درباره ساز ویولن سل بیشتر بدانید

جدول یاب ، محمد سیمری : ساز ویولن سل همانند ساز ویولن اما سازی بزرگ و سنگین، از جمله سازهای زهی آرشه‌ ای می باشد که دارای صدایی بم، گیرا و بسیار زیبا است. جالب است بدانید به این ساز در زبان فرانسوی و ایتالیایی، ویولن سل و در زبان انگلیسی چلو گفته می شود! دقت داشته باشید ساز ویولن کوچک ترین ساز گروه سازهای زهی آرشه‌ ای و دارای زیرترین گسترده ی صوتی در این خانواده است؛ و ساز کنترباس نیز بزرگ ترین ساز این گروه است و بم ترین گسترده ی صوتی را دارد!

اندازه بدنه ی ساز ویولن سل معمولی، بزرگ‌ تر از ساز ویولن و ساز ویولا است. ساز ویولن سل چنان بزرگ ­تر از دیگر سازهای زهی آرشه‌ ای است که فرد نوازنده مجبور است آن را برای اجرا بر روی زمین و به وسیله ی میله ای آهنی که در قسمت تحتانی آن وجود دارد، ما بین پاهای خود تکیه دهد، در حالی که خود روی صندلی می­ نشیند! توجه داشته باشید صدای ساز ویولن سل، دارای محدوده گسترده‌‌ تر و بم‌ تری نسبت به ساز ویولن و ساز ویولا می‌ باشد.

درباره تاریخچه ساز ویولن سل بد نیست بدانید این ساز در اواسط قرن ۱۶ میلادی و با اقتباس از سازهای ربک، لیرا دابراچوا و به خصوص ساز فیدل ساخته شد. این ساز تا اواخر قرن هفدهم میلادی به عنوان یک ساز همراه و به منظور اجرای نت های بم در ارکسترها مورد استفاده قرار می گرفت. اما به تدریج با پی بردن به قابلیت ها و توانایی های فوق العاده ی این ساز توسط نوازندگان، نواختن این ساز به منظور اجرای ملودی و تک نوازی مورد استفاده بیش تری قرار گرفت!

توجه داشته باشید نت برای این ساز را در اصوات بم با کلید فا و در اصوات وسط با کلید دو (دوی خط چهارم) و در اصوات زیر با کلید سل می نویسند. بدنیست بدانید نام سیم های ساز ویولن سل، مانند سیم های ساز ویولا می باشد، اما به علت ضخامت بیش تر، یک اکتاو بم تر صدا می دهد. همچنین نحوه ی نواختن ساز ویولن سل با ساز ویولن و ساز ویولا متفاوت است.

در انتها درباره ی کوک سیم‌ های ساز ویولن سل به‌ ترتیب از زیر به بم عبارت است از:

لا (سیم اول)، رِ (سیم دوم)، سُل (سیم سوم)، دو (سیم چهارم)

دقت داشته باشید سیم‌ های ساز ویولن سل نسبت به سیم‌ های ساز ویولا یک اکتاو بم‌ تر کوک می‌ شوند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا