معافیت های مالیاتی سال ۱۳۹۹ + نرخ خودروهای مشمول مالیات

طبق قانون بودجه سال ۹۹  معافیت های مالیاتی سال ۱۳۹۹ همراه با نرخ خودروهای مشمول مالیات در این پست از جدولیاب آمده است. بررسی قانون بودجه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد، ۴ طبقه مختلف حقوق برای معافیت و دریافت مالیات از ۱۰ تا ۲۵ درصد لحاظ شده است. 

معافیتهای مالیاتی در قانون بودجه سال 1399
معافیتهای مالیاتی در قانون بودجه سال ۱۳۹۹

برابر قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور ؛ در سال جاری واحدهای مسکونی موجود در کشور به شرح بندهای زیر مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) می‌شوند:

واحدهای مسکونی (با احتساب عرصه و اعیان) با ارزش روز معادل ده میلیارد تومان و بیشتر به نرخهای زیر:

?نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان تا ۱۵ میلیارد تومان یک در هزار

?نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تومان تا ۲۵ میلیارد تومان دو در هزار

?نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تومان تا ۴۰ میلیارد تومان سه در هزار

?نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تومان تا ۶۰ میلیارد تومان چهار در هزار

?نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

◾️در محاسبه مالیات موضوع این بند، هر واحد مسکونی یک مستقل محسوب و جداگانه مشمول مالیات می‌باشد.

نرخ خودروهای مشمول مالیات در سال ۹۹

طبق قانون بودجه سال ۹۹ انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به ارزش ۱۰ میلیارد ریال و بیشتر بر اساس ارزش روز خودرو به نرخ‌های زیر مشمول مالیات بر دارایی است:

۱. نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال و تا ۱۵ میلیارد ریال، ۰.۵ درصد
۲. نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال تا ۳۰ میلیارد ریال، یک درصد
۳. نسبت به مازاد ۳۰ میلیارد ریال به بالا، ۱.۵ درصد

مطابق قانون بودجه سال ۹۹ ، انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین موجود در کشور دارای شماره انتظاری شخصی به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان و بیشتر مشمول مالیات بر دارایی سالیانه شدند.

معافیت های مالیاتی مسکن در سال 1399
معافیت های مالیاتی مسکن در سال ۱۳۹۹

این تصمیم با هدف افزایش درآمدهای مالیاتی اتخاذ شده است. با این حال برخی از خودرشدوها از پرداخت این مالیات معاف هستند . طبق تصمیمات اتخاذ شده خودروهای بالاتر از ۷۰۰ میلیون تومان در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف هستند. در عین حال خودروهای تولیدشده و مونتاژ داخل، پـیش از فـروش توسـط کارخانجـات سـازنده و مونتاژکننده و خودروهای واردشده، پیش از فروش توسط نمایندگان رسمی از پرداخت این مالیات معاف هستند.

پیش بینی شده است نیروی انتظامی طلاعات مورد نیاز سازمان مالیاتی کشور در حوزه اماکن و خودرو را در اختیار این سـازمان قـرار دهد. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آنهـا حـداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۹ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

در عین حال خودروهای متعلق به اشخاص موضوع ماده ۲ قانون مالیات های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی نیز معاف شده‌اند.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سـالانه مربـوط بـه هـر یـک از خودروهای مشمول تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن مـاه سـال ۱۳۹۹ پرداخت نمایند. تعویض پلاک خودروها و ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بنـد بـرای آنها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم ایـن جـزء در پرداخـت مالیـات متعلقـه مسـؤولیت تضامنی دارد.

معافیت های مالیاتی سال 1399

 مالیات حقوق در سال ۹۹

در سال ۹۹ حقوق ماهانه تا ۳ میلیون تومان از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق معاف است. نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق، مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر درآمد تعیین شده (ماهانه ۳ میلیون تومان) تا یک و نیم برابر (درآمد ماهانه ۳ تا ۵/ ۴ میلیون تومان) مشمول مالیات ۱۰ درصد، مازاد درآمد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر (درآمد ماهانه ۵/ ۴ تا ۵/ ۷ میلیون تومان) مشمول مالیات ۱۵درصد، مازاد درآمد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن (درآمد ماهانه ۵/ ۷ تا ۱۲ میلیون تومان) مشمول مالیات ۲۰ درصـد و همچنین مازاد درآمد چهار برابر (درآمد ماهانه بیش از ۱۲ میلیون تومان) مشمول مالیات ۲۵درصد می‌شود.

بر اساس بند ۲ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹  نشان می‌دهد، ۴ طبقه مختلف برای اعمال ضرایب مالیاتی حقوق بگیران تعیین شده است.

بر این مبنا، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم، در سال آینده، سالانه مبلغ ۳۶ میلیون تومان و ماهیانه ۳ میلیون تومان است. بر این اساس، نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیر دولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده و کارانه مازاد ر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر  آن مشمول مالیات سالیانه ۱۰ درصد است.

نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو  و نیم برابر آن مشمول مالیات سالیانه ۱۵ درصد و همچنین نسبت به مازاد دو نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات ۲۵ درصد است.

میزان معافیت اشخاص حقیقی موضوع ماده ۵۷ قانون مالیات مستقیم سالیانه ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.

بودجه ایران،

مهمترین معافیتهای مالیاتی سال ۱۳۹۹

⭕️ به موجب بند الف از تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور مقرر شده است ؛

◾️میزان معافیت مالیاتی حقوق
?۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

◾️میزان معافیت مالیاتی صاحبان مشاغل
?۲۸۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال

◾️میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده ۵۷ ق.م.م
?۲۸۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا