گیتار الکتریک چه تفاوت هایی با گیتار معمولی دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

یکی از سازهایی که جوانان، اشتیاق فوق العاده ای به آموختن و نواختن آن دارند، ساز گیتار می باشد. ساز گیتار، یکی از فراگیر‌ترین ساز‌های تاریخ موسیقی، سازی است که در انواع سبک‌ های موسیقی اعم از سبک موسیقی کلاسیک، سبک موسیقی جز، سبک موسیقی راک و… کاربرد دارد. جالب است بدانید این ساز در انواع مختلف و با رنگ صدا‌های مختلف وجود دارد.

بد نیست بدانید سرمنشا ساز گیتار به ساز بربط، یکی از قدیمی ترین سازهای دوره های گوناگون ایران زمین باز می گردد!  این نوع ساز بسیار قدیمی است و در واقع می توان گفت که قدمت تاریخی بالایی دارد.

 

گیتار الکتریک چه تفاوت هایی با گیتار معمولی دارد؟

 

” موریس جی سامرفیلد ” در کتاب گیتار کلاسیک از ۱۸۰۰ تا به امروز، چهارتار ایرانی را سرمنشا اصلی ساز گیتار ذکر کرده‌ است و همچنین ” هنری جرج فایر “، موسیقی شناس معروف انگلیسی در مقاله‌ ای می‌ گوید: “شیخ حیدر که در سال ۸۹۸ هجری وفات یافت و یکی از مؤسسین سلسله صفوی است، چهارتار را اختراع کرد. “

همچنین در دائره‌ المعارف آمریکا چاپ ۵ – ۱۹۷۴ بدین گونه آورده شده است: ” گیتار، سازی است که در قرن ۱۲ میلادی توسط اعراب از ایران به اسپانیا برده شده است. ” مراجع گوناگون دیگر نیز همه حاکی از این است که گیتار سازی است با اصالت و ریشه ی ایرانی. منشا واژه ی گیتار از واژه ی ” guitiarra ” در زبان اسپانیایی می باشد که خود این وازه نیز از واژه ” فیثاره ” در زبان عربی گرفته شده است!

جالب است بدانید این واژه عربی نیز خود از واژه ی لاتینی به نام ” cithara ” گرفته شده است. این واژه نیز به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از پارسی کهن ” سیه تار ” یا همان سه تار گرفته شده است.

ساز گیتار از خانواده ی سازهای زهی و گروه کوردوفون می باشد که با استفاده از انگشتان دست آدمی نواخته می شود. شاید این سوال برای تان پیش آید که چرا ساز گیتار جزو گروه کوردوفون به شمار می آید؟ در پاسخ بایستی گفت این ساز از آن جهت جزو خانواده کوردوفون است که سیم های آن در اثر ارتعاش صدا تولید می کند!

جد و پدر همه ی سازهای کوردوفون، یک کمان موسیقی می باشد؛ این کمان دارای یک سیم ساده است. لازم است بدانید ایجاد صدا با کشیدن و رها کردن یک سیم ایجاد میشد و با استفاده از یک تقویت کننده، صدای حاصب شده تقویت می شده است! ساز گیتار کلاسیک، از معروف ترین و مرسوم‌ ترین نوع گیتار در ایران به شمار می آید.

 

در میان انواع سازهای گیتار با صداهای متنوع، نوعی گیتار نیز به نام ساز گیتار الکتریک وجود دارد. گیتار الکتریک که آن را گیتار برقی نیز می‌ نامند از سال ۱۹۳۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفته است. توجه داشته باشید گیتار الکتریک، نوعی از ساز گیتار است که صدای حاصل شده از آن به وسیله‌ ی تقویت کننده‌ ی الکتریکی، تشدید می‌ شود و یا تغییر می‌ کند!

 

گیتار الکتریک چه تفاوت هایی با گیتار معمولی دارد؟

 

در دهه‌ی ۳۰ میلادی گیتار‌های الکتریکی به این سبب ساخته شدند که در اجراهای گروهی و همنوازی‌ ها، صدای ساز گیتار آکوستیک در بین صدا‌های دیگر به طور واضح شنیده نمی‌ شد! در نتیجه برای تقویت صدای ساز گیتار، استفاده از تکنیک برق و الکتریک پیشنهاد شد.

دقت داشته باشید ساز گیتار الکتریک در سبک‌ های مختلف موسیقی از جمله سبک راک، سبک متال، سبک بلوز، سبک پاپ، سبک جاز و همچنین سبک هیپ هاپ استفاده می‌ شود؛ اما در سبک راک، سبک متال و همچنین سبک بلوز به عنوان ساز اصلی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در گروه‌ های موسیقی راک، به طور معمول دو نوازنده‌ ی ساز گیتار وجود دارد.

جالب است بدانید گیتار الکتریک در دهه‌ ی ۵۰ میلادی سبب پیدایش سبک جدیدی از موسیقی با نام ” راک اند رول ” شد!

 

اکثر سازهای گیتار برقی، دارای ۶ سیم می باشند، اما نوع دیگری از این نوع سازهای گیتار وجود دارد که دارای ۱۲ سیم می باشند! توجه داشته باشید هر جفت از این ۱۲ سیم، با استفاده از یک نت اما با اکتاوهای متفاوت کوک می شوند. دقت داشته باشید گیتار‌های دارای ۷ الی ۸ سیم نیز وجود دارند که نادر و کم کاربرد هستند.

درباره اجزای تشکیل دهنده ی یک گیتار برقی نیز می توان موارد زیر را نام برد:

سردسته، خرک بالا، پیچ‌ های کوک یا گوشی‌ ها، پرده‌ ی نما یا دستان، تنظیم کننده دسته، علامت‌ های روی دسته، دسته، اتصال دسته به بدنه، خرک، محافظ مضراب، بدنه، زخمه‌ گاه، کنترل کننده صدا و تن، کلید زخمه‌ گاه و لرزانه

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا