مصرف منیزیم در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

منیزیم یکی از املاح و مواد معدنی است که دارای بیش از ۳۰۰ عملکرد بیوشیمی در بدن می باشد. عنصر منیزیم، نقشی حیاتی در حفظ سلامت استخوان‌ ها و دندان ها دارد و بایستی به مقدار مناسب و لازم در رژیم غذایی روزانه ی ما وجود داشته باشد. عنصر منیزیم در بدن موجب تسکین اعصاب می‌ شود؛ همچنین این ماده ی معدنی برای سلامتی قلب، عضلات و همچنین کلیه ها بسیار مهم و مفید است.

 

مصرف منیزیم در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

 

عنصر منیزیم از ریز مغذی هایی است که به جذب ماده ی کلسیم کمک می کند و یکی از ضروری ترین املاح می باشد که بایستی به طور روزانه در رژیم غذایی گنجانده شود. لازم است بدانید مقدار مورد نیاز روزانه ی بدن به عنصر منیزیم، مقدار ۴۰۰ میلی‌ گرم در روز است؛ در توضیح دقیق تر می توان گفت خانوم ها و آقایان باید به ترتیب حدود ۳۱۰ میلی گرم و ۴۰۰ میلی گرم عنصر منیزیم در طول روز دریافت کنند. که البته پس از ۳۰ سالگی، این مقادیر به ۳۲۰ میلی گرم و ۴۲۰ میلی گرم افزایش می یابند!

منیزیم در تمام طول روده کوچک جذب می‌ شود. متاسفانه براساس آخرین آمار منتشر شده، ۸۰ درصد مردم با کمبود منیزیم مواجه هستند؛ که این اتفاق می تواند سبب بروز مشکلاتی چون درد ماهیچه ها، اضطراب و استرس، گوارش ضعیف مواد غذایی و همچنین بروز بی خوابی شود.

در توصیف علت بروز اضطراب و استرس می توان گفت عنصر منیزیم نقش اساسی را در تولید هورمون های شادی بخش مانند سروتونین ایفا می کند؛ کاهش سطح این ماده می تواند موجب بروز استرس و اضطراب در بدن فرد شود. توجه داشته باشید چنانچه بدن شما مقدار کافی از ماده منیزیم را دریافت کند، می تواند ذهن شما را آرام کند!

یکی از خواص عنصر منیزیم تولید انرژی در بدن است؛ برای تولید انرژی بدون منیزیم، بدن متحمل خستگی مداوم می شود! بد نیست بدانید برنج، سبوس، گندم، جو، شکلات‌ های تلخ، سبزی‌ های تازه و معطر و همچنین سبزی های خشک‌ شده، کنجد، تخمه ی آفتابگردان و دیگر انواع مغز‌ها دارای عنصر منیزیم کافی هستند که مصرف آن ها به تمامی افراد، چه پیر و چه جوان توصیه می‌ شود. در بین مواد غذایی نام برده شده در بالا، مغز‌ها بهترین خوراکی برای تامین منیزیم مورد نیاز بدن هستند! بادام‌ ها به قدری میزان عنصر منیزیم‌ شان بالا اسن که هر ۱۰۰ گرم بادام، معادل با ۲۸۶ میلی‌گرم منیزیم دارد!

 

مصرف منیزیم در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

بررسی کمبود ماده معدنی منیزیم در بدن

نشانه های اولیه کمبود عنصر منیزیم در بدن می تواند شامل اختلالات گوارشی باشد؛ همچنین این نشانه ها می تواند از بی اشتهایی تا احساس تهوع و استفراغ را در بر گیرد. براساس مطالعات بسیاری که توسط پزشکان و کارشناسان انجام یافته است، پیوند بین سطوح عنصر منیزیم در بدن و فشار خون بررسی شده است. در این مطالعات، شرکت کنندگانی که از سطوح پایین عنصر منیزیم برخوردار بوده اند، احتمال ابتلای آن ها به فشار خون بالا بیشتر بوده است!

افرادی که با کمبود عنصر منیزیم در بدن خود مواجه هستند، مستعد ابتلا به آریتمی یا ریتم غیر طبیعی قلب می باشند. همچنین، برخی مطالعات و پژوهش ها نشان داده است که افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر در مقایسه با افراد سالم، به احتمال بیشتری به کمبود عنصر منیزیم مبتلا هستند. افزایش مصرف عنصر منیزیم به طور قابل توجهی کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی را در پی دارد! در بیان دقیق تر می توان گفت حتی افزایش ۵۰ میلی گرمی مصرف منیزیم در طول روز، کلسیفیکاسیون شریانی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ میلادی انجام شد، محققان و کارشناسان دریافتند که بین کمبود ماده ی معدنی منیزیم و دردهای میگرنی، ارتباط نزدیکی وجود دارد. میزان عنصر منیزیم در بدن آن دسته از افرادی که به طور مرتب دچار دردهای میگرنی می‌ شوند، در مقایسه با افرادی که اصلا دچار سردرد یا میگرن نمی ‌شوند، کمتر است! از آن زمان تاکنون، پزشکان متخصص توصیه کرده ‌اند تا در صورت بروز علائم میگرن، حتما منیزیم را با مولتی ‌ویتامین مصرف نمایید.

دقت داشته باشید مصرف مکمل‌ های حاوی عنصر منیزیم در دوران بارداری، نه‌ تنها احتمال ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می‌ دهد، بلکه با کاهش فشار‌ خون بارداری، شانس ابتلا به مسمومیت بارداری را نیز کم می کند!

 

در انتها بایستی اضافه کنیم که یک رژیم‌ غذایی مناسب و سالم بایستی حاوی منیزیم، کلسیم، فسفر، پتاسیم و سایر مواد‌ معدنی مفید برای بدن انسان باشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا