طرز تهیه راتاتویی اصل فرانسوی بسیار خوشمزه و راحت بدون فر با سبزیجات

دستور تهیه راتاتویی فرانسوی

طرز تهیه راتاتویی

راتاتویی یک غذای گیاهی سالم و خوشمزه و مقرون به صرفه و قدیمی فرانسوی است که با ترکیب سبزیجاتی مانند کدو، بادمجان، گوجه فرنگی، کدو زرد و فلفل دلمه ای رنگی درست می شود و طعم فوق العاده ای دارد. اصل این غذا بدون گوشت و یک غذای کاملا گیاهی می باشد ولی شما به سلیقه و ذائقه خود می توانید از گوشت هم داخل این غذا استفاده کنید. امروز در جدول یاب طرز تهیه راتاتویی اصل بدون فر در قابلمه برای ۴ نفر را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه راتاتویی فرانسوی

  • بادمجان بزرگ ۱ عدد
  • سیب زمینی متوسط ۲ عدد
  • کدو متوسط ۲ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • گوجه فرنگی بزرگ ۳ عدد

مواد لازم برای تهیه سس

  • فلفل سبز بزرگ ۱ عدد
  • گوجه فرنگی ۴ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • سیر ۵ حبه
  • روغن زیتون ۳ قاشق غذا خوری
  • نمک نصف قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه راتاتویی اصل فرانسوی با سبزیجات بدون فر در با قابلمه

مرحله اول: شستن و برش دادن سبزیجات

از آنجایی که سبزیجات در راتاتویی با پوست پخته می شوند، پوست سبزیجات را به خوبی و تمیز با آب سرد بشویید و همه را داخل آبکش بریزید تا آب آن ها به خوبی کشیده شود. بعد با دستمال سبزیجات را خشک کنید. بادمجان، کدو، سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی را روی تخته آشپزخانه قرار دهید و به صورت حلقه حلقه برش بزنید و کمی نمک روی آن ها بپاشید. هر چه قدر حلقه ها باریک تر باشند راتاتوی ما بعد پخت شکیل تر شده و از طرفی مزه مواد بهتر به خورد هم می رود و خوراک خوشمزه تر می شود.

مرحله دوم: خرد کردن مواد سس

۲ عدد پیاز را پوست بگیرید و با آب به خوبی بشویید و پیازها را روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی ریز خرد کنید. ۱ عدد فلفل سبز بزرگ را بعد از شستن روی تخته به صورت حلقه ای خرد کنید. سر و ته گوجه فرنگی را با چاقو بگیرید روی تخته قرار دهید و نگینی برش بزنید. ۵ حبه سیر را پوست بگیرید و با چاقو به صورت ساطوری ریز خرد کنید.

مرحله سوم: تهیه سس راتاتوی

ماهیتابه ای را روی حرارت قرار دهید مقداری روغن زیتون داخل تابه بریزید، بعد از اینکه روغن داغ شد پیازهای نگینی را به همراه سیر خرد شده داخل روغن داغ بریزید و کمی تفت دهید تا پیاز نرم و سبک شود. بعد از حدود ۴ دقیقه فلفل سبز خرد شده که ترجیحا تند باشد را اضافه کنید و کمی تفت دهید بعد از چند دقیقه گوجه فرنگی نگینی را اضافه کنید و ۱ قاشق چای خوری نمک و فلفل سیاه را هم روی مواد بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. در نهایت مقداری آب را به مواد اضافه کنید درب تابه را بگذارید و اجازه دهید تا مواد پخته و سس غلیظ شود. آب سس نباید خیلی کشیده شود چون زمانی که بخواهید در فر قرار دهید آب آن کشیده می شود و می سوزد.

مرحله چهارم: پخت راتاتوی در فر

سس که سرد شد آن را داخل ظرف مناسب بریزید، حلقه های سبزیجات را پشت هم بچینید و ترتیب قرار گرفتن سبزیجات را در هر تکرار رعایت کنید. سبزیجات باید کاملا فشرده و به هم چسبیده باشند تا بعد از پخت شکل آنها حفظ شود و وا نروند. بعد از اینکه کل ظرف با سبزیجات پر شد روی آن ها را با روغن زیتون مخلوط شده با نمک و کمی رزماری بپوشانید بعد روی ظرف را فویل بکشید و داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۵۰ الی ۶۰ دقیقه قرار دهید تا راتاتوی کامل پخته و آماده شود.

مرحله پنجم: پخت راتاتوی در قابلمه

سس را داخل قابلمه بریزید و سبزیجات را به شکل گفته شده در بالا روی سس بچینید، شعله گاز را روشن کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید حدود یک ساعت زمان دهید تا راتاتوی روی حرارت بماند و کاملا پخته شود.

طرز تهیه راتاتوی

نکات کلیدی برای تهیه راتاتویی خوشمزه فرانسوی با کدو و بادمجان

  1. اصل این غذا با روغن زیتون درست و طبخ می شود.
  2. تمامی مواد باید خیلی نازک باشند که هم بهتر بپزد و هم شکل غذا خوشگل تر شود.
  3. ۱۰ دقیقه آخر پخت می توانید فویل را بردارید که روی راتاتوی کمی برشته شود.
  4. اگر دوست داشتید می توانید هنگام برداشتن فویل کمی پنیر پیتزا روی غذا بریزید.
  5. برای زیباتر شدن غذا اندازه کدو، بادمجان و گوجه فرنگی به یک اندازه باشد.
‫۴.۷/۵ (۳ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا