نام کامل ابن ملجم چه بود و چه دینی داشت؟

به راستی ابن ملجم که بود و از چه طایفه ای بوده که قصد جان حضرت علی (ع) را کرد ؟

آیا ابن ملجم یهودی بود؟ آیا امام علی(ع) بعد از ضربت فرمود: پسر زن یهودی را بگیرید؟

نام کامل ابن ملجم چه بود

پاسخ اجمالی

در برخی گزارش‌ها؛ از «عبد الرحمن بن ملجم المرادی»، با عنوان «ابن الیهودیه»(فرزند یهودی) و «شبه الیهود»(شبیه یهودیان) یاد شده است:
۱- امام علی(ع) بلافاصله بعد از ضربت خوردن فرمود که این ملعونِ یهودی‌زاده مرا کُشت‏: «قَتَلَنِی‏ ابْنُ مُلْجَمٍ قَتَلَنِی اللَّعِینُ ابْنُ‏ الْیَهُودِیَّهِ»؛ مرا ابن ملجم کشت؛ مرا ملعونی که فرزند زن یهودی ‌بود کشت.
۲- امام علی(ع) در جواب سؤال امام حسن(ع) که پرسید چه کسی اقدام به کشتن شما کرد؟، فرمود: «قَتَلَنِی ابْنُ الْیَهُودِیَّهِ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُلْجَمٍ‏ الْمُرَادِی‏» ابن ملجم که فرزند زنی یهودی است اقدام به کشتن من کرد.
۳- در روایتی چنین نقل شده است که؛ وقتی ابن ملجم در ملاقاتی با امام علی(ع) خود را معرفی کرد، امام به فرمود: «رسول خدا(ص) به من خبر داد که قاتل من فردی شبیه یهود است و او(ابن ملجم) یهودی است».
در هر حال، ممکن است که این روایات صریحاً ناظر به آن نباشند که ابن ملجم فردی یهودی بود، اما از آنها برداشت می‌‌شود که او در منش و روش مانند یهودیان و چه بسا بدتر از آنان بود.

نام واقعی ابن ملجم مرادی چیست؟ آیا به جز نام عبدالرحمن بن عمرو بن ملجم بن المکشوح بن نفر» که وی از قبیله «حمیر» و از تیره‌های «مراد» می‌باشد، او نام دیگری هم دارد؟

پاسخ اجمالی

مشهور مورّخان درباره نام و قبیله «ابن ملجم» گفته‌اند: «عبد الرحمن بن ملجم المرادی‏ و هو من حمیر. و عداده فی مراد، و هو حلیف بنی جبله من کنده»؛ عبد الرحمن بن ملجم مرادى از قبیله حمیر و خاندان مراد و هم‌پیمان بنى جبله از کنده است‏.

منبع: اسلام کوئیست

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا