وزن توپ در انواع ورزش های دارای توپ

جدول یاب، فرزانه سمندر : توپ ها در بازی ها و ورزش های مختلف وزن های گوناگونی دارند که با وزن استاندارد تعدادی از آنها آشنا می شویم:

وزن توپ در انواع ورزش های

وزن توپ فوتبال : از ۴۱۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم

وزن توپ فوتسال: از ۳۹۰ تا ۴۳۰ کیلوگرم

وزن توپ والیبال : از ۲۶۰ تا ۲۸۰ کیلوگرم با فشار ۰/۳۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع

وزن توپ والیبال ساحلی: ۲۶۰ تا ۲۸۰ کیلوگرم با فشار ۰/۱۷۵ الی ۰/۲۲۵ psi

وزن توپ بسکتبال: از ۶۲۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم

وزن توپ هندبال: از ۴۲۵ تا ۴۷۵ کیلوگرم

وزن توپ بیسبال : ۱۲۵ کیلوگرم

وزن توپ سپک تاکرا: از ۱۷۰ تا ۱۸۰ کیلوگرم

وزن توپ واترپلو: از ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم

وزن توپ در انواع ورزش های

 

وزن توپ کریکت: از ۱۵۵/۹ تا ۱۶۳ کیلوگرم

وزن توپ سافت بال: ۱۸۵ کیلوگرم

وزن توپ بیلیارد: از ۲۰۵ تا ۲۲۰ کیلوگرم

وزن توپ بدمینتون: ۴/۷۳ تا ۵/۵ کیلوگرم

وزن توپ راگبی : از ۴۱۰ تا ۴۶۰ کیلوگرم

وزن توپ پینگ پونگ: ۲/۷ کیلوگرم

وزن توپ چوگان: از ۱۲۷ تا ۱۴۱ کیلوگرم

وزن توپ گلف: از ۸۵ تا ۹۰ کیلوگرم

تاریخچه استفاده از توپ در ورزش به قرون وسطی برمی گردد که در آن زمان از جمجمه مدور حیوانات و گاهی انسانها برای تفریح و سرگرمی استفاده می کردند؛ تا اینکه با استفاده از پارچه و پوست حیوانات شکل آن تغییر کرد و امروزه هر کدام از رشته های ورزشی توپ مخصوص به خود را دارند و انواع توپ ورزشی وجود دارد. در دنیا، ورزش های زیادی وجود دارد که یکی از ابزار اساسی آن توپ می باشد؛ فوتبال، بسکتبال، والیبال، هندبال، واترپولو، راگبی، فوتبال استرالیایی، فوتبال آمریکایی، تنیس، سافت‌بال، بیسبال، هندبال، پینگ پنگ انواع ورزشهای با توپ هستند.

فوتبال پر طرفدارترین رشته ورزشی است و مسابقات جام جهانی فیفا نیز مهمترین رویداد ورزشی جهان می باشد. توپ از اصلی ترین عناصر فوتبال به شمار می آید و اولین توپ فوتبال در سال ۱۹۳۰ میلادی ساخته شد، هم اکنون نایک و آدیداس از برندهای برتر می باشند. توپ فوتبال در سه نوع پیشرفته مخصوص مسابقات حرفه ای، مخصوص مسابقه، و توپ تمرینی وجود دارد. همچنین توپ های فوتبال داخل سالن نیز وجود دارند که به آن ها توپ فوتسال می گویند.

اندازه آن با توجه به رده سنی بازیکنان به سه سایز تقسیم بندی می شود، برای بازیکنان ۱۲ سال به بالا سایز ۵ برای بازیکنان جوانتر بین ۸ تا ۱۲ سال سایز ۴ و برای سنین کمتر سایز ۳ استفاده میشود که توپ رسمی مسابقات حرفه ای بزرگسالان جزء سایز ۵ میباشد.
ورزش فوتبال انواع مختلفی دارد که هر کدام توپ مخصوص به خود را دارند و به طور کلی در دو شکل کروی و تخم مرغی وجود دارند .
– توپ کروی با شکلی کاملا گرد در ورزش فوتبال و فوتبال گیلیک از آن استفاده می شود.
– توپ تخم مرغی مدور که بیضی شکل هستند و به دو نوع تقسیم می شوند:
توپ هایی که انتهای آن زاویه دار است، در فوتبال آمریکایی و فوتبال کانادایی استفاده می شوند.
توپ هایی که کاملا مدور هستند، در راگبی فوتبال و فوتبال استرالیایی از آن استفاده می کنند.

وزن۳۹۶ تا ۴۶۳ گرم
اندازه۶۸ تا ۷۱ سانتی متر
رنگسفید، سیاه به همراه نارنجی، قرمز و سبز
جنسpvc یا pu

رویه توپ ها از دو ماده اصلی (pvc (poly vinyl carbonate و (pu(poly urethane تشکیل می شوند، Pvc ماده ای مقاوم و ضد سایش با طول عمر بیشتر نسبت به pu است و برای تمرین، فوتبال خیابانی و فوتبال سالنی که در معرض سایش و خراش هستند مناسب است. ماده pu دارای قدرت واکنش گرایی و انعطاف بهتری نسبت به pvc دارد و به خاطر سطح لطیف و ضد آب بودن در توپ های مسابقات حرفه ای استفاده میشود، این رویه از اتصال پنل هایی تشکیل شده است که ۳۲ پنلی معمول ترین نوع آن است اما ۱۸ و ۲۶ پنل هم داریم.
تیوپ یکی دیگر از اجزای آن است و وظیفه نگه داشتن هوای داخل آن را بر عهده دارد و مانع از تغییر شکل میشود، latex و butyl رایج ترین و بهترین نوع جنسی است که در تیوپ بکار میرود، هم منعطف است و هم بخوبی فرم خود را حفظ می کند. Latex به خاطر آنکه نرمتر و منعطف تر است در توپ های حرفه ای و مسابقه بکار میرود اما نمی تواند مانند butyl هوا را برای مدت زیادی در خود نگه دارد و هر چند وقت یکبار باید آن را باد کنید.

بسکتبال

بازی گروهی که پرطرفدارترین رشته ورزشی است و در ۱۸۹۱ توسط جیمز نای اسمیت ابداع شد. در این بازی دو تیم ۵ نفره در یک زمین مستطیل شکل که نباید خاکی یا چمن باشد و حتما باید آسفالت، سیمان یا چوب باشد در ۴ ست ۱۰ دقیقه ای بازی می کنند و NBA حرفه ای ترین لیگ آن است. در دو سال نخست ابداع بسکتبال از توپ فوتبال استفاده می کردند اما به خاطر اینکه سبک بود در ۱۸۹۴ یک کارخانه دوچرخه سازی اولین توپ بسکتبال را تولید کرد. توپ بسکتبال بزرگترین و سنگین ترین توپ بازیهای دسته جمعی است که از یک بادکنک هوای لاستیکی و تکه های چرم دوخته شده تشکیل شده است. میزان فشار هوای داخل آن باید به حدی باشد که پس از رها کردن از ارتفاع ۱/۸ متری و برخورد با زمین کمتر از ۱/۲ و بیش از ۱/۴ متر از زمین بلند نشود.

وزن۶۰۰ تا ۶۵۰ گرم
اندازهمحیط ۷۵ تا ۷۸ سانتی متر
رنگقرمز و آبی و سفید
جنسچرم کامپوزیت یا پلاستیک pvc

این توپ بر اساس نوع مواد به دو دسته داخل سالن و بیرون از سالن تقسیم می شود که نوع داخل سالن از چرم یا مواد ترکیبی ساخته می شود که نرم است و هنگام گرفتن احساس خوبی ایجاد می شود، در برابر رطوبت دست مقاوم است و سطح بادوامی دارد اما نوع بیرون سالن از لاستیک و مواد ترکیبی چون کامپوزیت ساخته شده است که ارزانتر وبا دوام تر است اما احساس سخت و زبری ایجاد می کند. ساختار این توپ بدین شکل است: بادکنک هوای لاستیکی، رشته هایی از جنس پلی استر یا نایلون (سیم پیچ نخی) اطراف بادکنک و دو لایه ورقه ضخیم که سطح صاف و یکنواخت شود.

هندبال

ورزشی گروهی و سریع که در ۱۹۲۰ ابداع شد. دو تیم متشکل از ۷ بازیکن در زمینی مستطیل شکل با دست توپ را پاس می دهند و هدف قرار دادن آن در دروازه است که ورزشکاران دو نیمه ۳۰ دقیقه ای بازی می کنند. هندبال انواع مختلفی مثل داخل سالن، روی چمن، ساحلی، آمریکایی، چکی و گیلیک دارد که به نوع داخل سالن تیمی، اروپایی و المپیکی نیز می گویند.

وزن هندبال سایز ۳۴۲۵ تا ۴۷۵ گرم
محیط هندبال سایز ۳۵۸ تا ۶۰ سانتی متر
وزن هندبال سایز ۲۳۲۵ تا ۳۷۵ گرم
محیط هندبال سایز ۲۵۴ تا ۵۶ سانتی متر
وزن هندبال سایز ۱۲۹۰ تا ۳۳۰ گرم
محیط هندبال سایز ۱۵۰ تا ۵۲ سانتی متر
رنگسفید و قرمز با ترکیبات دیگر
جنسچرم طبیعی یا مصنوعی یا پلاستیک

توپ هندبال یکی از انواع توپ ورزشی است که به شکل کروی است و سطح آن نباید براق و لغزنده باشد و اندازه آن برای رده های مختلف متفاوت است.

والیبال

ورزشی تیمی است که در ۱۸۹۵ توسط ویلیام جی. مورگان ۴ سال پس از اختراع بسکتبال با ترکیب ۴ بازی بسکتبال، بیسبال، تنیس و هندبال طراحی شده است. در ابتدا نام آن مینتونت اما بعدا تغییر نام یافت، volley به معنای شلیک به طور دسته جمعی و ball به معنای توپ است. در این بازی که در یک زمین مستطیل شکل توسط دو تیم ۶ نفره در ۳ ست یا ۵ ست انجام می شود، توپ باید از روی تور عبور کند و به زمین حریف برخورد کند. والیبال ششمین ورزش محبوب دنیاست که F.I.V.B  فدراسیون بین المللی آن می باشد و فاصله تور از زمین در این ورزش برای زنان و مردان متفاوت می باشد (مردان ۲/۴۳ متر و زنان ۲/۲۴ متر).

وزن۲۶۰ تا ۲۸۰ گرم
محیط </td >۶۵ تا ۶۷ سانتی متر
رنگزرد، آبی و سفید به صورت تک رنگ یا ترکیبی
جنسچرم یا مواد مصنوعی

توپ والیبال کروی از جنس چرم انعطاف پذیر، چرم مصنوعی، لاستیک یا موارد مشابه است که با توجه به اهداف بازی نوع آن متفاوت است. چرم طبیعی نرمتر و باعث افزایش کیفیت بازی می شود، چرم کامپوزیت یا مصنوعی قیمت کمتری نسبت به چرم طبیعی دارد اما عملکردش یکسان است و نوع لاستیکی مناسب برای بازی در آسفالت و پارکها می باشد. در مجموع دو نوع توپ والیبال سالنی و ساحلی (غیر سالنی) داریم، که توپ والیبال ساحلی سنگین تر، بزرگتر، بادوام تر و بدنه ای ضخیم تر نسبت به والیبال سالنی دارد و ضد آب است.

سپک تاکرا

سپک تاکرا بومی جنوب شرق آسیاست که بازی خانواده سلطنتی مالزی بوده است. در آنجا سپک به معنای گذراندن و تاکرا به معنای توپ می باشد، در این بازی که شبیه والیبال است از پا برای گذراندن توپ از روی تور استفاده می کنند به هین دلیل به آن والیبال با پا نیز می گویند. هوپ تاکرا، دبل تاکرا و سپک تاکرای ساحلی ۳ نوع متفاوت از بازی سپک تاکرا هستند که در ۱۸۲۹ برای اولین بار قوانین آن وضع شد. اندازه زمین و ارتفاع تور مانند بازی بدمینتون است و هر تیم ۳ بازیکن دارد.

وزن توپ برای آقایان۱۷۰ تا ۱۸۰ گرم
وزن توپ برای خانم ها۱۵۰ تا ۱۶۰ گرم
اندازهمحیط آن ۴۰ سانتی متر
رنگانواع رنگها
جنسبامبو و خیزران یا پلاستیک و فایبر گلاس

توپ سپک تاکرا نیز یکی دیگر از انواع توپ ورزشی است که کروی شکل و دارای ۲۰ تقاطع می باشد و دو نوع دارد: پلاستیکی و فایبر گلاس یا خیزران و بامبو وجود دارد؛ که نوع پلاستیکی برای مسابقات استفاده می شود و اندازه آن از توپ هندبال کوچکتر و از سافت بال بزرگتر می باشد.

واترپلو

ورزشی گروهی است که توسط دو تیم ۶ نفره در استخر انجام می شود. بازیکنان باید با دست توپ را وارد دروازه کنند و مهارت شنا کردن از الزامات این بازی می باشد. ترجمه تحت الفظی واترپلو، چوگان آبی است که درسال ۱۸۷۰ در بریتانیا ابداع شد. زمان بازی برای مردان و زنان متفاوت است؛ آقایان ۴ ست ۸ دقیقه ای و خانم ها ۴ ست ۶ دقیقه ای بازی می کنند. واترپلو یکی از ورزش های پر برخورد به شمار می آید و فینا فدراسیون بین المللی آن است.

وزن۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم
اندازهقطر ۶۷ تا ۷۱ سانتی متر
رنگزرد
جنسرویه از جنس چرم یا پلاستیک

توپ واترپلو که یکی دیگر از انواع توپ ورزشی است از سه بخش بلیدر، نخ پیچ و رویه تشکیل شده است و در دو سایز ویژه مردان و زنان تولید می شود.

کریکت

کریکت نام ورزشی تیمی با چوب و توپ است که در زمین چمن دایره ای یا بیضی شکل توسط دو گروه ۱۱ نفره انجام می شود و در بسیاری از جنبه ها شبیه به بازی بیسبال است. این بازی در قرن ۱۷ توسط انگلیسی ها ابداع شد و هم اکنون در انگلستان، هند و پاکستان بسیار مورد توجه است و در سه شکل تست، یک روزه و کریکت ۲۰-۲۰ وجود دارد. چوبی که با آن به توپ ضربه می زنند بت نام دارد و وزن آن ۱ تا ۱/۴ کیلو گرم می باشد.

وزن۱۵۵/۹ تا ۱۶۳ گرم
اندازهقطری به اندازه ۴/۲۲ تا ۹/۲۲ سانتی متر
رنگسفید، قرمز
جنسسطح آن چرم طبیعی یا مصنوعی و مرکز آن چوب چنبه

توپ کریکت دو نوع دارد، توپ قرمز که در بازی تست به خاطر سفید بودن لباس بازیکنان از آن استفاده می شود و دیگری توپ سفید که در بازی یک روزه و ۲۰-۲۰ که لباس بازیکنان رنگی است بهتر دیده می شود. توپ کریکت از پشم درست می شود و سپس روی آن نخ و بعد چرم می پوشانند که پوشش بعضی توپ ها از ۲ قسمت تشکیل شده است و آنها را با بخیه به یکدیگر وصل می کنند، ۶ ردیف بخیه اطراف بخیه مرکزی سبب می شود بازیکن آنرا بهتر در دست بگیرد. کشور پاکستان بزرگترین صادر کننده توپ کریکت صورتی رنگ می باشد که نه به خاطر رنگ بلکه به خاطر جنس خوب بیشترین طرفدار را دارد.

بیسبال

ورزش تیمی با چوب و توپ که توسط ۹ بازیکن در زمینی که مساحت آن دو برابر زمین فوتبال است انجام میشود. الکساندر کارترایت مخترع این بازی با الهام از ورزش انگلیسی کریکت آنرا در قرن ۱۹ طراحی کرد و اولین کشوری که از آن استقبال کرد ژاپن بود. ام ال بی (Major League Baseball) مهم ترین لیگ حرفه ای بیسبال در دنیاست که چهارمین لیگ پر تماشای جهان نیز می باشد.

وزن۱۲۵ گرم
اندازهمحیط ۲۲/۸۶ تا ۲۳/۴۹ سانتی متر
رنگچرم سفید و بخیه قرمز
جنسچرم

توپ بیس بال از لایه هایی از مواد مختلف ساخته شده است، توپ های اولیه از یک هسته لاستیکی سخت با قطر ۱۳ اینچ ساخته شده بود که خاصیت ارتجاعی آنها زیاد بود و با یک ضربه مسافت زیادی را طی می کرد و بازیکن مجبور بود زیاد بدود اما با تکامل بازی توپ بیسبال سنگین تر با قابلیت ارتجاع کمتر طراحی شد که سرعت کمتری داشت و مسافت کمی را طی می کرد. در حقیقت توپ بیسبال توپر با هسته ای از جنس چوب پنبه پوشیده شده با لاستیک که با نخ احاطه شده و سپس روی آن چرم قرار گرفته است و گاهی روکش چرمی آن دو تکه است که به هم دوخته می شود. بهترین برند تولید کننده آن IVN و ساخت چین است.

سافت بال

سافت بال ورزش با توپ و چوب است که مستقیما از روی ورزش بیسبال طراحی شده و در ایالات متحده آمریکا بیشترین طرفدار را دارد. جرج هنکوک در ۱۸۸۷ آنرا به عنوان ورزشی زمستانه و نوعی بیسبال که بتوان در سالن بازی کرد، ابداع کرد؛ چون بیس بال در تقابل سافت بال است به آن هارد بال هم می گویند.

وزن۱۸۵ گرم
اندازهقطر ۲۸ تا ۳۰ سانتی متر
رنگزرد و سفید با نخهای قرمز
جنسهسته چوب پنبه ای (پشم و لاستیک) و رویه pvc

سافت بال در سه نوع اِسلو پیچ، فست پیچ و مختلط (خانمها و آقایان با هم) برگزار می شود و توپ آن بزرگتر، نرمتر، سنگین تر و غیر متراکم تر از بیس بال می باشد که زیاد اوج نمی گیرد و به خاطر نرمی بدون دستکش هم می توان گرفت. مرکز آن از مخلوط چوب پنبه و لاستیک یا پلی اورتان یا الیاف مصنوعی تشکیل شده است.

بیلیارد

بیلیارد بازی سرگرم کننده و جالبی است که در فضای سرپوشیده روی میز مربع شکل پوشیده شده از پشم سبز با گوی و میله ای چوبی انجام می شود. بازی بیلیارد ۳ زیر شاخه ایت بال، ناین بال و اسنوکر دارد که در هر کدام تعداد توپها و روش بازی متفاوت است و برخلاف سایر رشته ها، بیلیارد توپ زیادی دارد.

وزن۲۰۵ تا ۲۲۰ گرم
اندازهقطر ۵/۵۲ میلی متر
رنگرنگبندی متنوع
جنسعاج یا پلاستیک یا رزین پلی استری

کیوبال (توپ سفید) تنها توپی است که از آن برای ضربه زدن استفاده می کنند، ۱۵ توپ هم که رنگی یکدست دارند از ۱ تا ۷ و آنها که دو رنگ دارند از ۹ تا ۱۵ شماره گذاری شده اند به همراه توپ سیاه با شماره ۸ در بازی استفاده می شوند. توپ بیلیارد سفت و محکم است و یک رنگ خاص ندارد و به آن گوی یا شار هم می گویند.

بدمینتون

یک بازی مشارکتی که اغلب در جمع های خانوادگی انجام می شود، سریع ترین بازی انجام شده با راکت می باشد و به صورت انفرادی و دونفره برگزار میشود. بدمینتون چهارمین ورزش محبوب جهان و از ورزش های ارزان قیمت  است که در ابتدا پونا نام داشت اما با اجرای افسران انگلیسی در شهر بدمینتون تغییر نام یافت و در ۱۸۷۷ اولین قوانین آن نگاشته شد. زمین بدمینتون مستطیل شکل می باشد و ارتفاع تور از زمین ۱/۵۵ متر است، BWF نام فدراسیون جهانی بدمینتون می باشد. توپ بدمینتون به شکل کروی یا تخم مرغ شکل نیست و پردار است که به آن شاتل کاک می گویند و از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته می شود، سر آن از جنس چوب پنبه است که روکش چرم دارد و ۱۶ پرک به آن وصل شده است که از بال غاز گرفته می شود و نحوه قرار گیری پرها به نحویست که آنها را بسیار آیرودینامیک می کند.

وزن۴/۷۴ تا ۵/۵ گرم
اندازهپرهایی به طول ۶۲ تا ۷۰ میلی متر
رنگسفید
جنسسر توپ چوب پنبه و پرها از بال غاز یا پلاستیکی

توپ بدمینتون دو نوع پری و پلاستیکی دارد؛ سرعت نوع پلاستیکی بیشتر است و ماندگارتر و پر کاربرد تر می باشد، همچنین با روغن مالی پرها می توان از پاره شدن زود هنگام آن جلوگیری کرد و برای بازی های معمولی مناسب است. برای رقابتهای جدی از توپ ساخته شده با پر غاز یا اردک استفاده می کنند که پرهای بال چپ غاز بهترین پر می باشد، آن ها گرانتر هستند بازی با آنها لذت بخش است اما به راحتی می شکنند. بزرگترین توپ بدمینتون در زمین چمن موزه کاتراس سیتی وجود دارد که ۴۸ مرتبه بزرگتر از توپ واقعی است ۱۸۰ فوت درازا و ۲۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

راگبی

راگبی یک بازی تیمی است که در قرن ۱۹ میلادی بوجود آمد و نوعی بازی فوتبال است، اولین بار ویلیام وب الیس دانش آموز مدرسه راگبی انگلستان در هنگام یک مسابقه فوتبال، توپ را با دست برداشت و شروع به دویدن با آن کرد که همین کار سبب طراحی راگبی شد البته ورزش هارلینگ هم در پیدایش راگبی موثر بود. راگبی ۱۵ نفره و ۱۳ نفره شناخته شده ترین انواع این ورزش هستند که در یک زمین چمن مستطیل شکل به طول ۱۴۴ متر و عرض ۷۰ متر در دو ست ۴۰ دقیقه ای انجام میشود. بازیکنان از پیراهنی مخصوص و کلاه ایمنی و دهان ساز ساخته شده با مواد سیلیکونی برای حفاظت از خود استفاده می کنند.

وزن۴۱۰ تا ۴۶۰ گرم
اندازهمحیط طولانی ترین قسمت ۵۶ سانتی متر و
محیط عریض ترین قسمت ۳۰ سانتی متر
رنگسیاه و سفید و قرمز
جنسچرم یا نوعی مواد مصنوعی

هم اکنون راگبی به دو شکل آماتور و حرفه ای در اکثر نقاط دنیا برگزار میشود. راگبی با فوتبال آمریکایی تفاوت دارد، میزان ضربات وارد شده در فوتبال آمریکایی بیشتر از راگبی است. توپ راگبی بیضی شکل است و معمولا از چرم یا نوعی مواد مصنوعی ساخته میشود.

پینگ پنگ

پینگ پنگ ورزشی انفرادی است که در آن ۲ یا ۴ بازیکن شرکت دارند و اغلب در محیط سرپوشیده برگزار میشود. این بازی روی میزی از جنس چوب سخت که وسط آن توری قرار دارد انجام می شود و در آن ورزشکاران باید با راکت به توپ ضربه بزنند. خاستگاه پینگ پنگ بریتانیا است و در ۱۹۲۶ فدراسیون جهانی آن ITTF تاسیس شد. پینگ پنگ با تنیس روی میز تفاوت دارد که اصلی ترین تفاوت آن در ضربه است، در پینگ پنگ باید بعد از برخورد به زمین به توپ ضربه زد همچنین زمین، راکت و توپ آن از تنیس کوچکتر می باشد همچنین راکت تنیس سایز بندی دارد اما اندازه راکت پینگ پنگ ثابت است.

وزن۲/۷ گرم
اندازهقطر ۴۰ میلی متر
رنگسفید یا نارنجی رنگ بدون انعکاس
جنسسلولوئید یا پلاستیک

توپ پینگ پنگ کروی شکل است و ضریب ارتجاع آن ۰/۹۴ بوده و در مقابل ضربات محکم مقاوم است، جنس آن از سلولوئید با مواد پلاستیکی مشابه بود که از سال ۲۰۱۴ به خاطر جلوگیری از خطرات سلولوئید استفاده از نوع پلاستیکی با جنس مواد pvc پلاستیکی اجباری شد و هم اکنون محصولات شرکت نیتاکو PREMIUM بهترین توپ پلاستیکی می باشد و در دو نوع مسابقه ای (۳ ستاره) مورد تایید فدراسیون جهانی و نوع تمرینی تولید می شوند.

چوگان

ورزشی ایرانی که ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و زمان هخامنشیان توسط بزرگان و شاهان انجام میشد و به همین دلیل به بازی شاهان معروف است. این ورزش باستانی امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده است، هر تیم ۴ بازیکن دارد و بازی در شش دوره ۷ دقیقه ای در زمینی به طول ۲۷۴ و عرض ۱۴۵ متر انجام میشود، آمادگی سوار و اسب در چوگان الزامی است و سوار به کمک چوبی توپ را به سمت دروازه هدایت می کند.

وزن۱۲۷ تا ۱۴۱ گرم
اندازهقطر ۲۶ سانتی متر
رنگسفید
جنسپلاستیک یا چرم کامپوزیت

در چوگان از اسبهای کوتاه قد استفاده می کنند به همین دلیل پونی ها جایگاه ویژه ای در چوگان دارند. نکته جالب در مورد بازی چوگان ثبت جهانی آن است که در سال ۱۳۹۲ جمهوری آذربایجان تصمیم داشت آنرا به نام خود در یونسکو ثبت کند اما با پیگیری های دولت ایران این اتفاق نیفتاد و هم اکنون این ورزش به نام ایران ثبت جهانی شده است.

گلف

گلف یا گوی چال یکی از پر طرفدار ترین بازی ها در فضای آزاد می باشد که خاستگاه آن اسکاتلند است و به صورت انفرادی یا تیمی انجام می شود در این ورزش بازیکن باید از آمادگی جسمی و ذهنی خوبی برخوردار باشد. در گلف ورزشکار به کمک چوبی توپ را با سرعت درون گودالی کوچک می فرستد. اولین زمین گلف ایران را انگلیسی ها در شهر مسجد سلیمان برای پرسنل خود ساختند.

وزن۸۵ تا ۹۰ گرم
اندازهقطر ۱/۶۸ اینچ
رنگسفید و زرد
جنسزینک آکریلیت و بنزویل پروکسید و پلی بوتادین

توپ گلف تقریبا به اندازه نصف توپ بیسبال یا تنیس است، در ابتدا آنرا از چرم سنگین ساختند اما امروزه آنرا از پیچاندن یک نوار لاستیکی به دور هسته می سازند. بیشتر جرم توپ گلف را پلی بوتادین که یک حالت لاستیکی دارد تشکیل داده است به همین خاطر از استحکام و دوام زیادی برخوردار است و به گونه ای که اصلا نمی شکند، همچنین برای افزایش انعطاف پذیری مواد شیمیایی دیگری مانند زینک آکریلیت و بنزویل پروکسید نیز به پلی بوتادین اضافه شد که به طول عمر آن نیز افزود. فرورفتگی های توپ گلف باعث متلاطم شدن جریان هوا شده و سرعت آن را افزایش میدهد و مسافت بیشتری طی می شود. شرکت Dunlop  توپ گلف ماکسلی را در سال ۱۹۲۲ معرفی کرد.

توپ پیلاتس
توپ پیلاتس یک ابزار ورزشی – درمانی است که در رنگ و طرح های مختلفی وجود دارد، این توپ ابتدا در کشور سوئیس و برای درمان کودکان معلول، فیزیوتراپی آنان، کمک به توانبخشی آنها و افرادی که دچار اختلالات عصبی بودند، بکار می رفت تا اینکه یک کارخانه اسباب بازی سازی ایتالیایی این توپ را به نام توپ ژیمناستیک تولید کرد. این توپ به سرعت به یکی از محبوب ترین وسایل ورزشی تبدیل شد و با نام های دیگری چون توپ بدنسازی، توپ تناسب اندام، توپ سوئیسی، توپ تعادل، فیزیو بال و توپ ژیمناستیک هم شناخته می شود. این توپ در دو نوع ساده و خاردار وجود دارد که نوع خاردار آن خاصیت ماساژ هم دارد؛ برندهای مختلفی این توپ را تولید می کنند که چون اولین و یکی از بهترین مارک های آن جیم بال Gym Ball بوده برخی فروشندگان آن را جیم بال می نامند.

توپ پیلاتس (تونینگ بال) هرچه پربادتر و سفت تر باشد بهتر است زیرا در هنگام تمرین ورزشی بدن را بیشتر به چالش می کشد، از این توپ می توان به عنوان صندلی هم استفاده کرد. افراد می توانند به کمک آن و انجام تمرینات کششی، بالا تنه و نیم تنه خود را فرم دهند، برای قوی کردن ماهیچه ها و تمرین حفظ تعادل بسیار مفید است، از این توپ در یوگا، ژیمناستیک و دو میدانی هم استفاده می کنند، مربیان بدنسازی و متخصصین ارتوپدی آن را به ورزشکاران و بیماران توصیه می کنند، همچنین خانم های باردار نیز می توانند برای داشتن یک وضع حمل آسان تمریناتی را با توپ پیلاتس انجام دهند. ابعاد و اندازه این توپ به تناسب اندام هر فرد بستگی دارد و تا وزن بالایی هم تحمل می کند.
این توپ یکی از مناسب‌ترین وسایل ورزشی خانگی است که به کمک آن و به آسانی می توان عضلات گردن، کمر، پشت، باسن، پاها، شکم، دست‌ها و سایر نقاط بدن را ماساژ داد و در تسکین درد و پیشگیری کمر درد هم بسیار موثر است. توپ بدنسازی اغلب از جنس پلاستیک فشرده با چگالی بالا است که در برابر ساییدگی مقاوم است اما گرمای شدید، اشیای تیز و قسمت های تیز لباس مثل زیپ می توانند به آن آسیب وارد کنند.

 

مزایای توپ پیلاتس
انجام دادن تمرینات ورزش پیلاتس و داشتن تناسب اندام، چربی سوزی و لاغری، بالا بردن انعطاف پذیری بدن، انجام حرکات شکم، افزایش ثبات و پایداری بدن، قیمت ارزان تر از دیگر دستگاه های ورزشی، سبک و قابل حمل، مناسب برای هر جنس و سنی، قابل شستشو، ورزش با آن آسان است و نیاز به آموزش طولانی مدت ندارد، مکان زیادی را نیز اشغال نمی‌کند، به‌ راحتی در ساک قرار می‌گیرد، بسیاری از بیماری و اختلالات را برطرف می کند.
یکی دیگر از مزایای بازی با توپ بدنسازی این است که فرد برای حفظ تعادل خود هنگام نشستن روی توپ مجبور می شود از ماهیچه هایی استفاده کند که در حالت عادی کاری نمی کنند در نتیجه انعطاف پذیری بدن افزایش می یابد، عضلات پشت و شکم تقویت می شود وعضلات بدن به صورت صحیح تنظیم می شود.

حداقل و حداکثر قد فردابعاد توپ پیلاتس
قد ۱۵۲ سانتی متر و کمتر۴۵ سانتی متر
۱۵۵ تا ۱۶۷ سانتی متر۵۵ ساننتی متر
۱۷۰ تا ۱۸۵ سانتی متر۶۵ سانتی متر
۱۸۸ سانتی متر و بیشتر۷۵ سانتی متر

توپ بدنسازی در ۴ سایز تولید می شود که هنگام خرید اینترنتی توپ باید با توجه به قد خود سایز مناسب را انتخاب کنید و اگر به صورت حضوری توپ می خرید روی توپ بشینید و پاهای خود را کمی باز بگذارید اگر زانوهای شما حالت ۹۰ درجه بگیرد و باسن و ران های شما با سطح زمین موازی باشند این توپ برای شما مناسب است.

توپ ضد استرس

 

توپ ضد استرس یکی از انواع توپ ورزشی نیست اما فواید زیادی دارد؛ از بین بردن تنش، تحریک اعصاب، استرس زدا و آرامش بخش، منحرف کردن ذهن، جلوگیری از آسیب های دست یا مچ یا آسیب های فشار تکراری (RSIs)، سهولت استفاده در هر مکان و زمانی، درمان سریع و قیمت مناسب، از مزایای توپ استرس می باشند. برای داشتن یک توپ استرس حتما نیازی نیست به فروشگاه اینترنتی یا بازار سر بزنید بلکه در خانه و با وسایلی ارزان قیمت می توانید یک نمونه از این توپ را برای خود بسازید. در ویدئو زیر آموزش ساخت یا توپ ضد استرس را مشاهده می کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا