فتوای رهبر انقلاب راجع به حکم شرعی ازدواج سفید

در این مطلب از جدول یاب به پاسخ سوال حکم شرعی ازدواج سفید  از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله) می پردازیم.

حکم شرعی ازدواج سفید

حکم شرعی ازدواج سفید

اصطلاح ازدواج سفید دو کاربرد متفاوت نو و کهن دارد :
کاربرد نو نمونه فارسی زبان آن می‌باشد که «ازدواج سفید» (و گاهی ازدواج سپید) برای توصیف زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی ست (که نباید با نکاح عرفی یا ازدواج کامن‌لا یا عرفی اشتباه گرفته شود ). در ایران دو تعریف متفاوت از این زندگی مشترک وجود دارد:

در ایران گروهی می‌گویند مقصود از ازدواج سفید آن است که زوجین بدون عقد نکاح اقدام به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک می‌کنند. اما منابع فارسی زبان آلمان زندگی مشترک بدون ازدواج یا ازدواج سفید را پیش‌زمینه‌ای برای بسیاری از ازدواج‌های رسمی مطرح می‌کنند همچنین ازدواج‌های ادیان دیگر بدون عقد نکاح اسلامی است یا نکاح عرفی اسلامی بدون ثبت دولتی انجام می‌شود.
همچنین گروه دیگر در ایران آن را معادل هم‌باشی یا زندگی مشترک بدون ازدواج تعریف می‌کنند. (البته نه تعریف گسترده‌تر آن که به معنی هم‌زیستی است، بلکه تعریفِ محدود به زندگی مشترک زناشویی بدون ازدواج، که طرفین همدیگر را همسر و متعهد به یکدیگر نمی‌دانند.)

سوال آیا ازدواج سفید در اسلام صحیح است؟
ازدواج سفید همان ازدواج معاطاتی هست؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)

جواب: سلام علیکم؛ معنای رایج نکاح معاطاتی؛ یعنی: عقد بدون اجرای صیغه و ایجاب و قبول؛ و چون مشهور فقها، لفظی بودن ایجاب و قبول را در عقد نکاح شرط می دانند لذا نکاح معاطاتی باطل است، و در این مورد ادعای اجماع شده است. هرچند گفته شده است که برخی نکاح معاطاتی را صحیح دانسته اند ولی فقهای معاصر و نیز مشهور فقها آن را صحیح نمیدانند.
معنای رایج ازدواج سفید؛ یعنی: همخانه شدن دو جنس مخالف بدون آن که عقدی شرعی انجام شود و محرمیتی مطابق با قواعد شرعی بینشان فراهم گردد و البته چنین پدیده شومی با مدیریت دشمنان اسلام با انگیزه پاشیدن نظام معنوی و روابط صحیح دینی و ازدواج شرعی بوجود آمده است و چنین رابطه ای شرعا جایز نیست و حرام هست. یاحقّ.

ازدواج سفید چیست و چه جایگاهی در قانون و فرهنگ ایرانی دارد؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا