حکم ناخن بلند داشتن از نظر مراجع تقلید چیست ؟

حکم ناخن بلند و ناخن های زینت شده از نظر بزرگان دینی چه می تواند باشد ، آیا از نظر آنها اینگونه زینت کردن حرام است یا مشکلی ندارد؟

امروزه بسیاری از افراد دوست دارند ناخن های بلندی داشته باشند و این را یک زیبایی و حُسن به شمار می آورند. با ما همراه باشید تا شما را با حکم ناخن بلند و اینکه آیا ناخن بلند زینت است یا خیر آشنا نماییم.
حکم ناخن بلند از نظر اسلام چیست ؟

حکم ناخن بلند

حکم ناخن بلند موضوع مورد بحث ماست. صرف بلند گذاشتن ناخن توسط خانم ها و آقایان اشکالی ندارد. در روایات توصیه شده که خانم ها اندکی از ناخن خود را بلند نگه داند و آقایان ناخن را کوتاه نمایند.

در روایتی از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) رسیده است: «قال للرجال قُصُّوا اظافیرکم و للنساء اُتْرُکْنَ فانه اَزْینْ لَکُنَّ؛[کافی۶-۴۹۲] به مردان فرمود: ناخن‌های خود را کوتاه کنید و به زنان فرمود: ناخن‌های خود را بلند نگه دارید که برای شما زیبا‌تر است».

البته به شرطی که ناخن بلند خانم انگشت نما و غیر متعارف نباشد، در این صورت باید از دید نامحرم پوشاند.

لازم به ذکر است که اگر ناخن از حدّ معمول بلندتر باشد و زیر آن مقدارى که از حدّ معمول بلندتر است چرکى باشد که مانع رسیدن آب به ناخن است، باید برطرف کند و اگر ناخن بلند نباشد، چرک زیر آن مانعى ندارد.

مطابق نظر آیت الله خامنه ای اگر ناخن های انگشتان دست یک خانم (بدون اینکه تزئین شده باشد) بلند باشد لازم نیست از نامحرم پوشیده شود.

آیا ناخن بلند زینت محسوب می شود ؟

زینت بودن، یک معنای عُرفی است، پس اگر مکلف با مراجعه به عُرف جامعه یقین کند ناخنی که کاشته و یا بلند گذاشته است زینت شمرده می‌شود، باید آن را از نگاه نامحرم بپوشاند. البته برخی فقها چنین ناخنی را نوعی زینت شمرده‌ اند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

  • حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): تشخیص آن به عهده مکلف است.
  • حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه مفسده ندارد، پوشاندن آن لازم نیست.
  • حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): زینت بودن یک معنای عرفی است پس اگر یقین داشته باشد زینت است باید آن را بپوشاند.
  • حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): تشخیص زینتی بودن عرفی است و اگر زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشیده شود.
  • حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): زینت است و باید پوشانده شود.
  • حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته): ناخن کاشته شده، چه کوتاه باشد و چه بلند، در صورتی به لحاظ خصوصیات ظاهری تفاوت چندانی با ناخن معمولی نکند، زینت نیست و از این جهت حکم ناخن اصلی را دارد. بنابراین پوشاندنش واجب نخواهد بود. اما در غیر این صورت، در عرف مسلمانان زینت شمرده می شود. بنابراین باید از نامحرم پوشانده شود

حکم ناخن بلند

مقایسه ناخن های بلند با ناخن های کوتاه

۱- نگهداری ناخن کوتاه نسبت به ناخن های بلند آسان‌ تر است

بلافاصله پس از اینکه ناخن‌ هایتان را کوتاه کنید، با خوشحالی می‌توانید از تمام سختی‌های نگهداری و خرج نصف درآمدتان برای محصولات مورد نیاز مراقبت از ناخن خداحافظی کنید.

دفعه‌ی بعد وقتی یکی از دوستانتان با ناخن بلند از سختی نگهداری ناخن‌هایش شکایت کند، ده انگشت دستتان را جلوی صورتش به رخ او خواهید کشید. شما بدون هیچ دلیل خاصی می‌توانید شکر گزار ناخن‌های کوتاهتان باشید !

۲- ناخن‌های کوتاه نسبت به ناخن های بلند سلامت هستند

ناخن‌ های بلند به مراقبت خیلی زیادی احتیاج دارند. ژل‌ های محافظت از ناخن و محلول‌هایی برای پوست اطراف ناخن‌ هایتان، جدا از هزینه‌ای که صرفشان می کنید، باعث ایجاد درد می‌شوند ! اگر بخوبی از آن‌ها مراقبت نکنید، ضعیف رشد می‌کنند و می شکنند.

حتی می‌توانند بی‌ رنگ و رو شوند ! نه تنها ناخن‌ هایتان درخشندگی خودشان را از دست می‌دهند، بلکه ممکن است زرد شوند ! ناخن کوتاه همیشه سالم و درخشان است و دردی را با آن تجربه نخواهید کرد.

۳- ناخن کوتاه نسبت به ناخن بلند به آسانی تغییر می‌کند

زمانی که ناخن‌ های کوتاهی دارید، و برای یک مهمانی می‌ خواهید ظاهرتان را تغییر دهید و ناخن‌های بلندی داشته باشید، براحتی می‌توانید از ناخن‌های مصنوعی استفاده کنید. در صورتی که اگر ناخن‌ های خودتان بلند باشد و حالا ناخن کوتاه بخواهید بجز کوتاه کردن آن‌ها راه دیگری ندارید.

۴- با ناخن‌ هایی کوتاه فعالیت‌های روزانه تان راحت‌تر خواهد بود

پخت و پز، حمام بردن کودکتان، شست و شوی ظروف، بافندگی و دوخت و دوز و حتی کارهای بیرون از خانه برایتان راحت‌تر می‌شود. می‌توانید تمام این کارها را بدون اینکه نیاز به توجه ویژه‌ای به ناخن‌هایتان داشته باشید انجام دهید و مطمئن باشید تا به کسی صدمه‌ ای نمی‌زنید یا اینکه ناخن‌هایتان نمی‌شکند.

می‌توانید شش دانگ حواستان را به کارتان دهید.

مراقبت های لازم برای ناخن های بلند

  1. ناخن را با برس ویژه تمیز کنید مخصوصا پس از کار با مواد کثیف.
  2. از ناخن ها استفاده ابزاری نکنید. مثلا از آن ها برای بیرون آوردن منگنه استفاده نکنید.
  3. پیش از باغبانی ناخن های خود را در صابون فرو ببرید. این کار سبب می شود کثافات به زیر ناخن ها نفوذ نکنند.
  4. پس از سوهان کشیدن ناخن ها، آن ها را برای چند دقیقه درون آب گرم صابون دار ماساژ دهید تا چربی ناخن ها گرفته شود.
  5. یک تا سه ماه از سال به ناخن های خود استراحت دهید و هیچ گونه لاک و یا ناخن مصنوعی به کار نبرید تا ناخن ها مجددا سلامتی خود را بازیابند.
  6. براق کننده لب برای نرم کردن ناخن ها بسیار موثر می باشد.
  7. از لاک بر پیش از لاک زدن نیز استفاده کنید زیرا با زدودن چربی ناخن آن را برای قرار گرفتن بهتر لاک آماده می سازد.
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا