چه علت هایی سبب بروز تنبلی مغز در آدمی می شود؟

جدول یاب ، محمد سیمری : تنبلی مغز! اتفاقی که متاسفانه در دنیای امروز، بسیاری از افراد با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. بروز تنبلی ذهن در آدمی، علل گوناگون و متفاوتی می تواند داشته باشد. یکی از علل بروز تنبلی ذهن در دنیای امروز، عدم تفکر و عدم پردازش اطلاعات می باشد! مسئله ای که فرهنگ جامعه ی ما را به شدت تهدید می‌ کند.

چه علت هایی سبب بروز تنبلی مغز در آدمی می شود؟

شاید این طور تصور کنید که افراد دچار تنبلی مغز، افراد کم توان ذهنی می باشند! اما این باور اشتباه است. لازم است بدانید افرادی که دچار بیماری تنبلی مغز هستند، اغلب افراد موفقی به شمار می آیند. اما شاید این سوال برای تان پیش آید که آیا این اتفاق ممکن است؟ در پاسخ بایستی گفت: بلی! آن دسته از افراد موفقی که در برهه ای از زندگی خود، موفقیت های زیادی را به دست آورده اند و رفته رفته به یک یا چند راه موفق شدن در زندگی قانع شده اند! این دسته از افراد، دیگر تمایلی به امتحان راه های جدید و همچنین کسب تجربه ندارند.

به بیان واضح تر و ساده تر می توان گفت این دسته از افراد موفق، کم کم دچار تنبلی ذهن می شوند و دیگر برای یافتن راه های جدید، تلاشی انجام نمی دهند. توجه داشته باشید اگر فرآیند تفکر در ذهن آدمی به جریان نیفتد، ممکن است مشاهدات، تجربه‌ ها و همچنین دیگر مواد خام، ذهن و روان انسان را سنگین نماید و این سنگینی در نهایت سبب مسمومیت فکری شود!

دقت داشته باشید چنانچه مدیریت تفکر را به درستی یاد بگیریم، می‌ توانیم احساسات و هیجانات خود را به درستی و با دقت تمام مدیریت نماییم؛ مشاهده و تدبر در تمام چیزهایی که می‌ بینیم و آن ها را احساس می‌ کنیم، زمینه‌ ساز راه‌ اندازی تفکر صحیح و بجا است.

به این موضوع بسبار توجه داشته باشید که شما می توانید با انجام بعضی ورزش‌ های ذهنی، از انحطاط و تنبلی مغز خود جلوگیری نمایید. انجام برخی بازی های فکری و مهم تر از همه، حل انواع جدول همچون جدول کلمات متقاطع، جدول سودوکو و… می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. توصیه می کنیم حداقل مدت زمان ۲۰ دقیقه‌ را در طول روز، به انجام بازی های فکری و همچنین حل جدول، اختصاص دهید! لازم است بدانید چنانچه این کار را به صورت طولانی مدت و روزانه انجام دهید، همچون دیگر اتفاقات، به عادت روزمره ی شما تبدیل خواهد شد.

 

چه علت هایی سبب بروز تنبلی مغز در آدمی می شود؟

 

البته در این بین، علت های دیگری نیز می تواند زمینه ساز تنبلی ذهن آدمی باشد. برای نمونه بد نیست بدانید عدم تحرک، باعث آسیب رسیدن به رگ‌ های خونی موجود در ناحیه ی مغز آدمی می شود. کارشناسان و محققان در دانشگاه بوستون ایالات متحده آمریکا، با انجام مطالعه های گوناگون بر روی زنان و مردان چاق در سن ۴۰ سالگی، دریافته‌ اند که اکثر این افراد دارای حجم ماده ی خاکستری کمتری در بدن خود در مقایسه با دیگر افراد هم سن و سال و همچنین غیر تنبل خود هستند.

توجه داشته باشید تنبلی، رخوت و عدم تحرک لازم و کافی، باعث آسیب دیدن رگ‌ های خونی موجود در ناحیه ی مغز و به دنبال آن، آسیب دیدگی شدید سلول های ناحیه ی مغز می‌ شود.

جالب است بدانید که داشتن یک زندگی اجتماعی، در تقویت مغز و ذهن بسیار موثر است. براساس یکی از پژوهش های انجام یافته توسط دانشکده ی بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، مشخص شده است افرادی که زندگی اجتماعی فعالی دارند، کمتر دچار عارضه ی زوال فکری می‌ شوند!

همواره به یاد داشته باشید انسان‌ ها، موجوداتی اجتماعی هستند و معاشرت با دوستان و آشنایان، نه تنها به نفع سلامت عاطفی آن ها است، بلکه به نفع سلامت مغز آن‌ ها نیز می باشد! به همین سبب توصیه می کنیم رژیم منطقی‌ و ایده آلی را در استفاده از رسانه‌ های مجازی اتخاذ نمایید؛ تا بتوانید علاوه بر بهره بردن از جذابیت های نوین رسانه‌ ای، همواره ذهنی فعال و خلاق نیز داشته باشید.

در توضیح این موضوع می توان گفت تلویزیون، یک رسانه گرم است! رسانه ی گرمی که همه داده‌ های مورد نیاز را در اختیار ذهن مخاطب قرار می‌ دهد؛ در صورتی که رسانه‌ ای همچون کتاب و یا حتی رادیو، مدام ذهن شما را درگیر تصویرسازی های گوناگون و تجزیه و تحلیل داده‌ ها می‌ نماید.

در انتها بد نیست بدانید افرادی که درست نمی اندیشند و به موقع کارهای خود را به خوبی انجام نمی دهند، به جای اصلاح عملکرد زندگی شان، مدام دست به دعا می برند و از خدا می خواهند کارها را برای شان مرتب کند!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا