ریشه‌ یابی و تاریخچه استان اردبیل

جدول یاب ، محمد سیمری : استان اردبیل به مرکزیت شهر اردبیل و به عنوان یکی از خوش آب و هواترین مناطق در فصل بهار و تابستان، در ناحیه ی شمال غربی فلات سرزمین ایران واقع شده است! اردبیل به عنوان یکی از باور نکردنی ترین طبیعت های ایران، یک درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می‌ دهد.

اردبیل با وسعت ۱۸ هزار و ۵۰ کیلومتر مربعی از ۱۰ شهرستان، ۲۵ بخش، ۲۱ شهر و ۶۶ دهستان تشکیل یافته است؛ و همچنین شهر اردبیل نیز یکی از کلانشهرهای سرزمین ایران در شمال غربی کشور به شمار می آید.

استان اردبیل از حدود شمال به رود ارس، دشت مغان و همچنین بالها رود در کشور جمهوری آذربایجان‌ ، از حدود شرق به رشته کوه‌ های طالش و بغرو در استان گیلان ، از حدود جنوب به رشته کوه‌ ها، دره‌ ها و همچنین جلگه‌ های به هم پیوسته ی استان زنجان و از حدود غرب به استان آذربایجان شرقی محدود است.

جالب است بدانید استان اردبیل از مناطق بسیار قدیمی کشور ایران است؛ و براساس شواهد و قرائن یافت شده، چیزی در در حدود ۵ هزار سال قدمت دارد! در لوحه های گلی سومریان نیز از این شهر به نام ” آرتا ” و یا ” آراتتا ” یاد شده است.

درباره ریشه‌ یابی نام استان اردبیل بد نیست بدانید نام شهر اردبیل، از واژه ی اوستایی ” آرته ” یا ” آرتا ” که در پارسی امروز ” ارت ” یا ” ارد ” که به معنای مقدس می‌ باشد، آمده است و با پسوند ” ویل ” به معنای جا و مکان آمیخته شده است؛ این دو واژه با یکدیگر ” آرتاویل “، به معنای جای مقدس می‌ باشد.

در انتها بد نیست بدانید استان اردبیل، در طول دوره های تاریخی اسامی متفاوت دیگری همچون دارالارشاد، دارالملک، دارالعرفان، دارالامان و اردویل داشته است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا