ریشه‌ یابی نام شهرهای استان البرز

 جدول یاب ، محمد سیمری : استان البرز به مرکزیت شهر کرج، در منطقه ی رشته کوه‌ های البرز غربی و در یک ناحیه ی تقریبا کوهستانی قرار گرفته است! لایحه ی تاسیس استان البرز به عنوان سی و یکمین استان‌ در کشور ایران، در تاریخ ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۸۸ شمسی  در جلسه ی هیئت دولت تصویب شد و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.

در نهایت با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۸۹/۴/۷شمسی، استان البرز به طور رسمی شکل گرفت. دقت داشته باشید استان البرز از جدا شدن ۴ شهرستان کرج، طالقان، ساوجبلاغ به مرکزیت هشتگرد و نظر آباد تشکیل شده است.

درباره ی نام گذاری استان البرز بد نیست بدانید به این دلیل که بخش مهمی از رشته‌ کوه البرز از حدود شمال این استان عبور می‌ کند، به همین دلیل ” البرز ” نامیده شده است. شهر کرج نیز در فاصله ی ۲۰ کیلومتری از شهر تهران واقع شده است؛ همچنین شهر کرج، پنجمین شهر پر جمعیت ایران پس از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و همچنین شهر تبریز محسوب می‌ گردد.

بد نیست بدانید استان البرز از استان‌ های مهم کشور ایران در بخش تولید محصولات کشاروزی به شمار می آید؛ البرز این موقعیت خود را مدیون داشتن شرایط اقلیمی ایده آل، خاک حاصلخیز و فوق العاده و همچنین خاک دار بودن بیش از ۷۰ درصد از اراضی این استان تازه تاسیس، کیفیت مناسب و مطلوب آب‌ های سطحی و آب های زیرزمینی، وجود شرایط کشت دوم و سوم در برخی نقاط استان، وجود نهالستان های مناسب برای عرضه به کل کشور و به ویژه امکان تصفیه و بازیافت فاضلاب و… می باشد.

درباره ی تاریخچه ی استان البرز بد نیست بدانید قدمت استان البرز با توجه به آثار به دست آمده از محوطه ی ازبکی و همچنین تپه ی چگینی نظر آباد و همچنین تپه ی مرد آباد و حسین‌ آباد کرج، به چیزی در حدود نه هزار سال پیش باز می‌ گشت! اما امروزه و با بررسی پناهگاه‌ های صخره‌ ای سرهه، از تاریخ ۴۰ تا ۵۰ هزار سال پیش، یعنی دوره ی پارینه سنگی میانه و دوره ی پارینه سنگی جدید این استان حاکی است!

درباره ریشه‌ یابی نام استان البرز جالب است بدانید البرز، دگرگون شده ی واژه ی اوستایی ” هریبزر ” می‌ باشد! اما در توصیف واژه ی ” هریبرز ” می توان گفت:

هری به معنای خاک و برز به معنای بلند است. بنابرین ” هریبرز ” به معنای ” سرزمین مرتفع و بلند ” می باشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا