جزئیات ارسال گونه‌های زیستی جاندار به فضا توسط ناسا

مقام‌های ناسا اعلام کرده اند در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار پس از پایان ماموریت سفینه‌های فضایی آپولو، اشیای زنده به فضای عمیق ارسال خواهند کرد. از سال ۱۹۷۲ تا کنون ناسا موجودات زنده و جاندار به فضای عمیق ارسال نکرده است و حال پس از ۵ دهه در سال ۲۰۲۰ نخستین محموله جانداران به فضای عمیق ارسال خواهد کرد.

 

 

در این طرح دانشمدان از یک سفینه فضایی به ابعاد کیف دستی با نام BioSentinel بهره خواهند برد که سلول‌های مخمر را به فضای اطراف مدار ستاره خورشید منتقل خواهد کرد تا به دانشمندان برای درک بهتر حباب محافظتی مغناطیسی در اطراف سیاره زمین کمک خواهد کرد. این لایه مغناطیسی مانع از جذب اشعه‌های کیهانی مضر به لایه‌های درونی جو کره زمین می‌شود.

سفینه فضایی BioSentinel یکی از ۱۳ سفینه فضایی از گونه سفینه‌های فضایی cubesats است که درماموریت آرتمیس ۱ به فضا ارسال خواهند شد. پرتاب این سفینه‌های فضایی تا حدود ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.

حدود ۴۷ سال پیش دانشمندان نمونه‌هایی زنده را به همراه سفینه فضایی آپولو ۱۷ به فضا ارسال کردند. ماموریت آپولو ۱۷ کمتر از دو هفته به طول انجامید، اما سفینه فضایی BioSentinel برای مدت ۹ الی ۱۲ ماه به جمع آوری داده می‌پردازد و می‌تواند اثر‌های دراز مدت اشعه‌های کیهانی درفضای عمیق برروی DNA مخمر‌ها را بررسی و داده‌ها را به زمین ارسال کند.

سفینه فضایی BioSentinel وزنی برابر با ۱۴ کیلوگرم دارد و می‌تواند دو نوع مختلف از مخمر‌ها را با خود حمل کند. اعضای تیم پژوهشی درطول ماموریت به بررسی رشد و فعالیت هردو گونه مخمر می‌پردازند و حتی نتیجه‌های به دست آمده را با مخمر‌های واقع در ایستگاه فضایی بین المللی مقایسه خواهند کرد.

در ایستگاه فضایی بین المللی نیز گونه‌هایی از مخمر نگهداری می‌شود که وضعیت میکروگرانشی و البته سطح پایین‌تر اشعه‌های کیهانی را تحمل می‌کنند.

 

 

به گفته دانشمندان روند آسیب و خسارت به DNA مخمر‌ها شباهت فراوان به آسیب DNA بدن انسان دارد و می‌توان از نتیجه‌های به دست آمده برای مقابله با آسیب‌های ناشی از سفر وزندگی درفضای عمیق برروی انسان‌ها در آینده جلوگیری کرد.

ناسا در کنار طرح‌های اجرایی که با شرکت‌های اسپیس ایکس و بوئینگ برای ساخت کپسول فضایی و سفینه‌های فضایی پیشرفته دارد. خود به ساخت موشک فضایی فوق العاده قدرتمندی به نام SLS پرداخته است که کپسولی فضایی به نام اوریون Orion را در آینده حمل خواهد کرد.

به گفته دانشمندان با اتمام ساخت و آزمایش موشک فضایی SLS از این موشک در ماموریت آرتمیس یک استفاده خواهد شد و سفینه‌های فضایی BioSentinel با آن به فضای عمیق ارسال می‌شوند. به گفته کارشناسان ناسا، درصورت موفقیت آمیز بودن پرتاب موشک فضایی SLS درماموریت آرتمیس ۱، ماموریت آرتمیس ۲، درسال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد که درآن ۴ فضانورد به مدار کره ماه ارسال خواهند شد.

در ماموریت آرتمیس ۲، قطعه‌های اولیه پایگاه قمری Gateway در مدارکره ماه مستقر خواهد شد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا