روز جهانی دانش آموز به یاد دانش‌آموزان کشته شده در جنگ جهانی دوم

۱۷ نوامبر روز جهانی دانش‌آموز شناخته شده است به یاد تمام دانش‌آموزانی که در جنگ جهانی دوم کشته شدند. دانش آموزان در تمام کشورها جزو اصلی ارکان آنها هستند که باید به آنها بها داده شود، زیرا آینده به دست آنان ساخته می شود. در کشور ما نیز ۱۳ آبان را روز دانش آموز نامیده اند. روز ۱۳ آبان یادآور سه واقعه‌ی مهم در تاریخ ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده، به همین دلیل به روز دانش آموز نامگذاری شد. این سه واقعه ی تاریخی به ترتیب تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در روز ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ و در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ قیام دانش آموزان متعهد بر ضد رژیم شاه و همچنین در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان، به روز مبارزه با استکبار و روز دانش آموز به عنوان یک روز بیادماندنی در تاریخ معاصر ایران به ثبت رسید. به همین منظور روز ۱۳ آبان برای گرامیداشت کشته شدگان، در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانش‌آموز نامگذاری شد.

دانش آموزان، گل بوته هایی تشنه در کنار جویبار این دیارند. روز دانش آموز، فرصتی برای تجدید عهد با قلم، کتاب، دین و دانش است. دانش آموزی که قدر گوهر خویش را بشناسد و ارزش زندگی و زمان را بداند. با توجه به شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری جشن روز دانش آموز به صورت حضوری در مدارس وجود ندارد. لذا همانطور که انتخابات شورای دانش آموزی مجازی توسط مدارس برگزار شد، به مناسبت سیزدهم آبان جشن روز دانش آموز مجازی جایگزین مراسم های قبلی شد.
درس خواندن نسبت به گذشته سخت تر شده و دوری و دلتنگی، قلب‌ها را می‌فشرد. کلاس‌های مجازی شور و حال مدرسه را ندارد، اما پیوسته با همکلاسی‌ها و در کنار یکدیگر آموختن، قطعا فرصتی است تا فراموش کنیم در شهر و کشور و حتی جهان چه خبر است و آرامشی ناخواسته حاصل شود. قدر لحظه‌های بی‌دغدغه و شاد کنار دوستانمان را حالا می‌فهمیم. دانش آموزان این دوران یاد گرفتند از لحظه‌های زندگی استفاده کنند، پس روز دانش آموز بر آنان مبارک باد.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

روز نوجوان و حقوق نوجوان که در طول سال پایمال می شود

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا