رام رسمی یا استوک رام به چه معنا است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

بی شک تا به حال بسیار درباره انواع رام ها شنیده اید! اما شاید این سوال برای تان مطرح باشد که رام چیست؟ در ابتدا بایستی گفت رام در گوشی ها و گجت ها همچون ویندوز در رایانه ها  کامپیوترها است. دقت داشته باشید ROM که مخفف Read Only Memory می باشد و به معنای “حافظه فقط خواندنی” است، به نوعی قلب تپنده ی نرم افزاری و همچنین فریمور گوشی شما به شمار می آید.

 

رام رسمی یا استوک رام به چه معنا است؟

 

دقت داشته باشید رام ها بر دو نوع هستند: رام های رسمی یا Stock Rom و رام های غیر رسمی یا Custom Rom. اما درباره هر یک از این رام ها می توان بدین صورت توضیح داد که؛

رام های رسمی یا Stock Rom در حقیقت همان ورژن از سیستم عامل گوشی و گجت شما می باشد که به هنگام خرید، بر روی آن نصب شده است! توجه داشته باشید رام های رسمی یا Stock Rom به طور معمول توسط کمپانی های سازنده ارائه می شوند و و هیچ گونه دستکاری خاصی توسط دیگران بر روی آن ها انجام نشده است! بنابراین این دسته از رام ها قابل اعتمادتر هستند. به طور معمول رام های رسمی یا Stock Rom ها پیش از عرضه ی گسترده به بازار مصرف، مورد تست قرار می گیرند و به همین سبب دارایی میزان باگ های کمتری هستند همچنین این رام ها به وسیله ی قابلیت Update در گوشی و گجت شما به صورت OTA قابل نصب می باشند.

در مقابل این دسته از رام ها، رام های غیر رسمی یا Custom Rom وجود دارد. در تعریف رام های غیر رسمی یا Custom Rom می توان گفت این دسته از رام ها را توسعه دهندگان اندروید، که افراد مبتکر و نابغه ای می باشند و در اصطلاح به آن ها Cooker یا آشپز گفته می شود، می سازند. Cooker ها یا آشپزها با ایجاد تغییراتی در سورس کدهایی که گوگل برای هر نسخه از سیستم عامل اندروید در اختیار آن ها قرار می دهد، یک رام جدید که به آن رام غیر رسمی یا Custom Rom کفته می شود را می سازند. دقت داشته باشید رام های غیر رسمی در بیشتر موارد همان نسخه ی دستکاری شده ی رام های رسمی می باشند!

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که چگونه امکان دستکاری رام های رسمی وجود دارد؟ در پاسخ بایستی به این نکته توجه داشته باشید که سیستم عامل اندروید، یک سیستم عامل Open Source است؛ پس در این شرایط می توان رام های رسمی را سفارشی کرد و آن ها را توسعه داد.

البته لازم به بیان این نکته وجود دارد که نیت Cooker ها یا آشپزها از انجام این کار خیر است! در واقع این افراد با انجام این کار سعی دارند تا قابلیت ها و امکانات جدیدی به رام های رسمی اضافه کنند و زیبایی های بصری آن ها را افزایش دهند.

دقت داشته باشید رام های غیر رسمی یا Custom Rom ها چیزی هستند که سیستم عامل اندروید را از رقیب اصلی خود یعنی سیستم عامل ios متمایز کرده اند!

 

رام رسمی یا استوک رام به چه معنا است؟

 

البته نوع رام های غیر رسمی یا Custom Rom ها و همچنین شرکت سازنده ی آن ها بسیار حائز اهمیت است؛ برخی از این رام ها به دلیل وجود باگ ها و ایرادات زیاد، چندان قابل استفاده نمی باشند! و اصطلاحا برای استفاده ی روزانه مناسب نیستند. در این بین بد نیست بدانید رام های غیر رسمی یا Custom Rom نسبت به رام های رسمی یا Stock Rom های اندروید مزایای زیادی دارند؛ از جمله این مزایا می توان به نکات زیر اشاره کرد:

سرعت بالاتر ، آپدیت و بروزرسانی سریع تر، امکان ارتقاء به نسخه های بالاتر سیستم عامل اندروید ، امکان تغییر تم ظاهری گوشی و یا گجت، امکان تغییر رابط کاربری گوشی و یا گجت و… البته بایستی به این نکته توجه داشته باشید که برای نصب رام های غیر رسمی یا Custom Rom نیاز به روت کردن گوشی و یا گجت اندرویدی خود دارید!

 

در ادامه برخی از بهترین رام های غیر رسمی یا Custom Rom ها را معرفی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

کاستوم رام CyanogenMOD یا سیانوژن مد

کاستوم رام (AOKP (Android Open Kang Project

کاستوم رام Paranoid Android

کاستوم رام Slim Rom

کاستوم رام ترکیبی PAC Man (ترکیبی از کاستوم رام های CyanogenMOD و Paranoid Android و AOKP که شامل همه ی ویژگی های این سه رام اندروید می باشد)

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا