آی کیو یا ضریب هوشی چیست؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

ضریب هوشی یا بهره ی هوشی و یا همان واژه ی آی کیو یا IQ، مخفف کلمه d “Intelligence Quotient” می باشد؛ آی کیو یا IQ به عنوان امتیازی برای سنجیدن میزان قابلیت ذهنی افراد هم سن و سال، در نظر گرفته می‌ شود. لازم است بدانید امتیاز آی کیو یا IQ به گونه‌ ای طراحی شده است که عدد ۱۰۰، حالت نرمال آن باشد.

 

درباره آی کیو یا ضریب هوشی بیشتر بدانید

 

در توضیح بهتر و علمی تر آی کیو یا IQ می توان گفت ضریب هوشی یک نسبت است؛ نسبتی که از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی، ضرب در صد به دست می‌ آید! چنانچه سن عقلی شما با سن تقویمی تان یکسان باشد، ضریب هوشی عدد ۱۰۰ می‌ شود. ولی در بعضی شرایط و در بعضی افراد، عدد سن عقلی بیشتر می‌ شود که می توان گفت این فرد، هوشی بیشتر از سایر افراد دارد.

جالب است این موضوع را بدانید براساس صحبت‌ های دکتر Robert McCall، روانشناس دانشگاه پیتسبرگ Pittsburgh در مصاحبه‌ با وب سایت لایو ساینس، چیزی در حدود دو سوم جمعیت جهان، در بازه‌ ی ۱۶ امتیازی این عدد قرار دارند؛ یعنی کسب نمره‌ ای بین ۸۴ تا ۱۱۶ در تست ضریب هوشی، برای اکثریت مردم امکان‌ پذیر است و به عنوان نرم در نظر گرفته می‌ شود. پس می توان گفت افراد باهوش متوسط ۷۰% جمعیت جهان را تشکیل می دهند. همچنن فقط و فقط ۲٫۵ درصد از مردم قابلیت کسب امتیاز بالای ۱۳۰ را دارند! البته از آن جایی که ورژن‌ های مختلفی از آزمون آی کیو یا IQ وجود دارد، ارائه ی آماری دقیق‌ تر، نیازمند مشخص کردن نوع آزمون است.

توجه داشته باشید برای به دست آوردن سن عقلی آدمی، راه‌ های زیاد و متفاوتی وجود دارد و به طور معمول کارشناسان از تست‌ های خاصی برای بدست آوردن این عدد استفاده می‌ کنند؛ تست هایی خاص با جنبه‌ های مختلف در ارزیابی مواردی چون تشخیص الگوها، بررسی قدرت حافظه ی کوتاه ‌مدت، استفاده فرد از واژه‌ ها، توانایی و سرعت محاسبه ی فرد، درک روابط و یا جبر، بررسی اطلاعات عمومی فرد، بررسی محاسبات ریاضیات، بررسی درک فضایی فرد، منطق و املا و…

آزمون‌ های آی کیو یا IQ توانایی سنجش تمامی مهارت‌ های ذهنی و معیارهای شایستگی آدمی را ندارند؛ و داشتن آی کیو یا IQ بالا، تضمین ‌کننده‌ ی موفقیت آدمی در عرصه‌ های مختلف زندگی نیست! لازم است بدانید افراد بسیاری هستند که با وجود  آی کیوی نسبتا پایین، در زندگی خود موفق می‌ شوند! و بالعکس؛ یعنی افراد زیادی نیز وجود دارند که با داشتن  آی کیوی بالا، در زندگی خود موفق نیستند! همواره به این موضوع دقت داشته باشید که موفقیت به فاکتورهای مختلفی از جمله ثبات عاطفی، انگیزه ی بالا و همچنین عقل سالم وابسته است.

بد نیست بدانید میانگین ضریب هوشی در کشورهای ایالات متحده آمریکا و انگلستان، چیزی در حدود عدد ۱۰۰ است. این عدد برای شهروندان ژاپنی، شهروندان چینی، شهروندان کره‌ ای، شهروندان هنگ کنگی و همچنین شهروندان تایوانی چیزی در حدود ۱۰۵ و برای شهروندان ترکیه، شهروندان کشورهای خاورمیانه و همچنین شهروندان کشورهای جنوب آسیا چیزی بین ۷۸ و ۹۰ و برای شهروندان کشورهای آفریقایی پایین تر از صحرای آفریقا چیزی بین ۶۵ تا ۷۵ است. لازم به بیان است در این میان، کشور ایران با ضریب هوشی متوسط ۸۴، رتبه ۹۷ ام را در بین ۱۸۵ کشور جهان دارا می‌ باشد.

 

درباره آی کیو یا ضریب هوشی بیشتر بدانید

 

توجه داشته باشید درباره ی باهوش ترین آدمی در تاریخ، نظرات متفاوت و گوناگونی وجود دارد! اما بیشتر دانشمندان و کارشناسان، “لئوناردو داوینچی” را به عنوان بزرگ نابغه ی جهان می شناسند.

محقق معروف در زمینه ی ضریب هوشی و آی‌ کیو و همچنین نویسنده ی کتاب “آیا ما روز به روز باهوش‌ تر می‌ شویم؟”، James R. Flynn براساس تحقیقات و پژوهش های بی شماری که انجام داده است، بر این باور است که زنان و مردان در ۱۰۰ سال گذشته، بسیار بسیار باهوش‌ تر شده‌ اند! البته در این میان، زنان با سرعت بیشتری به سمت آی‌ کیوی بالاتر پیش می‌ روند! همچنین James R. Flynn معتقد است که انسان ها به راحتی می‌ توانند ضریب هوشی خود را بالا ببرند. دقت داشته باشید آی‌ کیو افراد، الزاما عدد ثابتی نیست و به نسبت تجربیات کسب شده، محیط زندگی آدمی، رفتار والدین، بهره گیری از شبکه های اجتماعی، رابطه‌ های فرد با دیگر افراد و… می تواند تغییر کند!

 

برای نمونه شما می توانید با انجام بازی های فکری، آی کیو یا بهره هوشی خود را تقویت نمایید. بازی‌ های فکری از بازیکن می‌ خواهد دنباله اشکال هندسی و مانند آن را به خاطر بیاورد! پس این اتفاق می تواند در تقویت هوش بسیار موثر و ایده آل باشد. تمام این بازی‌ها در موبایل و تبلت‌ها موجود است. تنها با روزی ۲۵ دقیقه بازی تا ۴ امتیاز میزان ضریب هوشی بالا می‌رود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا