مرخصی استعلاجی چیست و حقوق و مزایای افراد چگونه حساب می شود؟

اگر شما کارمند شرکت و یا کارخانه ای هستید که شما را بیمه کرده اند بهتر است از مرخصی استعلاجی نیز اطلاعاتی داشته باشید . مرخصی استعلاجی یکی از حقوق کارمندی است که بسیاری از کارمندان اطلاعی از آن ندارند. هر مطلبی که نیاز دارید درباره مرخصی استعلاجی بدانید را در این خبر بخوانید.

در صورتی که نیروی کار به هر دلیلی ( در طی فعالیت کاری یا خارج از آن ) با بیماری مواجه شده باشد ، میتواند تا اتمام دوره بیماری و بازیابی توان خود ، در مرخصی ای که به آن استعلاجی میگویند ، به سر برده و پس از بازیابی سلامت ، به محل کار بازگردد . نکته مهم این است که در طول دوره این مرخصی ، حقوق نیروی کار باید پرداخت شود و زمان آن از مرخصی استحقاقی فرد کسر نخواهد شد .

حقوق و دستمزد بر اساس ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی ، حقوق و مزایای افراد در زمان مرخصی استعلاجی به این شکل محاسبه خواهد شد : در حالت اول برای تمام نیروهایی که تحت پوشش بیمه بـوده و افرادی ( همسر ، فرزندان ، پدر و مادر ) تحت تکفل آنها قرار دارند سه چهارم آخریـن مـزد و یا مزد روزانه آنها محاسبه و به آنها پرداخت خواهد شد.

بیماری

در حالت دوم در صورتی که هیچ کسی تحـت تـکـفـل فـرد نـبـوده و البتـه از خدمات درمانی سازمان استفاده نکرده باشد ، دو سوم آخرین مزد و یا حقوق روزانه به او تعلق می گیرد . در صورتی که این گروه از خدمات سازمان استفاده کنند و در صورت بستری شدن ، تنها نصف آخریـن مـزد و یا حقوق روزانـه بـه آنها پرداخت خواهد شد .

از سوی قانون هیچ محدودیتی برای دفعه های استفاده از مرخصی استعلاجی تعیین نشده است و تا زمانی که نیروی شاغل به عنوان از کار افتاده تشخیص داده نشود ، فرد می تواند تا بازیابی کامل سلامت خود و به میزان لازم ، از این مرخصی استفاده کند . مدت زمان استفاده از این مرخصی ، همانند سایر دوران کاری فرد بوده و بخشی از سوابق کار او خواهد بود .

برای انجام این کار فقط باید گواهی پزشکی مرخصی استعلاجی را به شعبه تامین اجتماعی ارائه دهید . البته تایید گواهی پزشکی با توجه به روزهای مرخصی استعلاجی ، در ۳ حالت کلی در نظر گرفته شده است .

مرخصی

در این مرحله ، اگر مدت زمان مرخصی شما کمتر از ۷ روز و در طی یک سال حداکثر تا ۱۵ روز باشد ، توسط مراجع مرتبط تایید خواهد شد و همان گواهی پزشک معالج کافی است؛

در صورتی که مجموع مرخصی های استعلاجی شما در طول یک سال از ۱۵ روز بیشتر ولی در مجموع کمتر از ۶۰ روز باشند ، باید به پزشک معتمد سازمان مراجعه کرده و همان پزشک ، گواهی مرخصی شما را تایید کند

در حالت آخر ، اگر مجموع مرخصی های شما بیش از ۶۰ روز در طی یک سال باشند ، یک شورای پزشکی تشکیل شده و گواهی شما باید در آن شورا تایید شود .

 

 

 

بیشتر بخوانید :

انواع مختلف مرخصی در قانون کار و طریقه استفاده از آنها

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا