یادم باشد، کاری نکنم که به قانون زمین بر بخورد

مهتاب دهقانی

دوم اردیبهشت و یا به عبارتی ۲۲ آوریل مصادف بود با روز جهانی زمین پاک. روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی (۲۲ آوریل) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می‌شود) برگزار می‌شود.

سازمان ملل متحد نیز هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد. این رسمی بود که توسط فعال صلح یعنی جان مک‌کانل در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو معرفی شد و توسط گیلورد نلسون به عنوان یک جلسهٔ آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد. در خیلی از کشورها روز ۲۲ آوریل همزمان با ۲ اردیبهشت روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفتهٔ زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت‌های زیست محیطی اختصاص می‌دهند.

دوم اردیبهشت روزی است که به همگان یادآوری می کند که بیشتر و بهتر مواظب و محافظ کره زمین باشیم. روزی که بسیاری از مردم جهان به پاکسازی محیط زندگی خود می پردازند و برای مراقبت از آن قدمی بر می دارند.

در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا همزمان با این روز مراسم و جشن های بسیاری برگزار و تمام هفته به اتفاقات و وقایع محیط زیستی اختصاص داده می­شود. در ایران همزمان با شروع این روز، هفته محیط زیست شروع می شود.

کره زمین، خانه و محل آرامش تمام ما و جانداران و گیاهان ساکن در آن است و انسان است که می تواند تعادل زیست را مختل کند و یا تنظیم کننده آن باشد. بنابراین نیکوست که  زمین را همان­طور که از نسل­ها و زمان­های دور ارث گرفته­ایم، به شایسته­ترین صورت ممکن نیز به نسل­های بعد تحویل دهیم.

و چه خوش گفت سهراب سپهری:

«یادم باشد، کاری نکنم که به قانون زمین بر بخورد.»

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا