توصیه هایی درباره رعایت رژیم لاغری در ماه رمضان

 

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

رعایت یک رژیم غذایی لاغری سالم و همچنین به طبع آن تغذیه ی خوب، از پیش نیازها و عوامل اصلی داشتن یک زندگی خوب است. دقت داشته باشید مهم‌ ترین فواید حاصل از تغذیه سالم، تاثیر مثبت آن بر روی سیستم ایمنی بدن آدمی، کاهش وزن بدن، حفظ سلامت قلب و ارتقای آن و همچنین بهبود روند سوخت و ساز بدن و مهم تر از همه، افزایش طول عمر آدمی است.

 

توصیه هایی درباره رعایت رژیم لاغری در ماه رمضان

 

اکنون که در ماه رمضان قرار داریم، سوال بسیاری از افرادی که پیش از ماه رمضان، از رژیم های غذایی لاغری خاصی تبعیت می کردند، این است که چه باید کنند؟ آیا می توانند به رژیم غذایی لاغری خود ادامه دهند؟ آیا تضادی بین روزه داری و رژیم غذایی لاغری وجود دارد؟

در پاسخ بایستی گفت افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می‌ توانند با ادامه دادن رژیم‌ های غذایی لاغری خود، از ماه رمضان به عنوان فرصتی مناسب برای این کار استفاده نمایند!

البته بیان این نکته ضروری می نماید افرادی که رژیم غذایی لاغری آن ها، پیش از ماه رمضان آغاز شده است، بایستی از دو وعده ی غذایی در ماه رمضان بهره مند شوند تا با کاهش چشمگیر وزن مواجه نشوند!

برای این کار توصیه می کنیم در طول ماه رمضان، تمام مواد غذایی وعده ی صبحانه، در وعده ی افطار مصرف شود! به همین ترتیب، تمام مواد غذایی وعده ی ناهار نیز در وعده ی سحر مصرف شود! بهتر است در ادامه، وعده ی شام حذف شود؛ اما چنانچه نیازی به مصرف این وعده غذایی داشته باشید، توصیه می کنیم زمان آن را بین وعده ی افطار و وعده ی سحر تقسیم نمایید!

 

توجه داشته باشید چنانچه فعالیت روزانه ی فرد در ماه رمضان، کم شود، موجب افزایش ساعات خواب و بروز اختلال‌ هایی در وزن آدمی خواهد شد. بیان این نکته ضروری می نماید افرا‌د در ماه رمضان، نبایستی فعالیت‌ های فیزیکی روزانه ی خود را کم و یا حتی متوقف نمایند! و یا پیوسته در حالت خواب آلودگی و بدون تحرک باشند! توجه داشته باشید شما با بودن در این شرایط، کاهش وزنی نخواهید داشت؛ بلکه دچار افزایش وزن کنترل نشده ای نیز خواهید شد!

براساس جدیدترین تحقیقات انجام یافته، مشخص شده است چنانچه افراد در ماه رمضان براساس برنامه غذایی مناسبی پیش روند، بی شک کاهش وزنی در حدود ۰/۵ تا ۶ کیلوگرم خواهند داشت.

 

توصیه هایی درباره رعایت رژیم لاغری در ماه رمضان

 

در وعده ی افطار توصیه می کنیم در ابتدا شیر گرم، خرما، سوپ و نان سبوس دار مصرف نمایید؛ همچنین در کنار آن‌ ها حتما بایستی یک منبع پروتئین زا نیز وجود داشته باشد. دقت داشته باشید بایستی مصرف هشت لیوان آب را (به صورت هر دو ساعت یک بار) فراموش نکنید!

توصیه می کنیم در ماه رمضان و در وعده های افطار و سحر، از مصرف زیاد و بیش از حد معمول مواد غذایی کالری زا پرهیز نمایید؛ زیرا در این صورت، دچار اضافه وزن خواهید شد! شاید این سوال پیش آید که مواد غذایی کالری زا، کدام دسته از غذاها هستند؟ در پاسخ بایستی گفت حلیم، آش و پلو و همچنین مواد غذایی قندی همچون زولبیا و بامیه و شعله زرد برای استفاده در وعده ی افطار مناسب نیستند و پر کالری و چاق کننده می باشند.

 

در رابطه رژیم غذایی لاغری خود بایستی بدانید کربوهیدرات ها که اغلب افراد آن را به عنوان نشاسته و قند می شناسند، یکی از سه منبع عمده ی دریافت انرژی توسط بدن آدمی است و بیشترین جزء غذاها و خوراکی ها را تشکیل می دهد. کربوهیدرات ها می توانند برای اشخاصی که در رژیم هستند، مشکل ایجاد کند. چنانچه در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، بهترین حالت این است که بیشتر از ۸۰ گرم کربوهیدرات در روز مصرف نکنید؛ همچنین سعی کنید تا میزان قند خون بدن شما، افت و یا افزایش ناگهانی نداشته باشد!

 

توصیه می کنیم پروتئین مصرفی خود را در رژیم غذایی بررسی کنید تا مطمئن شوید پروتئین کافی و لازم را مصرف می نمایید. بهتر است از اضافه کردن پروتئین بیشتر به رژیم غذایی خود نترسید! براساس جدیدترین پژوهش های انجام یافته توسط آکادمی ملی علوم ما می توانیم تا ۳۵ درصد از رژیم غذایی خود را به مواد غذایی پروتئین دار اختصاص دهیم.

 

در انتها لازم به ذکر است ماه رمضان، بهترین زمان برای ایجاد یک تعدیل متابولیک در بدن است. در ماه رمضان می‌ توان چربی‌ های مازاد که در طول سال در بدن جمع شده‌ اند را با داشتن یک برنامه ی غذایی خوب و ایده آل از بین برد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا