معرفی هرودت پدر تاریخ دنیا

هرودوت «پدر تاریخ» خوانده می شود چراکه اولین نویسنده ای است که می دانیم سعی کرده بفهمد در گذشته چه اتفاقاتی رخ افتاده است.

هرودوت در حدود ۴۸۵ پیش از میلاد در شهری یونانی به نام «هالیکارناسوس» واقع در ترکیه کنونی متولد شد. او هم مانند سایر نویسندگان معاصرش از خانواده ای ثروتمند بود و همیشه از خودش پول زیادی داشت. هرودوت به مدرسه رفته بود و در کودکی همه آثار هومر (شاعر مشهور یونانی) را حفظ کرده بود.

معرفی هرودت

 

مهم ترین واقعه معاصر هرودوت جنگ پارس ها (در زمان داریوش بزرگ و پسرش خشایارشا از پادشاهان هخامنشی) و یونانی ها با یکدیگر بود. پارس ها کمی قبل از این که هرودوت متولد شود در زادگاه او یعنی هالیکارناسوس با یونانی ها نبرد کردند. در این جنگ پارس ها به آتن و اسپارت حمله کردند ولی در سرزمین اصلی یونان شکست خوردند.

همه از این که آتن و اسپارت توانسته بودند پارس ها را شکست دهند متعجب شده بودند و وقتی هرودوت بزرگ شد زندگی اش را صرف توضیح این واقعه کرد.

هرودوت به این نتیجه رسید دلیل شکست پارس ها این بود که بر آنها پادشاه حکومت می کرد و این پادشاه قدرت خیلی زیادی داشت. این قدرت زیاد باعث می شد شاه فکر کند می تواند بر همه چیز کنترل داشته باشد. این در حالی است که چیزهایی مانند هوا یا پیروز جنگ هستند که تنها خدایان تعیین می کنند. هرودوت می گوید: «غرور مقدمه سقوط است.»

همچنین هرودوت فکر می کرد یونانی ها می توانند از مردمان دیگر چیزهای زیادی بیاموزند. بنابراین درباره فرهنگ های دیگری که از نزدیک مشاهده کرده بود، مثل مصر، مطالب زیادی نوشت. درباره مکان هایی که هرگز ندیده بود مثل هند و آفریقا هم چیزهایی نوشت.

هرودوت خیلی از موضوعات را اشتباه متوجه می شد. بعضی وقت ها آن چه در کشوری دیگر دیده بود را خوب درک نمی کرد. بعضی اوقات هم مردم به او چیزهایی می گفتند که حقیقت نداشت. اما خیلی از مطالبی هم که به نگارش درآورده حقیقت دارد.

تاریخ هرودوت

تاریخ هرودوت یا کتاب تواریخ کتاب تاریخی است که توسط هرودوت، مورخ یونانی نوشته شده‌است. این کتاب اولین کتاب تاریخ در جهان به‌شمار می‌رود و شامل ۹ کتاب است. شرح زندگانی ۴ شاه ایرانی کوروش بزرگ، کمبوجیه یکم، داریوش بزرگ، خشایارشا در تاریخ هرودوت آمده‌است.

تاریخ هرودوت ابتدا در قرن پانزدهم میلادی در اروپا از یونانی به زبان لاتین ترجمه شد. هنری راولینسونشرق‌شناس معروف و کاشف خط میخی در پادشاهی محمدشاه قاجار به عنوان مربی نظامی در فوج کرمانشاه به خدمت اشتغال داشت و ضمن همین خدمت به کاوش و پژوهش در زمینهٔ کشف خط میخی همت گماشت و سرانجام موفق شد. اندکی پس از کشف خط میخی توسط او، برادرش جورج راولینسون از آن اکتشاف مهم تاریخی بهره گرفت و اولین ترجمهٔ کامل انگلیسی تاریخ هرودوت را با حاشیه‌ها و توضیحات در چهار جلد منتشر کرد.

نخستین ترجمهٔ مختصر تاریخ هرودوت به زبان فارسی در زیر نظر اعتماد السلطنه وزیر مطبوعات دولت ناصری در تهران به چاپ رسید. ترجمهٔ دیگری و آن نیز هم مختصراً از روی نسخه‌ای که در ایام جنگ جهانی دوم در لندن چاپ شده بود توسط وحید مازندرانی و با مقدمهٔ عباس اقبال در سال ۱۳۲۴ شمسی در تهران منتشر شد.

 

سپس در سال‌های ۱۳۴۱–۱۳۳۸ دانشگاه تهران ترجمهٔ تازه‌ای مبتنی بر متنی فرانسوی به اهتمام هادی هدایتی در ۵ جلد تا کتاب ششم تاریخ هرودوت انتشار داد. سرانجام در سال ۱۳۵۶ خورشیدی هر ۹ کتاب تاریخ هرودوت توسط وحید مازندرانی از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه و چاپ شد.

کشف اسرار تاریخ ایران در زمان هخامنشیان بیش از هر چیز دیگر مدیون کتاب تاریخ هرودوت است. هر چند این کتاب به اقتضای زمان و احوال مؤلف نقایصی دارد ولی در عهد جدید اکثر انتقادات به نفع هرودوت است و رویهم رفته محققان او را مورخی صادق و صمیمی دانسته‌اند.

منبع: اطلاعات عمومی

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا