چه؟ قبل از اینکه بخواهیم معنای قمر در عقرب را بیان کنیم ابتدا باید با مفهوم صور فلکی و برج‌های نجومی آشنا شویم.

صورت‌های فلکی صور فلکی به مجموعه‏‌ای از ستارگان گفته می‌شود که شکل خاصی در نظر ما که از زمین شاهدشان هستیم دارند. این صورت‌ها شبیه عقرب (صورت فلکی عقرب) ، خرچنگ (صورت فلکی سرطان) ، شیر (صورت فلکی اسد) و … هستند. برج‌های نجومی پیشینیان، ستارگان موجود در مسیر حرکت خورشید طی یک سال را، به دوازده برج نجومی تقسیم نموده‌اند که خورشید به ترتیب در هر کدام، حدود یک ماه توقف می‌کند. همان طور که واضح است، این مبنای پیشینیان در سال‌های بعد بطور کامل نقض شد، چون اثبات شد که خورشید ثابت و زمین به دور آن در حال چرخش است) این برج‌ها از برج حمل (یعنی فروردین) شروع شده و به برج حوت (همان اسفند) ختم می‌شود.

همانطور که می‌بینید نام‌گذاری این برج‌ها بر اساس صورت‌های فلکی است؛ یعنی به همان نام‌های صورت‌های فلکی، نام‌گذاری شده‌اند. بنابراین اولین معنی قمر در عقرب این است؛ زمانی که کره ماه برابر صورت فلکی “عقرب” واقع شود (برای کسی که روی زمین قرار دارد) می‌گویند قمر در عقرب شده است. اما این همه ماجرا نیست!

همانطور که می‌دانید ماه در طول یک ماه قمری (که حدود ۲۹.۵ روز است) یک بار به طور کامل دور زمین می‌چرخد. این یک دور کامل، به دوازده قسمت مساوی تقسیم شده (۱۲ تا ۳۰ درجه) که در هر قسمت یک صورت فلکی وجود دارد و برج‌هایی نیز برای هر یک از این دوازده صورت فلکی انتخاب شده اند که عبارتند از: حمل، ثور، جوزاء، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، حوت، دلو، جدی. به عبارتی هر یک از این نام‌های دوازده‌گانه، متناسب با صورت فلکی تشکیل یافته از ستاره‌های دوردستی است که ماه در مقابل آنهاست. قمر (ماه) در هر یک از این صورت‌های دوازده‌گانه، یک دوازدهم طول ماه قمری صبر می‌کند. (که حدود ۲ روز و ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه است) به عنوان مثال، در هر ماه قمری، قمر (ماه) حدود دو روز و نیم در برج و صورت فلکی عقرب بوده و قمر در عقرب می‌شود. البته پس از گذشت صد‌ها سال صورت فلکی، از برج نجومی (که در واقع موقعیت و پوزیشن‌های ۳۰ درجه‌ای از پیش تعیین شده بود) کمی فاصله گرفته و این فاصله حدود ۲۸ درجه است.

با وجود این اختلاف، یک سوال اساسی پیش می‌آید. اینکه وقتی در روایات به قمر در عقرب اشاره کرده‌اند منظورشان این بوده که قمر در صورت فلکی عقرب است یا در برج عقرب؟ از آنجایی که در این قضیه بین فقها و دانشمندان علوم اسلامی اختلاف وجود دارد مردم برای رعایت احتیاط باید وقتی برج از عقرب گذشت و این دو روز سپری شد یک روز دیگر هم صبر کنند یعنی جمعا ۳ روز و نیم صبر کنند. چون قمر هر دو روز و نیم (معادل ۶۰ ساعت) از مقابل هر برج و از جمله برج عقرب عبور می‌کند. به همین دلیل است که در جدول روزهای قمر در عقرب هم همین بازه ۳ روزه را می‌بینید.

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در رابطه با سعد و نحس بودن ایام معتقد است: «هنگام نوشتن تفسیر نمونه (با کمک جمعى از فضلاء) سعى کردیم تمام سؤالاتی را که در کتب مفسران پیشین چون محل ابتلا نبوده، بى جواب مانده است و به ویژه آنچه مسئله روز بوده را مطرح کرده و به طور دقیق به پاسخگویی آن بپردازیم.»
سعد و نحس ایام از نظر عقل محال نیست که اجزاء زمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند، بعضى داراى ویژگی هاى نحوست و بعضى ویژگی هاى ضد آن، هر چند از نظر استدلال عقلى راهى براى اثبات یا نفى چنین مطلبى در اختیار نداریم، همین اندازه مى گوییم ممکن است ولى از نظر عقل ثابت نیست.
بنابراین اگر دلایل شرعى از طریق وحى که افقهاى وسیع ترى را روشن مى سازد بر این معنى در دست داشته باشیم قبول آن نه تنها بى مانع بلکه لازم است.
در آیات قرآن تنها در دو مورد اشاره به “نحوست ایام” شده است: یکى در آیه ۱۹ سوره قمر و دیگرى در آیه ۱۶ سوره فصلت که درباره ماجراى قوم عاد سخن مى گوید در آنجا مى خوانیم: فارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فى ایام نحسات: “مانند بادى سخت و سرد در روزهاى شومى بر آنها مسلط ساختیم.”
در نقطه مقابل، تعبیر “مبارک” نیز در بعضى از آیات قرآن دیده مى شود. چنانکه درباره شب قدر مى فرماید انا انزلناه فى لیله مبارکه “، “ما قرآن را در شبى پر برکت نازل کردیم”.
نحس” در اصل به معنى سرخى فوق العاده افق است که آنرا به صورت “نحاس” یعنى “شعله آتش خالى از دود” در مى آورد، سپس به همین مناسبت در معنى “شوم” به کار رفته است.
به این ترتیب قرآن جز اشاره سربسته اى به این مسئله ندارد، ولى در روایات اسلامى به احادیث زیادى در زمینه “نحس و سعد ایام” برخورد مى کنیم که هرچند بسیارى از آنها روایات ضعیف است و یا احیانا آمیخته با بعضى روایات مجعول و خرافات است، ولى همه آنها چنین نیست، بلکه روایات معتبر و قابل قبولى در میان آنها بدون شک وجود دارد، چنانکه مفسران نیز در تفسیر آیات فوق بر این معنى صحه نهاده اند.

قمر در عقرب فصل بهار ۹۹

قمر در عقرب فصل پاییز ۹۹

قمر در عقرب تابستان ۹۹

قمر در عقرب زمستان ۹۹

*********************************************************************************

بیشتر بخوانید

تقویم نجومی امروز

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا