در تابستان به این ۶ مکان فوق العاده سفر کنید

جدول یاب : با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان مقصد های خاصی به هدف های گردشگردی مسافران اضافه می شود. مقصد هایی که با توجه به گرمای هوا، هوای خنکی دارد و یکی از محبوبترین مقصدهای گردشگری مسافران می باشد.

تابستان فصل تعطیلات است و همیشه بسیاری از عزیزان، این سوال را مطرح می سازند که تعطیلات کجا برویم؟ در تابستان ها، بسیار از مردمی که در شهرهای دور از پایتخت قرار دارند، به تهران سفر کرده و با اجاره سوییت در تهران در آنجا ساکن می گردند.

 

در مقابل مسافرانی که به تهران سفر نکرده اند، در تابستان ها، به خصوص در مواقعی تعطیلات چند روزه اجازه فراغت از کار را به آن ها می دهد راهی شمال کشور می شوند. مشکل اینجا است که با توجه به این که همه همین گونه فکر می کنند، جاده های شمال کشور، شکل و شمایل باور نکردنی به خود می گیرد.

سیل جمعیتی که در حال رفتن به شمال کشور هستند و ترافیک حاصل از این جمعیت، به قدری وحشتناک است که نظر خبرگزاری ها را به خود جلب می کند: ترافیک وحشتناک جاده چالوس در تابستان باعث شده مسافران بخوابند. وقتی با مردمی که در این شلوغی ها هستند، صحبت می کنید، می گویند: «کاش از خانه در نمی آمدیم و این ترافیک وحشتناک را تحمل نمی کردیم.»

بسیاری دیگر نیز از این سفر، به عنوان یک سفر عذاب آور یاد می کنند. چرا که به قصد تفریح، مقصد شمالی کشور را انتخاب کرده بودند، اما چیزی جز سختی و خستگی عایدشان نشده است. در این نوشته با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چگونه بهترین مکان ها برای مسافرت خود را انتخاب نمایید.

 

نکات مهم قبل از سفر

مهم ترین نکته ای که در یک سفر جاده ای باید در نظر گرفت سلامت کامل وسیله نقلیه است. ماشین باید قبل از سفر کامل از نظر فنی توسط یک مانیک بررسی شود. تایر، موتور، میزان روغن و آب ماشین، لنت ترمز ها و موارد بسیار دیگری هستند که باید برای یک سفر جاده ای مطمئن چک شوند و همه ی این ها نیاز به صرف وقت و گاهی هزینه زیادی هستند.

 

آیا اصلا باید به شمال برویم ؟

وقتی صحبت از مسافرت در تعطیلات می شود، اولین چیزی که به ذهن شما خطور می کند، سرسبزی و فضای سبز شمال است. از طرفی دیدن دریا، انسان را سر ذوق می آورد و احساس عظمت دریا در وجود انسان موج می زند. از طرفی هم بسیاری می گویند : «ما می خواهیم دریا را ببینیم… نمی توانیم به جنوب برویم و پس از طی کردن کویر سوزان، به ساحل برسیم» علاوه بر آن رفتن به شمال بسیار آسان تر بوده و امکانات شمال کشور بیش تر است.

اما در پاسخ باید گفت : «آیا می دانید که شمال کشور ایران، هوایی بسیار شرجی دارد که از این لحاظ در جهان نظیر ندارد ؟» از لحاظ جغرافیایی، چون سواحل شمالی ایران، بین دریا و رشته کوه البرز قرار دارند، این رشته کوه همچون دیواری بلند، باعث شده است که هوایی کاملا شرجی در این منطقه حاکم گردد.

احتملا به همین علت است که مسافرت به شهرهای شمال کشور با آب و هوای شرجی آن برای بسیاری از افراد گرمایی غیر قابل تحمل است. بنابراین به عنوان توصیه اول به شما این را می گوییم: «اگر واقعا به طبیعت علاقه دارید و دوست دارید از فضای سبز لذت ببرید و در عین حال نیز می خواهید که رطوبت هوای شرجی شما را اذیت نکند، سعی کنید که به شهرهای ساحلی شمال کشور نرفته و در سایر شهرها ساکن گردید.»

یکی از نقاط دیدنی استان گیلان جنگل های گیسوم است. اگرچه دیدن دریا و شنا در آن هرکسی را به وجد می آورد، اما اگر از کسانی که زیاد به شمال رفته اند بپرسید، می گویند تحمل هوای فوق العاده شرجی در گرما و شلوغی اش، اصلا ارزش آن را نخواهد داشت.

به علاوه این را به شما بگوییم که سه یا چهار روز طول می کشد که شما به هوای شرجی این شهرها عادت کنید، بنابراین در طول این چندین روز، زندگی به جز در کنار کولرگازی ممکن نخواهد بود. پس اگر سفر سه چهار روزه در پیش دارید، ترجیحا شهرهای ساحلی را برای سفر انتخاب نکنید.

 

یعنی به شمال نرویم؟

دقت کنید که ما نمی گوییم که به شمال نروید، بلکه می گوییم که شهرهای ساحلی و شلوغ را انتخاب نکنید. شهرهای زیادی وجود دارند که علاوه بر سرسبز بودن، در ارتفاع قرار داشته و از این جهت، آب و هوای بسیار خوبی دارند. از جمله این شهرها، می توان به داماش، دیلمان، گیسوم در استان گیلان، آلاشت، سوادکوه، جواهرده در مازندران اشاره کرد. در ادامه سعی می کنیم گزینه هایی را برای شما بیاوریم که هم نسبتا خلوت تر بوده و هم با سفر به آن ها می توانید از شر گرمای شدید تابستان خلاص گردید:

 

هوای خنک اردبیل، مناسب یک سفر تابستانی

قبول داریم که همیشه شهرهای شمالی کشور به عنوان گزینه شماره یک در سفرها مطرح می گردند؛ با این حال، به شما اکیدا توصیه می کنیم که از اردبیل فراموش نکنید. هرکسی که در گرمای تابستان، تنها یک بار هوای خنک سرعین اردبیل را تجربه کرده است، با شنیدن اسم اردبیل در تابستان خاطراتی خوش در یادش زنده خواهد شد.

به علاوه شما در این سفر می توانید از مسیر رشت، انزلی، آستارا، گردنه حیران و سرعین به اردبیل بروید تا اقلیم های متفاوت را تجربه کرده و سفری به یادماندنی را در خاطر خانواده خود ثبت نمایید. همچنین از جذابیت های این سفر مانند خرید از بازار آستارا، اقامت در سوئیت های گردنه حیران، اقامت در سرعین، گشت و گذار در اردبیل نیز فراموش نکنید.

 

تله کابین گردنه حیران از خوش آب و هواترین مکان ها برای مسافرت در تابستان

با تله کابین حیران، می توانید زیبایی های دره حیران و کوهستان زیبایش را تماشا کنید. «حیران» را با اقلیم سرسبز و جاده ی پرپیچ و خم و خطرناکش می شناسند.

گردنه ای که با پرواز تله کابین می توانید زیبایی و هیبت آن و دره و کوهستان زیبایش را تماشا کنید و لذت ببرید. طول خط تله کابین حیران حدود ۱٫۶ کیلومتر بوده و هنگامی که سوار آن می شوید، بسته به اینکه با چه سرعتی حرکت کند، بین ۱۱ تا ۲۰ دقیقه در راه خواهید بود تا به ایستگاه آخر برسید.

 

کوهرنگ، مکانی که در آن خنک بودن واقعی را تجربه خواهید کرد !

اگر شما در زمینه گردشگری در ایران، فعال باشید، حتما کسانی را دیده اید می گویند : «تابستان ها همیشه به شمال می رفتم، تا این که با کوهرنگ آشنا شدم !» برای سفر به کوهرنگ بعد از طی مسیر ۹ ساعته ای از تهران، با اتوبوس با وسیله شخصی به شهرکرد خواهید رسید، پس از آن جاده به سوی چلگرد، در مرکز شهرستان کوهرنگ حدود ۹۰ کیلومتر است.

پس از طی این مسیر به روستای دیمه بنوستکی می رسید. در این نقطه باید یک مسیر ۱۵ کیلومتری را برای رسیدن به دشت لاله های واژگون طی کنید. در مسیر مناظر بسیار زیبایی از چشمه ها و دشت خواهید دید. دامنه های گلستان کوه خوانسار صاحب یکی از دشت های زیبا و منحصر بفرد پوشیده از لاله های واژگون است. این دشت ها در اطراف فریدون شهر و میاندشت هم دیده می شوند.

جالب است که در سمیرم نیز دشت های لاله های واژگون وجود دارد. با این حال اگر سفرتان را از اصفهان آغاز کرده اید، برای رسیدن به دشت، باید از جاده شهرکرد عبور نمایید که در امتداد سد زاینده رود واقع شده است. پس از طی یک مسیر به طول حدودا ۸۰ کیلومتری در سمت شمال غرب به دوراهی قاسم آباد خواهید رسید.

در این قسمت باید در جاده چادگان قرار گرفته و ۳۰ کیلومتر مانده به چادگان، از کنار دریاچه سد سفیدرود ۱۰ کیلومتر به سمت زوره ادامه مسیر دهید. ۵۰ کیلومتر بعد به چشمه دیمه و بعد به روستای بنوستکی می رسید. این نقطه همان محل شروع پیاده روی است. از جذابیت های این سفر می توان به اقامت در هتل زردکوه و کوهرنگ در شهر چلگرد اشاره کرد. به علاوه در روستای چشمه دیمه هم مردم محلی اتاق هایی را در اختیار مسافران قرار می دهند.

 

دزفول و شوش دانیال، عجیب ترین مقاصد سفر برای تابستان

این دو شهر که هر دو در استان خوزستان واقع شده‌اند. برخلاف اغلب شهرهای این استان از آب و هوای مطلوبی در تابستان برخوردارند و مسافران زیادی از سرتاسر نقاط ایران به این شهرها سفر می‌کنند. البته باید بگوییم رودخانه‌ های دزفول با گرم شدن هوا آنقدر خنک و حتی سرد هستند که با آب تنی در آنها تمامی گرمای وجودتان را به لذت تبدیل خواهد کرد.

 

سیاسرد بروجن؛ خنک ترین منطقه گردشگری ایران

سیاسرد در فاصله ۶ کیلومتری بروجن قرار دارد و با باغ های میوه، چشمه های آب زیرزمینی و هوای خنک و دلپذیر، مسافران زیادی را در فصل بهار و تابستان به سمت خود می کشاند. در زمستان هم سیاسرد منطقه ای محبوب برای کوه نوردی و اسکی است.

سیاسرد یکی از قطب های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری و یکی از پر بازدیدترین مناطق گردشگری ایران است. گفته می شود در تابستان هیچ جایی در ایران به خنکی سیاسرد نیست. به خاطر داشته باشید اگر تصمیم داشتید در تابستان به سیاسرد بروید حتماً لباس گرم همراه خود داشته باشید چون از خنکی هوای آنجا شگفت زده خواهید شد.

دو چشمه پر آب، بیش از یک میلیون درخت میوه و درختان چناری در سیاسرد وجود دارند که بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارند. امکانات خوبی هم مثل وسایل بازی و سرگرمی برای کودکان، پارکینگ بزرگ، جاده دوبانده، فضاسازی مناسب و استخر بزرگ در این منطقه تعبیه شده اند. موزه تاریخ طبیعی بروجن هم در نزدیکی سیاسرد قرار دارد. در این موزه ده ها نمونه تاکسیدرمی شده از گونه های جانوری مختلف وجود دارند که بازدید از آن ها را به شما توصیه می کنیم.

 

کردستان یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان

از اواسط اردیبهشت تا حدودا اواسط مهر ماه می‌توانید برای فرار از گرمای هوا به کردستان سفر کنید. کردستان تاریخی طولانی و طبیعتی منحصر به‌ فرد داشته که می‌‌تواند هر نوع سلیقه‌ای را راضی نگه دارد. به علاوه اگر بخواهید جاهای تاریخی را ببینند می‌توانید در سفرتان به کردستان در سنندج اقامت گزیده و از عمارت تاریخی آصف (خانه کرد) که موزه مردم‌ شناسی هم هست دیدن کنند.

همچنین عمارت مشیردیوان و حمام خان از آن دیدنی‌هایی هستند که توصیه می کنیم از دست ندهید. از سویی اگر علاقه مند به طبیعت گردی هستید نیز به شما پیشنهاد می دهیم که در سفر تابستانی خود به کردستان حتما سری به چشمه آب معدنی باباگرگر بزنید. جالب است بدانید که رنگ آب این چشمه به خاطر املاح معدنی آن به رنگ سرخ مایل است.

کوه آبیدر نیز از کوه‌های دیدنی سنندج بوده که به خاطر سینمای روبازش به یکی از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری شهر بدل گشته است. اگر در مریوان اقامت داشته باشید، دریاچه زریوار، دشت بیلو، منطقه تفریحی قمچیان از جاذبه‌های طبیعی این شهر هستند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا