کدام زنبور عسل نیش نمیزند؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

در ابتدای این مطلب بد نیست بدانید چیزی در حدود ۲۰۰۰۰ گونه مختلف زنبور عسل در سراسر نقاط جهان وجود دارد! جالب است بدانید هیچ حشره ای در طول تاریخ بشر، همچون زنبور عسل و به اندازه ی آن، به آدمی خدمت نکرده است. توجه داشته باشید زنبور عسل نقش ارزشمندی در اکوسیستم غذایی جهان دارد؛ به صورتی که چیزی در حدود یک سوم غذایی که انسان ها می خورند، از گرده افشانی زنبورها حاصل می شود!

 

 

براساس جدیدترین آمارهای منتشر شده، تولید جهانی عسل، چیزی در حدود یک میلیون و دویست هزار تن است که به وسیله ی ۵/۶ میلیون نفر زنبوردار و ۵۰ میلیون جمعیت زنبور عسل تولید می شوند.

همچنین بد نیست بدانید تا سال ۲۰۱۳ میلادی، بزرگ ترین تولید کننده ی عسل، کشور چین بوده است و بزرگ ترین وارد کننده ی عسل نیز، کشور آلمان!

به احتمال بسیار زیاد منشا حشره زنبور عسل از جنگل های جنوب شرق قاره ی آسیا می باشد؛ به همین دلیل همچنان نیز زنبورهای وحشی در آن مناطق پیدا می شوند. دقت داشته باشید اولین اثری که از زنبور عسل به دست آمده است، فسیلی است متعلق به چهل میلیون سال پیش که در آن زنبور عسل در داخل صمغ درخت مبحوس شده است! این فسیل در موزه ی زنبور عسل در شهر ” وایمار ” در کشور آلمان نگهداری می شود. در نهایت، اکنون زنبور عسل در کشورهای زیادی ساکن شده است.

چیزی در حدود یک میلیون نورون در مغز زنبورهای عسل، به عنوان یکی از دوست داشتنی ترین حشرات، وجود دارد که به اندازه ی یک میلی متر مکعب است! جالب است بدانید زنبورهای عسل از تمامی این نورون های عصبی نیز به بهترین شکل ممکن، استفاده می کنند.

برای نمونه، زنبورهای کارگر بایستی نقش های متفاوتی را در طول عمر خود ایفا نمایند. زنبورهای مسئول پیدا کردن شهد بایستی به نقاط دوردست سفر کنند و پس از پیدا کردن شهد و بازگشتن به کندو، اطلاعات به دست آمده ی خود را با دیگر زنبورهای کارگر در میان بگذارند! در سال ۱۹۷۳ میلادی، دانشمندی به نام ” کارل وون فریش ” جایزه نوبل پزشکی را به خاطر رمزگشایی زبان زنبورهای عسل دریافت کرد که به آن ” رقص پیچشی ” گفته می شود! همچنین زنبورهای عسل از این حرکات برای برقراری ارتباط صمیمی با زنبورهای عسل دیگر، در هنگام رخ دادن خطر استفاده می کنند.

 

 

بد نیست بدانید در گرمای فصل تابستان، چیزی بیش از ۴۰۰۰۰ زنبور عسل می توانند ساکن یک کندو شوند!

از گذشته تا به امروز نیش زنبور برای آدمی، بسیار اذیت کننده بوده است. اما در این بین بد نیست بدانید برخی از زنبورها، نیش نمی زنند! شاید این سوال برای تان پیش آید که کدام زنبورهای عسل نیش نمیزند؟ در پاسخ بایستی گفت زنبور نر هرگز نیش نمی زند، چون اصلا نیش ندارد!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا