رژیم غذایی مناسب برای کنترل کلسترول خون کودکان چیست؟

درمان کودکان و نو جوانانی که درگیر ازدیاد چربی در بدن خود هستند کمی مشکل است اما می توان با روشهای اصولی از رشد چربی های بد بدن جلوگیری کرد . کودکان برای کسب انرژی، رشد و تکامل به اسیدهای چرب ضروری نیاز دارند و والدین نباید جذب چربی را در دو سال اولیه عمر آنها، کنترل کنند. در حقیقت، شیر مادر از لحاظ چربی و کلسترول نسبتا غنی و برای کودکان مناسب است.

انجمن بیماریهای کودکان در آمریکا به والدین توصیه می کند که کودکان بزرگتر از دو سال را با یک رژیم کم چربی مناسب تغذیه کنند، اما آنان را نسبت به مصرف چربی بسیار محدود تا زیر ۳۰% کالری آگاه نمایند. این انجمن تأکید دارد که رژیمهای غذایی کودکان باید باعث رشد و تکامل طبیعی آنان شود.

چربی زیاد به خصوص چربی اشباع شده در رژیمهای غذایی کودکان می تواند خطر طولانی مدت بیماری قلبی، چاقی و دیگر بیماریهای رگهای تغذیه کننده قلب را افزایش دهد. بیشتر سازمانهای بهداشتی بر این عقیده اند که جذب معمولی چربی از مقدار توصیه شده آن و نیز چربی اشباع شده تجاوز می کند و مطابق رهنمودهای مربوط به کلسترول غذایی است. والدین باید به میزان چربی در غذاهایی که فرزندانشان برای خوردن برمی گزینند، توجه خاصی معطوف دارند و خوراکهای کم چربی برایشان آماده کنند.

والدین باید در مورد آنچه که فرزندانشان می توانند بخورند ـ غذاهای مقوی که در یک رژیم کم چربی و متعادل مهم هستند ـ فکر کنند. آنها باید یک رژیم متعادل و متنوع در یک دوره چند روزه برای کودکان فراهم آورند تا در مورد چربی و کلسترول غذایی به نتایجی دست یابند و اطمینان حاصل کنند که کودکان نیازهای غذایی روزانه را مصرف می نمایند و غذاهای مغذی نباید بدان علت که محتوی چربی و کلسترول هستند، کنار گذاشته شوند، زیرا بسیاری از این مواد غذایی، محتوی مواد ضروری هستند. به عنوان مثال، محصولات سبزی و گوشت، اغلب حاوی مقدار زیادی چربی و همچنین عناصر غذایی مهمی هستند. محصولات شیری کم چربی، گوشتهای میان وعده ای کم چربی و تکه های بدون چربی گوشت گاو را برای خوردن برگزینید و به طور مداوم ماهی یا مرغ بدون پوست مصرف نمایید. تخم مرغ نیز به عنوان بخشی از گروه غذاهای گوشتی محسوب می شود و به خوبی با یک رژیم کم چربی تناسب دارد. این دسته از مواد غذایی، پروتئین مطلوب و بسیاری ویتامینهای ضروری و مواد معدنی مورد نیاز جهت رشد و تکامل را فراهم می آورند. انجمن بیماریهای قلبی آمریکا پیشنهاد می کند که کودکان در هفته تا ۴ زرده تخم مرغ مصرف نمایند اما خوردن سفیده آن را محدود نمی کند، زیرا سفیده محتوی کلسترول غذایی یا چربی نیست.

میوه ها و سبزیها غذاهای سبک و مهمی برای کودکان محسوب می شوند که باید حداقل ۵ وعده در روز مصرف گردند. مصرف میوه و سبزی، الیاف گیاهی فراوان، ویتامین و مواد معدنی را بدون افزودن چربی زیاد به رژیم کودکان، در اختیار آنها قرار می دهد. غلات، به عنوان پایه یک رژیم کم چربی محسوب می شوند.

والدین می توانند با خلاقیت خود، غذاهای مقوی را طوری تهیه نمایند که کودکان به عنوان بخشی از رژیم غذاییشان از آنها لذت ببرند. نمودار زیر انواع غذاهای کم چربی و پرچربی مورد علاقه کودکان را با یکدیگر مقایسه کرده است. مقدار چربی ذخیره شده با انتخاب غذاهای کم چربی نشان داده شده است.

انتخاب کنید به جایخیره چربی (گرم)
آرد جو دوسرکلوچه رشته۴
پنیر کم چربیپنیر معمولی۵
 بوقلمون سوسیس گوشت گاو۳
گوشت بدون چربی بوقلمونهمبرگر۴
مرغ پخته بدون پوستمرغ بریان۶
ماست یخ زده بستنی۲۲
 سیب زمینیچیپس۹
 تخم مرغ سفت شده(کمتر از ۴ زرده تخم مرغ در هفته) سوسیس۱۲
 سیب زمینی پختهسیب زمینی سرخ شده۷

ورزش

فعالیت کم و کالری اضافی به خصوص کالری حاصل از چربی در کودکان و بزرگسالان منجر به چاقی می شود. کم تحرکی یک عامل خطرآفرین و مستقلی برای ابتلاء به بیماری قلبی است. کودکان اغلب به جای بازی کردن بیرون از خانه، بیشتر وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند. انجمن بیماریهای کودکان در آمریکا به والدین توصیه می کند تا تماشا کردن تلویزیون کودکانشان را به ۱ تا ۲ ساعت در روز محدود نمایند. والدین باید فعالیتهایی از قبیل دوچرخه سواری، پیاده روی و شنا را جایگزین تلویزیون برای کودکانشان نمایند.

با انتخاب ورزشهای دلخواه کودکان، آنان احتمالاً بیشتر به ورزش علاقه مند می شوند اما ورزشهایی که جنبه رقابتی شدید دارند ممکن است کودکان را از ورزش دلسرد نمایند.

حفظ وزن

چاقی معمولاً از زیاد خوردن و بی تحرکی ناشی می گردد. غذا خوردن ضمن تماشای تلویزیون باعث زیاد خوردن و عدم تحرک می شود. چاقی، کلسترول خون، فشار خون، خطر بیماری قلبی، بیماری قند و دیگر بیماریهای مربوط به رگهای تغذیه کننده قلب را افزایش می دهد.

والدین باید به عنوان الگوهایی عمل نمایند تا عادات غذایی و ورزشی خاص را تقویت کنند. کودکان سالم مجبور نیستند از رژیمهای کم کالری پیروی کنند، اگر به همان مقدار که غذا می خورند، انرژی مصرف نمایند.

کشیدن سیگار

سیگار کشیدن یکی از مهمترین عوامل خطرآفرین بیماری قلبی و دیگر بیماریهای مربوط به رگهای تغذیه کننده قلب است. والدین باید با پرهیز از کشیدن سیگار، تندرستی را برای خود و فرزندانشان به ارمغان آورند. اگرچه بیشتر کودکان تا سنین نوجوانی مبادرت به کشیدن سیگار نمی کنند، بسیاری از سازمانهای بهداشتی آموزشهایی را برای کودکان مدارس ابتدایی به کار می بندند تا آنان را از شروع به این کار باز دارند.

پرفشاری خون

اگرچه بیشتر کودکان فشار خون طبیعی دارند، پرفشاری خون یک عامل خطرآفرین جدایی برای بیماری قلبی ـ عروقی است و باید مشخص گردد که آیا کودک چاق است یا خیر. تغذیه سالم، عادات ورزشی و پرهیز از چاقی به کودکان کمک می کنند که فشار خون طبیعی داشته باشند. رهنمودهای تغذیه ای آمریکا، به تعادل در میزان مصرف نمک جهت کنترل فشار خون تأکید دارد. مطالعات اخیر نشان می دهد که جذب فزاینده کلسیم در اوایل دوران زندگی ممکن است فشار خون سیستولی را کاهش دهد.

کودکان در حال رشد به یک رژیم متعادل که شامل غذاهای مفید و متنوع است، نیاز دارند برای بهره مندی از تندرستی درازمدت، جلوگیری از بیماری، کودکان را به خوردن یک غذای متعادل، انجام تمرینات ورزشی منظم، حفظ وزن طبیعی و پرهیز از استعمال دخانیات ترغیب نمایید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا