نکاتی که بعد از استفراغ باید رعایت کنید، چیست؟

جدول یاب : می‌خواهید بدانید بعد از استفراغ چگونه بدون تحریک معده مواد مغذی بدن خود را تامین کنید؟ استفراغ می‌تواند به دلیل حضور طولانی مدت در اتومبیل، بارداری، گاسترونتریت (التهاب معده و روده ناشی از عفونت) و مسمومیت غذایی باشد. درحالیکه استفراغ مداوم و کم‌آبی شدید ناشی از آن نیازمند مداخله پزشکی است، استفراغ خفیف را اغلب می‌تواند در خانه مدیریت کرد. برای مدیریت استفراغ خفیف باید مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته بدن را جبران و سپس غذاهای مناسب میل کرد. در ادامه مایعات و غذاهای مناسب برای این منظور را معرفی می‌کنیم.

 

نکاتی که بعد از استفراغ باید رعایت کنید، چیست؟

 

نکاتی برای بعد از استفراغ

بعد از استفراغ،‌ دستورالعمل زیر را به ترتیب اجرا کنید:

۱. تا چند ساعت بعد از استفراغ نه غذایی بخورید و نه نوشیدنی بنوشید.

۲. به مدت ۳ تا ۴ ساعت، هر ۱۵ دقیقه یکبار مقدار کمی آب بنوشید یا یک تکه یخ بمکید.

۳. سپس در ۳ تا ۴ ساعت بعدی مایعات شفاف شامل نوشیدنی‌های بدون گاز، چای کمرنگ، نوشیدنی‌های ورزشی رقیق شده بنوشید. همچنین می‌توانید بستنی یخی یا آب سیب نیز میل کنید. از نوشیدن آب‌میوه، آب مرکبات و شیر پرهیز کنید. سعی کنید تمام حجم معده را با مایعات مذکور پر کنید.

۴. زمانی‌که معده توانست مایعات را تحمل کند، در صورت گرسنگی کمی خوراکی ساده بخورید. رژیم غذایی برات (BRAT) تغذیه خوبی برای بعد از استفراغ است. این رژیم ساده ساده شامل موز، برنج، پوره سیب و نان تست خشک شده است. در این مرحله به مدت ۲۴ – ۴۸ ساعت بعد از آخرین استفراغ از مصرف غذا‌هایی که باعث تحریک معده می‌شوند مثل کافئین، چربی، روغن، غذای تند، شیر یا پنیر اجتناب کنید.

 

۵. زمانی که از معده شما به راحتی غذا‌های ساده در مرحله قبل را پذیرفت، می‌توانید رژیم غذایی معمول خود را از سر بگیرید.

بعد از استفراغ وعده‌های غذایی کوچک، اما منظم داشته باشید. در صورتی‌که بین دو وعده غذا دچار حالت تهوع می‌شوید غذای کل روزتان را به ۶ تا ۸ وعده تقسیم کنید و شب نیز مقداری میان‌وعده بخورید.

هنگامی که مراحل بالا را انجام می‌دهید، باید مواردی را نیز در نظر داشته باشید تا بهترین نتیجه حاصل شود. این موارد عبارتند از:

غذا را سرد یا در دمای اتاق بخورید. به این ترتیب بو و مزه آن کمتر می‌شود و حالت تهوع شما تشدید نخواهد شد.در محیط گرم غذا نخورید.قبل و بعد از غذا دهان خود را بشوئید.حداقل تا یک ساعت بعد از خوردن غذا بایستید. در صورتی‌که نیاز به استراحت دارید طوری دراز بکشید که سرتان بالاتر از بدن قرار داشته باشد. بالا نگه داشتن سر به کاهش حالت تهوع کمک می‌کند.از مصرف مواد غذایی خام پرهیز کنید. سبزیجات را نیز بهتر است به صورت آبپز بخورید تا معده را تحریک نکنند.از خوردن داروهای مسکن بدون نسخه مثلناپروسین (ناپرنوکس)، موترین (ایبوپروفن) و آسپرین خودداری کنید.اگر استفراغ تا چند روز ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید.

 

نکاتی که بعد از استفراغ باید رعایت کنید، چیست؟

 

 

بعد از استفراغ چه بخوریم؟

بعد از استفراغ باید از غذاهایی استفاده کنید که معده را تحریک نکنند. در ادامه برخی از این غذاها را معرفی کرده‌ایم.

۱. سوپ

بدن شما بعد از استفراغ به مایعات زیادی نیاز دارد. سوپ یک منبع عالی برای تامین الکترولیت‌ها و مایعات بدن است. الکترولیت‌ها و آب هر دو برای هیدراته ماندن بدن ضروری هستند.

۲. چای گرم

اگر حالت تهوع شما مربوط به سرماخوردگی است، چای گرم بنوشید. چای یک درمان خانگی عالی برای درمان علائم مربوط به سرماخوردگی وآنفولانزا محسوب می‌شود. چای داغ مانند یک دکونژستانت (دارویی برای رفع گرفتگی بینی و سینوس) طبیعی عمل می‌کند. توجه کنید که چای باید حتما گرم نوشیده شود. البته نباید حرارت آن آنقدر بالا باشد که زبان و گلو را بسوزاند.

۳. عسل

عسل اثرات ضد باکتریایی قوی دارد. بنابراین برای بازیابی قوای بدن و سلامتی بعد از استفراغ عسل بخورید.

۴. زنجبیل

زنجبیل ضد تهوع است، همچنین اثبات شده که زنجبیل تهوع ناشی از بارداری یا شیمی درمانی را درمان می‌کند. به علاوه، زنجبیل مشابه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی عمل می‌کند، آنتی اکسیدان دارد و ضد سرطان است.

۵. موز

موز یک تغدیه عالی بعد از استفراغ است. همچنین برای مواقعی که احساس تهوع دارید نیز می‌توانید موز بخورید. جویدن موز بسیار آسان است و طعم خوبی نیز دارد، از اینرو یک گزینه ایده‌آل برای افرادی که دچار کم اشتهایی هستند، محسوب می‌شود. موز حاوی کالر و مواد مغذی زیادی دارد، به همین دلیل در رژیم غذایی برات که برای بعد از استفراغ توصیه می‌شود، موز نیز گنجانده شده است.

۶. بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر خوشمزه و خوش‌خوراک است. به علاوه مقدار زیادی از کالری، ویتامین و مواد معدنی از دست رفته بدن در اثر استفراغ را نیز جبران می‌کند.

۷. ماست

به عنوان غذای بعد از استفراغ، ماست نیز گزینه‌ مناسبی است. هر فنجان ماست ۱۵۰ کالری، ۸ گرم پروتئین، کلسیم و انواع ویتامین‌ها را برای بدن فراهم می‌کند. علاوه بر این، ماست خنک است و گلو را آرام می‌کند.

۸. میوه و سبزیجات

سبزیجات برگ سبز و میوه‌ها بعد از استفراغ بسیار مفید هستند. آنها مقادیر قابل توجهی از ویتامین، مواد معدنی و فیبر دارند، این مواد سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کاهو و کلم پیچ علاوه بر مواد معدنی و فیبر، دارای مقادیر چشمگیری از ویتامین A ،C ،K و آهن نیز هستند. بنابراین بدون معطلی مقداری میوه و سبزی بخورید.

در کل:

استراحت، نوشیدن مایعات سبک و تغذیه مناسب مهمترین کاری است که باید بعد از استفراغ انجام دهید. همانطور که در مطالعه کردید، برخی مواد غذایی می‌توانند به درمان تهوع و استفراغ کمک کنند. البته هیچ غذایی نمی‌تواند به تنهایی درمان بیماری باشد، اما می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن علائم خطرناک را کاهش دهد.

منبع:  pukebag

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا