نیمکره راست و چپ مغز چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

مغز تنها حدود ۳ درصد از وزن بدن را تشکیل می‌دهد، اما حدود ۳۰ درصد از خونی که قلب پمپاژ می‌کند را دریافت می‌کند. این نشان می‌دهد مغز نسبت به سایر بخش‌های به ظاهر مهم بدن به توجه و حفاظت بیشتری نیاز دارد.

نیمکره راست و چپ مغز چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

 

مغز مثل یک کودک لوس وحریص است، اما بسیار باهوش و کارآمد هم است. یک ده هزارم ثانیه طول می‌کشد تا مغز به چیزی واکنش دهد و یک عمل را ایجاد کند.

۱- افرادی که نیمکره راست مغزشان فعال تر است می توانند بدون از دست دادن تمرکزشان، همزمان با مطالعه یک کتاب، به موسیقی نیز گوش دهند در حالی که افرادی با نیمکره چپ غالب برای انجام امور، نیاز به تمرکز بالایی دارند.

۲- افراد راست مغز،  موسیقی راک را به انواع دیگر موسیقی ترجیح می دهند و افراد چپ مغز به موسیقی های کلاسیک علاقه بیشتری دارند.

۳- افراد با نیمکره راست غالب، توانایی بصری بیشتری دارند و درک تصاویر در آن ها بیشتر از افراد چپ مغز است.

۴- افراد با نیمکره راست فعال، دید کلی به مسائل دارند اما افراد چپ مغز جزئی نگر هستند و از تجزیه و تحلیل مسائل لذت می برند.

۵- افراد راست مغز از اشتباه نمی هراسند و تقریبا بدون برنامه ریزی و تصمیمات قبلی کاری را انجام می دهند در حالیکه انسان های چپ مغز منظم هستند و برای هرکاری برنامه ریزی انجام داده و طبق آن پیش می روند.

۶- راست مغزها بیشتر در پی کارهای هنری می باشند ولی چپ مغزها به ریاضیات و فلسفه علاقه بیشتری دارند.

۷- رویاپردازی از خصوصیات بارز راست مغزها است، افراد با نیمکره راست غالب مدتی از روز را به رویا پردازی و خیال پردازی اختصاص می دهند، اما افراد با نیمکره چپ غالب کاملا منطقی و بدون هیچ رویاپردازی فکر کرده و تصمیم گیری می کنند. حتی تحلیل مسائل در راست مغزها به صورت رویایی و متافزیک است اما چپ مغزها به صورت کاملا مادی و فلسفی مسائل را تجزیه و تحلیل می کنند.

۸- راست مغزها در به خاطر سپاری تصاویر و درک آن توانایی بیشتری دارند اما چپ مغزها فرمول های سخت ریاضی، اعداد و ارقام را به خوبی به حافظه خود می سپارند.

۹- افراد با نیمکره غالب راست، به محتوا و لحن دقت می کنند اما افراد با نیمکره چپ غالب به متن و حروف توجه بیشتری دارند. برای مثال وقتی جمله ای گفته می شود فرد چپ مغز فقط معنی جمله را درک میکند اما فرد راست مغز بیشتر به لحن و محتوای جمله دقت می کند.

این امر در مواقعی که جمله ای با لحن خاص مثل کنایه و یا با عصبانیت گفته می شود بیشتر مشهود  است، افراد با نیمکره چپ غالب فقط جمله را در می یابند و ممکن است متوجه کنایه یا عصبانیت موجود در جمله نشوند، اما فرد راست مغز متوجه می شود شخص گوینده عصبانی است و یا جمله ای با کنایه بیان کرده است. به عبارت ساده تر فرد چپ مغز آنچه گفته شد را درک می کند و فرد راست مغز چگونگی آنچه را که گفته شد درمی یابد.

 

نیمکره راست و چپ مغز چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

 

عملکرد نیمکره های مغز

مغز انسان شامل ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی می باشد، همانگونه که گفته شد مغز به دو قسمت تقسیم شده و نیمکره های مغز تشکیل شده است. در یک مغز سالم، نیمکره های مغز توسط فیبرهای عصبی با یکدیگر در ارتباطند. اما اگر بنا به دلایلی ارتباط دو نیمکره با یکدیگر قطع شود، اختلالی در عملکرد فرد به وجود نمی آید و رفتاری نسبتا طبیعی خواهد داشت.

در این راستا نوزادان سه ماهه ای که به بیماری صرع مبتلا هستند را به روش نیمکره برداری یا همیسفرکتومی درمان کردند به این صورت که نیمکره دچار اختلال را تخلیه کردند و نتایج حاکی از آن بود که این افراد بدون مشکل خاصی به حیات عادی خود ادامه می دهند. تعداد زیادی از بیماری ها به همین روش درمان شده اند. به هرحال عملکرد مغز در اشخاص مختلف متفاوت است.

در ادامه تأثیر آسیب به نیمکره های مغز را بررسی می کنیم. هر یک از نیمکره های مغز انسان انجام فعالیت هایی از بدن را کنترل می کند. نیمکره چپ مغز بیشتر عملکردهای زبانی و نیمکره راست مغز بیشتر عملکردهای شناختی را مدیریت و کنترل می کند.

آسیب به نیمکره راست مغز

هنگامی که به نیمکره راست مغز آسیب وارد شود، اغلب خود فرد نسبت به آن آگاهی ندارد، آسیب به این نیمکره باعث می شود فرد اختلال شناختی پیدا کند، همچنین دچار ضعف در استدلال، کم توجهی و اختلال در حافظه شود. کم توجهی و نادیده گرفتن سمت چپ بدن، عدم تمرکز روی یک مسئله برای پیش از چند دقیقه، عدم توانایی انجام بیش از یک کار در زمان واحد، عدم خیال پردازی و رویا پردازی، از دست دادن قدرت خلاقیت و… از جمله آثار و علائم آسیب به نیمکره راست مغز می باشد.

بی توجهی به سمت چپ یکی از بارزترین آثار آسیب به نیمکره راست مغز است، برای مثال فرد هنگام خواندن کتاب کلمات سمت چپ کتاب را نمی خواند، موهای سمت چپ خود را شانه نمی زند، غذای موجود در سمت چپ بشقابش را نمی خورد و… اما عوامل آسیب به نیمکره راست مغز چیست؟ ضربه خوردن، عفونت ناشی از بیماری، تومور، آسیب تروماتیک مغز و عمل جراحی از شایع ترین عواملی است که اافراد را به آسیب های سمت راست مغز دچار می کند.

آسیب به نیمکره چپ مغز

زمانی که به نیم کره چپ مغز آسیب وارد شود، فرد کمی از استدلال و قدرت جزئی نگری به مسائل را در خود از دست می دهد. او قادر به حفظ کردن فرمول های ریاضی و به خاطر سپردن ازقام و اعداد نمی باشد. از مهم ترین عوامل آسیب به نیمکره چپ مغز انسان سکته مغزی می باشد که موجب اختلالاتی در مغز می شود.

بنابراین اگر اهل موسیقی هستید، نقاشی را دوست دارید، خیال پردازی می کنید، بی نظم هستید و یا به اعداد و ارقام و به خاطر سپاری آن ها علاقه دارید، عاشق ریاضیات و فلسفه هستید، منظم و دقیق هستید و… باید بدانید همه این امور توسط نیمکره های مغز شما کنترل می شود. اگر  نمی دانید کدام یک از نیمکره های مغزتان فعال تر است، می توانید از تست های زیادی که برای این کار وجود دارد استفاده کنید و در صورت تمایل نیمکره ای که فعالیت کمتری در بدن شما دارد را تقویت کنید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا