صلوات حضرت فاطمه (س) چیست؟ + دانلود فایل صوتی

صلوات جمله‌ای دعایی و احترام خاص بر پیامبر اسلام، گفتن ذکر صلوات حضرت فاطمه (س) نیز از ثواب های زیادی برخوردار است که در اینجا به کیفیت آن می پردازیم .

متن و صوت صلوات بر حضرت فاطمه زهرا (س)

صلوات حضرت فاطمه (س)

یکى از عبادت‎هاى دینى درود و صلوات فرستادن بر حضرت ختمى مرتبت و اهل بیت معصوم آن حضرت است.
این عبادت ریشه قرآنى دارد و خداوند متعال در قرآن به آن دستور داده است. «ان الله و ملائکته یصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما.»

در روایتى از پیامبر(صلى الله علیه و آله) آمده است که درود و صلوات فرستادن بر حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) آثار معنوى بالایى دارد و در قیامت ‏شایستگى الحاق به پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) را براى انسان فراهم مى‏ کند.
پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) فرمود: «یا فاطمه من صلى علیک غفر الله له، و الحقه بى حیث کنت من الجنه؛ اى فاطمه! هر کس بر تو صلوات بفرستد خداوند او را مى ‏آمرزد و در هر جاى بهشت که باشم وى را به من ملحق سازد.»

یکی از ختوم مجرّب در برآورده شدن حاجات، صلوات بر حضرت فاطمه زهرا (س) است، که پانصد و سی مرتبه این صلوات را تکرار نماید و بگوید:

اللّهمّ صلّ علی فاطمهٔ و أبیها و بعلها و بنیها [و السّرّ المستودع فیها] بعدد ما أحاط به علمک.

بارپروردگارا؛ درود فرست بر فاطمه و پدر بزرگوارش و همسر گرامی‌اش و فرزندان عزیزش (و آن رازی که در وجود او به ودیعه نهادی)، به تعداد آنچه دانش تو بر آن احاطه دارد.

که در این صلوات شریف، مقصود از «رازی که در وجود مقدس حضرت فاطمه (س) به ودیعه نهاده شده» حضرت حجت و امام موعود(ع) هستند.

صلوات خاصه حضرت فاطمه (س)

بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَهِ فاطِمَهَ الزَّکِیَّهِ حَبیبَهِ حَبیبِکَ وَنَبِیِّکَ وَاُمِّ اَحِبّآئِکَ وَاَصْفِیآئِکَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمینَ اللّهُمَّ کُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَکُنِ الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّهِ الْهُدى وَحَلیلَهَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْکَریمَهَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى فَصَلِّ عَلَیْها وَعَلى اُمِّها صَلوهً تُکْرِمُ بِها وَجْهَ اَبیها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّ بِها اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَهِ اَفْضَلَ التَّحِیَّهِ وَالسَّلامِ.
( اللَّهُمَ‏ عَجِّلْ‏ فَرَجَ وَلِیِّکَ وَ ابْنَ وَلِیِّکَ وَ اجْعَلْ فَرَجَنَا مَعَ فَرَجِهِمْ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ )

خدایا درود بفرست بر بانوی صدیقه فاطمه ی پاکیزه صالحه که اوست حبیبه ی تو و پیامبرت و مادر اولیاء و برگزیدگان تو (امامان معصوم) آن بانویی که برگزیده ای و برتری داده ای و انتخاب کرده ای او را بر زنهای جهانیان خدایا تو داد او را از ستمگرانش بستان و از کسانی که حق او را سبک شمردند باز خواست نما و خونخواه خون فرزندان او باش خدایا همچنان که او را مادر امامان هدایت و همسر صاحب لواء (علی) و بزرگوار در نزد ملأ اعلی (ملائکه) مقرر داشتی پس درود بفرست بر او و آن درود و صلواتی که روشن گردانی چشمهای ذریه ی او را و برسان به آنان از طرف من در این وقت بهترین تحیت و سلام را.

دانلود فایل صوتی صلوات بر حضرت فاطمه زهرا (س)

کیفیت صلوات بر حضرت زهرا (س) چنین است:

« اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَه وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ »

صلوات در اسلام

یکی از اعمال عبادی و بسیار مورد توصیه و تاکید در اسلام درود و سلام و صلوات فرستادن به ائمه معصومین (ع) است. این عمل که نشان دهنده ارادت نسبت به شخصیت‌های والا مقام در اسلام است پاداش الهی بسیاری دارد و طبق اعتقاد شیعیان اگر با خلوص نیت انجام شود از سوی ائمه (ع) نیز پاسخ داده میشود و در تاثیرات و مادی و معنوی بسیاری در زندگی افراد دارد. اهمیت صلوات فرستادن ریشه قرآنی نیز دارد. خداوند کریم در آیه از آیات قرآن میفرماید:

«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً»
ترجمه:
«همانا خدا و فرشتگانش همواره بر پیامبر درود می‌فرستند (خدا بذل رحمت خاصو فرشتگان توصیف و تقدیس می‌کنند)‌ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود فرستید و سلام گویید، و کاملا تسلیم (فرمان او) باشید.»

نه تنها قرآن کریم به صلوات فرستادن تاکید فروانی دارد بلکه حضرت محمد (ص) نیز در موقیت‌های مختلفی به این مسئله اشاره کرده اند و ثواب بسیار زیادی برای این کار بیان کرده اند. یکی از شخصیت‌های محبوب در میان مسلمانان و به خصوص شیعیان حضرت زهرا (س) است که تمام ائمه برای او مقام بسیار بالا و درجه‌ای رفیع در نزد پروردگار بیان کرده اند. صلوات حضرت زهرا (س) نیز یکی از صلوات‌هایی است که همواره مورد تاکید بزرگان دین بوده است. تا جایی که پیامبر اکرم (ص) در حدیثی میفرمایند:

«یا فاطمه من صلى علیک غفر الله له، و الحقه بى حیث کنت من الجنه»
ترجمه:
«اى فاطمه! هر کس بر تو صلوات بفرستد خداوند او را مى‏‌آمرزد
و در هر جاى بهشت که باشم وى را به من ملحق سازد.»

همچنین در جایی دیگر می‌فرماید:

«…إِنَّ اللَّهَ قَدْ وَکَّلَ بِهَا رَعِیلًا مِنَ الْمَلَائِکَهِ یَحْفَظُونَهَا
مِنْ بَیْنِ یَدَیْهَا وَ مِنْ خَلْفِهَا وَ عَنْ یَمِینِهَا وَ عَنْ شِمَالِهَا وَ هُمْ مَعَهَا فِی حَیَاتِهَا
وَ عِنْدَ قَبْرِهَا بَعْدَ مَوْتِهَا یُکْثِرُونَ الصَّلَاهَ عَلَیْهَا وَ عَلَى أَبِیهَا وَ بَعْلِهَا وَ بَنِیهَا»

ترجمه:
خداى مهربان گروهى از ملائکه را مأمور نموده که فاطمه را از همه طرف محافظت کنند.
این ملائکه که در زمان حیات فاطمه (س) و نزد قبر او و موقع رحلت وى با او هستند.
صلوات فراوانى به حضرت فاطمه و پدر و شوهر و فرزندانش می‌فرستند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا