در صورت بروز سوختگی پوست چه کنیم؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

یکی از دردناک‌ ترین و تلخ‌ ترین اتفاقاتی که ممکن است برای هر فرد در طول زندگی پیش آید، سوختگی است! سوختگی می تواند به عضلات بدن، استخوان ها، رگ های خونی و همچنین بافت پوست آسیب جدی برساند. سوختگی اتفاقی است که ممکن است در صورت عدم رسیدگی و درمان به موقع، تا مرگ و پایان زندگی فرد نیز پیش رود.

 

در صورت بروز سوختگی پوست چه کنیم؟

 

سوختگی، علاوه بر آسیب جسمی، بر روی روان فرد نیز اثرات مخربی خواهد داشت. انواع سوختگی‌ ها به چهار دسته تقسیم می‌ شوند؛ سوختگی‌ درجه یک که بارزترین و آشناترین نمونه آن، بروز آفتاب سوختگی است. این نوع سوختگی به طور معمول در طی سه الی پنج روز بهبود پیدا می‌ کند و نیاز به انجام اقدامات خاص برای درمان این نوع سوختگی وجوود ندارد. متاسفانه سوختگی‌ هایی که به مراقبت های پزشکی و درمان نیاز دارند از سوختگی‌ های درجه دو و بالاتر هستند! این نوع سوختگی ها با عوامل گوناگونی از جمله بروز سوختگی با مایعات داغ، بروز سوختگی با شعله، بروز سوختگی با انفجار، بروز سوختگی با مواد شیمیایی و یا بروز سوختگی الکتریکی ایجاد می‌ شوند. در توضیح سوختگی الکتریکی می توان گفت سوختگی های الکتریکی شامل مواردی چون بی دقتی در سیم کشی های داخلی منازل مسکونی، بروز اتصالات برقی قدیمی و نیز فرسوده، عدم فعالیت درست ابزارآلات سیمی و الکتریکی، برق گرفتگی و… می باشد.

توحه داشته باشید سوختگی های ناشی از آتش یا آب جوش، بسیار خطرناک است و می تواند تاثیرات قابل ملاحظه و جبران ناپذیری را بر پوست و بافت های بدن فرد سوخته بر جای گذارد.

سوختگی ممکن است در هر سنی برای افراد اتفاق افتد؛ اما این اتفاق در بین کودکان و نوجوانان بیشتر شایع و رایج است. بهتر است بدانید سوختگی از هر نوعی که باشد، به عنوان دومین عامل مرگ و میر در بین کودکان محسوب می شود!

در سوختگی های نه چندان شدید و غیر خطرناک، ممکن است پوست فرد آسیب دیده به رنگ های صورتی، قرمز و یا لکه لکه تغییر یابد! حتی تاول های کوچک و بزرگی نیز ممکن است در محل سوخته مشاهده شود. چنانچه میزان سوختگی بیشتر و شدیدتر باشد، این عارضه، بسیار عمیق تر بروز خواهد کرد! در این شرایط، قسمت فوقانی پوست بدن تخریب می شود و به رنگ های سفید و سیاه در می آید و حالتی زغالی به خود می گیرد!

درباره درمان های انواع سوختگی ها می توان گفت سوختگی خفیف و معمولی را می تواند با گاز استریل و همچنین مسکن های مخصوص درمان کرد؛ اما چنانچه این سوختگی ها شدت یابند و یا در نواحی حساس بدن همچون صورت، دست ها و یا دیگر مفاصل بدن اتفاق افتند، بایستی سریعا فرد آسیب دیده را به بیمارستان منتقل نمایید.

 

در صورت بروز سوختگی پوست چه کنیم؟

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که در صورت بروز سوختگی چه کنیم؟

در پاسخ بایستی گفت پس از ایجاد سوختگی، در مواردی که سطح سوخته کمتر از ۱۰ درصد از سطح بدن باشد، بهتر است سطح سوخته را با آب خنک، خنک نمایید تا عمق سوختگی کاهش یابد؛ فراموش نکنید از آب خنک استفاده نمایید، نه آب یخ! مالیدن عسل و باند پیچی کردن قسمت سوخته نیز برای کاهش درد و همچنین بهبود آن بسیار مفید است. اما در مواردی که سوختگی، قسمت‌ های وسیع تری از بدن را درگیر خود کرده باشد، به سبب افت دمای مرکزی بدن، بهتر است فقط و فقط لباس‌ های بیمار را از بدن وی خارج نمایید و بیمار را در یک ملحفه ی تمیز بپوشانید و وی را سریعا به بک مرکز سوختگی انتقال دهید.

توجه داشته باشید فرآیند خنک کردن نقاط آسیب دیده ی فرد تا نیم ساعت پس از سوختگی بایستی انجام شود؛ چنانچه این اقدامات پس از حدود یک الی یک و نیم ساعت انجام شود، هیچ فایده‌ ای به همراه نخواهد داشت!

دقت داشته باشید تاول‌ هایی که در زخم‌ های سوختگی ایجاد می‌ شود، به طور معمول نیازی به ترکاندن ندارند و بهتر است دست نخورده بر روی زخم باقی بمانند.

 

در آخر امیدواریم چهارشنبه سوری سال جاری بدون حتی یک مصدوم همراه باشد؛ اما چنانچه چنانچه فردی دچار مصدومیت شد، بایستی سریعا بر روی وی کمک‌ های اولیه را انجام دهیم و سپس او را به نزدیکترین بیمارستان انتقال دهیم؛ چنانچه مسیر بیمارستان دور بود، بایستی فرد آسیب دیده سریعا به نزدیک‌ ترین مرکز اورژانسی منتثل شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا