سنگ قیمتی عقیق در نزد ائمه چه جایگاهی دارد؟

عقیق سنگ گرانقیمتی است که  از گذشته دور مورد علاقه مردم بوده و اینک بدلیل دارا بودن خاصیت های درمانی اش طرفداران زیادی دارد و حتی علمای دینی نیز سفارش فراوان به استفاده از این سنگ زیبا کردند، برای سنگ عقیق در دین مبین اسلام فضایل بسیار زیادی برشمرده اند که از آن جمله عبارتند از:

عقیق

۱-نخستین سنگ ایمان آورنده به خدا، پیامبر و ائمه علیهم السلام

سلمان فارسی روایت می کند که روزی پیامبر اکرم به امیر مومنان فرمود: یا علی انگشتر را در دست راست کن تا از دسته مقربان الهی باشی. حضرت عرضه داشت: یا رسول الله، مقربان درگاه الهی چه کسانی هستند؟ پیامبر فرمود: آنها جبرئیل و میکائیل اند. باز حضرت پرسیدند: چه انگشتری در دست کنم؟ پیامبر فرمودند: عقیق قرمز. پس همانا سنگ عقیق، اول کوهی است که اقرار کرد به وحدانیت خدا و پیامبری من و به وصایت تو یا علی و امامت فرزندان بعد از تو و به بودن بهشت برای محبان تو و شیعیان فرزندانت . ( علل الشرایع ۱ / ۱۵۸ ، بحار : ۴۲ / ۶۹ ، وسائل : ۵ / ۸۲ )

۲-با ایمان ترین سنگ میان سنگ ها

امام صادق علیه السلام فرمود: دوست دارم که هر مومنی از شیعیان ما پنج انگشتر را در دست داشته باشد. یکی از آنها عقیق است؛ زیرا عقیق باایمان ترین و مومن ترین سنگ به خدا و ما اهل بیت در میان سنگ هاست. ( جامع الاخبار : ص ۱۳۴ ، وسائل : ج ۱۴ ص ۴۰۳ ، فرحه الغری : ص ۸۸ ، التهذیب : ۶ /۳۷ )

۳-اول کوه شهادت دهنده به ولایت امیر مومنان علیه السلام

امام رضا علیه السلام ضمن حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمود: خداوند ولایت امیر مومنان علیه السلام را بر ساکنان طبقات هفتگانه آسمان عرضه کرد. پس اول کسانی که به ولایت امیر مومنان ایمان آوردند، ساکنان طبقه هفتم آسمان بودند. خداوند (به علت این عمل آنان) آسمان هفتم را به عرش خودش آراست و عرش خود را در آسمان هفتم قرار داد. پس از آن، ساکنان طبقه چهارم به ولایت امیر مومنان اقرار کردند. خداوند آسمان چهارم را هم به بیت المعمور آراست و بیت المعمور را در آنجا قرار داد. سپس ساکنان آسمان دنیا به امامت امیرمومنان اقرار کردند و ایمان آوردند. خداوند آسمان دنیا را به ستارگان مزین کرد و بعد طبقات دیگر آسمان ها ایمان آوردند. سپس ولایت امیر مومنان علیه السلام را بر زمین (هفت طبقه زمین) عرضه کرد. اول جایی که به ولایت امیر مومنان اقرار نمود، سرزمین مکه بود .پس خداوند آن را به وجود کعبه آراست. سپس سرزمین مدینه ایمان آورد، ‌پس آن سرزمین را به وجود پیامبر صلی الله علیه و آله آراست. سپس سرزمین کوفه به ولایت امیر مومنان اقرار کرد. خداوند آن را به وجود امیر مومنان آراست. سپس خداوند ولایت امیر مومنان را بر کوه ها عرضه کرد، پس اولین کوه هایی که به ولایت امیر مومنان شهادت دادند سه کوه عقیق، فیروزه و یاقوت بودند. ( اقبال الاعمال ۲/ ۲۶۲ ، بحار الانوار ۲۷ / ۲۶۲ )

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا