صوت تحدیر (تندخوانی) جزء اول قرآن کریم | تلاوت تصویری جزء ۱ قرآن مجید

صوت تحدیر (تندخوانی) جزء اول قرآن کریم از آغاز قرآن آیه ۱ سوره حمد تا آیه ۱۴۱ سوره بقره را برای استفاده ی مخاطبان در ماه مبارک رمضان منتشر می شود. قرآن کریم به «ترتیل» نازل شده است و قرائت آن نیز باید بر اساس ترتیل صورت گیرد، ترتیل یعنی «خواندن قرآن کریم به صورت شمرده و با تأنّی همراه با تدبّر در معانی آیات». قرائت قرآن کریم همراه با رعایت اصل «ترتیل» سه مرتبه دارد:
۱٫ تحقیق. ۲٫ تدویر. ۳٫ تحدیر (حَدر).
این تقسیم بندی ناظر به تفاوت در «سرعت» قرائت است. «تحقیق» یعنی قرائت با سرعت نسبی صورت گیرد و «تدویر» یعنی قرائت با سرعت متوسط و «تحدیر» یعنی قرائت با سرعت تند صورت پذیرد. امّا «تحدیر»: در لغت به معنای شیب دادن ـ سرازیر کردن آمده است «حَدْر» مترادف با «هبوط»یعنی: پایین آمدن، حرکت در سراشیبی است. حدور یعنی سراشیبی و سرازیری و به طور طبیعی این نام گذاری «ازدیاد سرعت» را تداعی می کند.
بنابراین تحدیر در قرائت عبارت است «خواندن قرآن کریم با سرعت زیاد» امّا باید توجّه داشت که قرائت «حَدْر» هرگز به معنای عدم رعایت احکام تجوید و وقف و ابتدا نیست و نباید از حد ترتیل خارج گردد، لذا قرائت به روش تحدیر فقط برای کسانی شایسته است که اوّل در امر قرائت دارای تجربه کافی و حسن اداء قواعد بوده و در اثر سرعت در قرائت، حروف و کلمات را ضایع نسازند. دوّم در عین سرعت در قرائت، قادر به تدبّر لازم در مفاهیم و معانی باشند و از این رو برای قاریان متوسط و ضعیف هرگز توصیه نمی شود. کوتاه ترین دوره ی تحدیر کل قرآن کریم: قرائت «شیخ عبدالرحمن السدیس» است که کلّ قرآن کریم را در ۱۶ نوار قرائت کرده است.

معجزه سوره حمد

برخی از خواص و معجزه سوره حمد

رسیدن به آرزوها و حاجت ها

امام علی علیه السلام فرموده است:اگر رزق و روزی و ثروت زیادی می خواهی و دوست داری از هر بنده و آزادی بی نیاز باشی و به زودی به آرزوهایت برسی و از غل و غش و حیله در امان باشی؛ پس فاتحه الکتاب را بخوان که اسرار عجیبی در ان نهفته است.سوره حمد را در پنج نوبت صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا برای رسیدن به آرزوها و حاجت ها ۱۰۰ مرتبه بخوانید.

برطرف شدن تب

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:هر کس، با ایمان سوره مبارکه فاتحه را چهل بار بر قدح آب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و آن آب را بر روی کسی که تب دارد بپاشد، تب از او زایل می شود.

افزایش نور چشم

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:چون کسی را درد چشم باشد یا در بینایی او ضعفی باشد در اول ماه چون هلال ماه را ببیند دست بر چشم خود بنهد و سوره فاتحه را ۱۰ بار با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند و در آخر سوره مبارکه توحید را ۳بار بخواند بعد از آن ۷بار بگوید:یا ربِّ قَوِّ بَصَری.

سپس بگوید:اللهم اکف انت الکافی، اللهم عاف انت المعافی. درد چشم و ضعف بینایی به صحت مبدل می گردد.

برکت و گشایش روزی

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم فرموده است:هرکس، هنگامی که وارد خانه خود می شود، سوره حمد و توحید را قرائت نماید خداوند فقر را از خانه او دور کرده و برکت زندگی او را به حدّی زیاد می کند که به همسایگانش نیز می رسد.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:فضیلت سوره حمد مانند فضیلت حاملان عرش است، هر کس آن را قرائت کند، ثوابی مانند ثواب حاملان عرش به او داده می شود

حضرت امام صادق علیه السلام فرموده است:هرکس سوره حمد را قرائت کند، به لطف و عنایت الهی، درهای خیر دنیا و آخرت به روی او گشوده خواهد شد.

نماز برای برآورده شدن حاجت و مشکل گشا

برای برآورده شدن حاجت ، بهتر است دو رکعت نماز و در هر رکعت ۱۹ مرتبه بعد از بسم الله الرحمن الرحیم ، سوره حمد را بخوانید . بعد از اتمام نماز ۷۸۶ مرتبه آیه بسم الله الرحمن الرحیم را بگوید هر حاجتی داشته باشد برآورده می شود.

جهت عزت و شخصیّت و حفظ آبرو

از روز جمعه سوره مبارکه حمد را هر روز ۴۱ مرتبه تا ۴۱ روز بخوانید و بعد از تمام شدن بلافاصله ۱۳ بار این دعا را بخوانید:یا مُفَتِّحُ فَتَّح یامُفَرِّجُ فَرَّج یامُسَبِّبُ سَبَّب یامُیَسِّرُ یَسَّریامُسَهِّلُ سَهَّل یا مُتَمِّمُ تَمَّم برحمتک یا ارحم الراحمین .

درمان بیماری ها

امام صادق فرمود:کسی که سوره حمد او را شفا نبخشد، چیزی او را شفا نمی بخشد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:سوره حمد بر هیچ دردی خوانده نشد، مگر اینکه دردش آرام می گیرد.

اما صادق فرمود:چنان‎چه بر مرده‎ای ۷۰ بار سوره حمد خواندید و زنده شد تعجب نکنید.

رفع مسمومیت

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم فرمود:«سوره حمد مایه شفای مسمومیت است»

سوره حمد را بر آبی بخوانید و به بیمار بنوشانید .

سوره حمد را نوشته و آن را بشویید و آب به دست آمده به بیمار مسموم بدهید.

فضائل و خواص سوره‌های قرآن/ سوره بقره

خواص قرائت سوره بقره

دور شدن شیطان

شیطان براساس سوگندی که یاد کرده است همواره در تلاش است تا انسان را بفریبد و برای مقابله با ٱن باید به دست ٱویزی محکم چنگ زد.

عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم قال: من قرأهذه السوره فی داره، فان قرد‌ها فی الیوم لا یحوم حومه الشیاطین ثلاثه ایام و أن قرأ‌ها فی الیل لا یحومون حوله ثلاث لیال.

«سوره بقره برترین سوره قرآن است هر کس آن را در شب در منزل خود قرائت نماید تا سه شب شیطان وارد خانه اش نمی‌شود و اگر در روز خوانده شود نیز اینچنین است.»

ایجاد برکت

عواملی چند موجب ایجاد برکت در زندگی و نیز اسبابی چند موجب از بین رفتن برکت و بر جای ماندن حسرت‌ها است.

عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم قال: تعلموا سوره البقره فان أخذ‌ها برکه و ترک‌ها حسره…

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است:

«سوره بقره را بیاموزید، زیرا برگرفتن ٱن موجب برکت و رها کردن آن سبب حسرت است.»

رفع سحر

ابی بن کعب عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم: قال لی یا ابی! مر المسلمین ان یتعلموا سوره البقره فان تعلم‌ها برکه و ترک‌ها حسره و لا یستطی‌ها البطله! قلت یا رسول الله ماالبطله؟ قال: السحره.

[اُبیّ می‌گوید]پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به من فرمود: «ای ابیّ! به میان مسلمانان برو تا سوره بقره را از تو بیاموزند. به راستی که یادگیری آن، برکت است و ترک کردنش، حسرت و افسوس، و یاوه گویان توان رویارویی با آن را ندارند.

[اُبیّ گوید:]«ای رسول خدا، یاوه گویان چه کسانی اند؟» فرمود: «ساحران و افسونگران»

جهت درمان تب

شفاجویی از آیات قرآن آموزه‌ای است از قرآن کریم و توصیه‌های ارزشمند اهل بیت علیهم السلام و از جمله این شفادهنده‌ها سوره بقره است.

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: اگر کسی باایمان، سوره مبارکه بقره را بنویسد و بر ادم تبدار ببندد تب او زایل شود.

جهت درمان ترس

از حضرت امام جعفرصادق علیه السلام منقول است: اگر کسی، با ایمان سوره مبارکه بقره را بنویسد و به آب باران بشوید و به آدم ترسو دهد ترس او زایل می‌شود.

رسیدن به حاجت

هر کس بعد از نماز صبح پیش از آنکه سخن گوید آیه ۱۳۷ (فَإِنْ آمَنُواْ بِمِثْلِ مَا آمَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَواْ وَّإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا هُمْ فِی شِقَاقٍ فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللّهُ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ) را هفت مرتبه بخواند، خداوند مهربان در آن روز همه مهمات او را کفایت می‌کند و اگر آنا ر ورد خود سازد و بعد از هر نماز واجب بخواند محتاج نشود و مرادات او حاصل گردد.

زیاد شدن روزی

قبل از بیان حاجت ابتدا وضو گرفته و قبل از آنکه نماز بخواند و سخنی بگوید هفت بار آیه ۱۸۶ بقره (وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ) را بخواند و بعد از نماز هم هفت مرتبه این آیه را بخواند؛ خداوند حاجتش را برآورده سازد و روزیش زیاد گردد.

جهت گشایش کار‌ها

هر کس آیه ۱۸۶ سوره بقره «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ» را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند کار بسته او گشاده می‌گردد.

بیدار شدن در وقت معین

چون کسی آیه ۱۲۵ سوره بقره «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَهً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ» را در وقت خواب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و از خداوند متعال درخواست کند که در وقت معینی از خواب بیدار شود مطلوبش حاصل می‌شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا