ریشه‌ یابی نام شهرهای استان آذربایجان شرقی

جدول یاب ، محمد سیمری : استان آذربایجان شرقی به مرکزیت شهر تبریز، در گوشه ی شمال غربی فلات سرزمین ایران واقع شده است! دقت داشته باشید آذربایجان شرقی با وسعت ۴/۱۶۲۵۴ کیلومتر مربعی، بزرگ‌ ترین و پرجمعیت‌ ترین استان در ناحیه ی شمال غربی ایران (یعنی منطقه ی آذربایجان) محسوب می‌ شود.

در گذشته، آذربایجان بخشی از سرزمین ماد و در دوره ی اقتدار هخامنشیان نیز جزو امپراطوری هخامنشی بود. منطقه ی آذربایجان به علت موقعیت خاص جغرافیایی، یکی از مناطق حساس و مهم کشور ایران است. درباره همسایگان این استان می توان گفت حدود شمالی آذربایجان شرقی را رود ارس با جمهوری‌ های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ایالت خودمختار نخجوان مشخص می‌ کند. در حدود غربی، رود قطـور و آب‌ های دریاچه ی ارومیه در همسایگی با استان آذربایجان غربی است.

 

 

در حدود جنوب نیز کشیدگی رشته کوه‌ ها، ‌ دره‌ ها، جلگه‌ ها و همچنین دشت ها موجب پیوستگی توپوگرافیکاستان آذربایجان شرقی با استان آذربایجان غربی و استان زنجان شده است و در حدود شرقی نیز دره و رودخانه ی دره رود، کوه‌ های سبلان، چهل مند و همچنین گردنه ی صائین این خطه را از استان اردبیلجدا می‌ کند.

درباره ی آب و هوای استان آذربایجان شرقی نیز بد نیست بدانید این استان، دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می باشد و تمام محدوده ی استان را کوه‌ ها و ارتفاعات تشکیل داده‌ است.

استان آذربایجان شرقی رتبه ی اول صادرات غیر نفتی را در کشور دارد! همچنین این استان به جهت داشتن صنایع بزرگ و کارخانه‌ های مادر، مهم‌ ترین قطب‌ صنعتی کشور ایران است. جالب است بدانید استان آذربایجان شرقی، امن‌ ترین و کم‌ جرم‌ ترین استان ایران محسوب می‌ شود!

 

در این مطلب تصمیم داریم درباره ریشه‌ یابی نام شهرهای استان آذربایجان شرقی صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

 

معنی نام شهرهای آذربایجان شرقی با توجه به ریشه ی زبانی آن ها:

نام شهرریشه زبان اصلیمعنینام های دیگر این شهر
تبریزمورد اختلاف؛ پهلوی و آذری” پنهان‌کننده ی تف و گرما ” و با ” جنبش‌ های آتشفشانی کوه سهند “تَورِز، تَورِژ، تِبریز، توری
اهرزبان عربیواژهٔ اهر را به معنای درخت «ون» در زبان عربیمیمند
مرندزبان ارمنیبه معنای تدفین (این شهر محل دفن مادر نوح است)ماریانا، مانداگارا، مروند
مراغهزبان پهلویسیاح انگلیسی، ویلسون در سفرنامه‌ ی خود لفظ مراغه را برداشتی از نام یک اسقف مشهور نسطوری به نام ” ماراغا ” می‌ پندارد!افراه‌ رود، افرازه‌ روح، افرازه‌ رود، افرازهارود، امدادهارود، مراوا یا ماراوا و یا ماراغا

 

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا