طرز تهیه خورش بامیه لذیذ و خوشمزه با گوشت گوسفندی به روش جنوبی

دستور تهیه خورش بامیه

طرز تهیه خورش بامیه بدون لپه

خورش بامیه از جمله خورش های قدیمی و سنتی ایران است و به غیر از جنوب ایران در سوریه، لبنان، مصر، ترکیه و … به روش های مختلف پخته می شود. به گفته محققان مصرف بامیه موجب بهبود آسیب های بافتی پانکراس و کبد در افراد دیابتی می شود و بهترین مکمل طبیعی برای بیماران دیابتی است. اگر بامیه دوست ندارید ولی می خواهید از خواص آن بهره مند شوید، بهترین گزینه استفاده از پودر بامیه در غذا است که اصلا طعم و رنگ غذا را تغییر نمی دهد. امروز در جدول یاب طرز تهیه خورش بامیه ساده با گوشت گوسفندی را به شما آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خورشت بامیه جنوبی

  • بامیه ۷۰۰ گرم
  • گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم
  • پیاز نگینی بزرگ ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • سیر رنده شده ۳ حبه
  • ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه کاری، دارچین) به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده مقداری
  • تمر هندی صاف شده نصف پیمانه

طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت گوسفندی مجلسی و خوشمزه

مرحله اول: تفت دادن پیاز

پوست پیاز را بگیرید و با آب سرد به خوبی بشویید، پیاز را روی تخته آشپزخانه قرار دهید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. ماهیتابه ای را روی اجاق گاز قرار دهید شعله را روشن کنید سپس مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و زمانی که روغن داغ شد پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم شود.

مرحله دوم: پخت گوشت

گوشت خورشتی را با دقت بشویید و به صورت قیمه ی خرد کنید. وقتی که پیاز سبک شد گوشت را اضافه کنید و تفت دهید. تفت دادن گوشت را ادامه دهید تا جایی که رنگ گوشت تغییر کند و کمی سرخ شود. ادویه ها به جز نمک را به همراه سیر له شده اضافه کنید و همچنان تفت دهید. بعد از این که ۱۰ دقیقه گوشت را با ادویه ها تفت دادید، آب جوش را اضافه کنید تا جایی که روی گوشت را بگیرد، پس از اضافه کردن آب جوش درب قابلمه را بگذارید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا گوشت به آرامی بپزد و شیره گوشت خارج شود.

مرحله سوم: تفت دادن بامیه

در حین پخت گوشت باید بامیه ها را آماده کنید. دم بامیه ها را جدا کنید، باید با دقت این کار را انجام دهید تا به بافت بامیه ها آسیب نرسد چون اگر بافت بامیه ها باز شود در پایان پخت، روی ظاهر خورش تاثیر می گذارد. پس از اینکه بامیه ها را تمیز کردید ماهیتابه ی را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید، زمانی که روغن داغ شد بامیه ها را داخل روغن تفت دهید تا کمی رنگ آن ها تغییر کند.

مرحله چهارم: اضافه کردن رب

زمانی که گوشت کاملا پخت، گوجه فرنگی را رنده کنید و به همراه ۲ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی در روغن تفت دهید تا جایی که مواد یکدست و سرخ شوند، بعد به خورش اضافه کنید.

مرحله پنجم: اضافه کردن بامیه

بعد از اضافه کردن رب گوجه فرنگی، بامیه ها را اضافه کنید و ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان دهید تا با حرارت ملایم بپزند و خورش جا بیافتد. در این مرحله اگر آب خورش کم بود با احتیاط کمی آب جوش اضافه کنید. تمر هندی را با کمی آبجوش مخلوط کنید و از صافی رد کنید تا عصاره آن خارج شود و مغز آن داخل صافی بماند.

مرحله ششم: پخت نهایی خورش بامیه

وقتی که خورش به روغن افتاد کمی زعفران دم کرده و تمر هندی و به میزان کافی نمک اضافه کنید و ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا مزه ها به خورد هم بروند. فقط دقت کنید چون تمر هندی شور هست نمک زیادی اضافه نکنید. پس از اینکه بامیه ها پختند خورشت آماده است ولی اگر آب خورشت زیاد بود کمی صبر کنید تا غلیظ تر شود سپس آن را به همراه برنج ایرانی سرو کنید.

طرز تهیه خورشت بامیه ساده

نکات کلیدی در تهیه خورش بامیه با گوشت خورشتی برای مهمانی

  1. اگر بیش از حد بامیه ها را سرخ کنید خواص بینظیر آن را از دست می دهند.
  2. برای اینکه شکل بامیه حفظ شود قبل از اضافه کردن به خورش کمی تفت دهید.
  3. به جای تمر هندی می توانید از آبلیمو استفاده کنید.
‫۳.۸/۵ (۴ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا