ارتباط با خواستگار قبل از ازدواج و محرمیت چه حکمی دارد؟

آیا روابط زن و مرد قبل از ازدواج گناه و معصیت است؟

ارتباط با خواستگار قبل از ازدواج

 

پرسش

چند وقت پیش با آقایی آشنا شدم و بعد از کمی معاشرت فهمیدیم به هم علاقه مند شدیم تصمیم گرفتیم با هم ازدواج کنیم اما به خاطر نبود پدر در ایران و به علت اینکه همدیگر را خیلی دوست داشتیم، همدیگر را بوسیدم. حال تکلیف چیست؟ آیا کار ما معصیت و زنا بوده است؟ آیا کفاره ای بر عهده ماست؟

پاسخ اجمالی

اکثر مراجع معظم تقلید اجازۀ پدر را برای ازدواج دختر باکره، شرط می دانند و این به جهت آن است که بسیاری از دختران با خلوص خود، به ابراز عشقِ مردان، دل می بندند و هر مردی را وفادار می پندارند در حالی که از رفتار خاص مردان و بی وفایی ها و احیانا خیانت آنان اطلاعی ندارند. به همین دلیل لازم است پدر یا ولی دختر که از طرفی خصوصیات مردان و حیله های آنها را به خوبی می داند و از طرفی خیر خواه دختر خود است با این شرط که سخت گیری بیهوده نکند در این مورد نظر بدهد.

با توجه به این که در مکتب اسلام، هر گونه ارتباط جنسی اعم از صحبت های عاشقانه، بوسه، لمس و نوازش و … باید بعد از عقد ازدواج باشد. اگر در گذشته احیانا کارهای خلاف شرعی (لذتهای جنسی قبل از عقد ازدواج) انجام داده اید در پیشگاه خداوند توبه کنید و از آنجایی که خداوند آمرزنده و مهربان است، انشاء الله گناه شما را می بخشد.

و در صورتی که به یکدیگر علاقه دارید و گزینۀ مورد نظرتان شرایط لازم از جهات اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … را دارا است، با اطلاع و رضایت پدر، اول به عقد ازدواج یکدیگر در آیید و بعد با هم ارتباط داشته باشید.

پاسخ تفصیلی

در پاسخ به این سؤال توجه شما را به چند نکته جلب می کنیم:

اول) اسلام برای بر آورده شدن نیازهای زن و مرد، چهارچوب ازدواج (دائم و موقت) را معین کرده است، از نظر اسلام صحت ازدواج (دائم و موقت) دارای شرایطی است[۱]، از جمله این که عقد نکاح (موقت یا دائم) با دختر باکره  مشروط به اجازه پدر و در صورت فقدان پدر، جد پدری است؛ ولی اگر باکره نباشد و یا پدر و جد پدری نداشته باشد، نیازی به اجازه نیست.[۲]

دوم) آنچه باید از طرف شما و همۀ دختران و زنان مورد توجه قرار گیرد، روانشناسی زن و مرد است؛ یعنی حس شکارچی‏گری مرد از یک سو و روحیۀ خوش باوری زن نسبت به وفا و صداقت مرد از سوی دیگر .بعلاوه مرد بنده شهوت است و زن اسیر محبت. آنچه مرد را می لغزاند و از پا در می‏آورد شهوت است، و زن باعتراف روانشناسان صبر و استقامتش در مقابل شهوت از مرد بیشتر است. اما آن چیزی که زن را از پای در می‏آورد و اسیر می‏کند اینست که تا نغمۀ محبت، صفا، وفا و عشق از دهان مردی بشنود وابسته می شود و زمزمه‏های محبت مردان را بسهولت باور می کند.رسول اکرم (ص)، آن روانشناس خدائی، این حقیقت را چهارده قرن پیش به وضوح بیان کرده است. آن حضرت می‏فرماید: “سخن مرد به زن‏ که تو را دوست دارم، هرگز از دل زن بیرون نمی‏رود”[۳].

مردان شکارچی از این احساس زن همواره استفاده می کنند. و از جملاتی دام گستر نظیر: “عزیزم ،از عشق تو می میرم و …” برای شکار دخترانی که دربارۀ مردان تجربه‏ای ندارند بهره می برند. اینجاست که لازم است دخترِ مرد ناآزموده، با پدرش که از احساسات‏ مردان بهتر آگاه است مشورت کند و لزوما موافقت او را جلب کند و پدران جز در شرایط استثنائی برای دختران خیر و سعادت می خواهند.

علاوه بر آن نکتۀ حائز اهمیت این است که جوانان و مخصوصا دختران جوان باید از مشکلات بزرگی که بسیاری از جوانان را گرفتار کرده است عبرت بگیرند. چه بسیار جوانانی که در بهار زندگی خود با عشقی خالص، دل به هم بستند و بعد از مدتی با فرو نشستن هیجان شدیدشان با زندگی واقعی و آینده ای مبهم روبرو شدند. باید مراقب بود به دلیل خواسته های عجولانه، یک عمر زندگی با صفا و صمیمیت در آغوش گرم یک خانواده مستحکم و همیشگی را از دست نداد.[۴]

سوم) با وجود چهارچوب ازدواج در مکتب مقدس اسلام، هر گونه ارتباط جنسی اعم از صحبت های عاشقانه، بوسه، لمس و نوازش و … باید بعد از عقد ازدواج باشد. و حتی دختر و پسری که با هم نامزد هستند و قرار است که در آینده ی نزدیک با هم ازدواج کنند قبل از ازدواج نمی توانند از یکدیگر استفاده و لذت جنسی ببرند حتی اگر در حد گفت و شنودهای عاشقانه و دست دادن باشد.

بنابراین لازم است شما اگر در گذشته احیانا کارهای خلاف شرعی (لذتهای جنسی قبل از عقد ازدواج) انجام داده اید در پیشگاه خداوند توبه کنید و از آنجایی که خداوند آمرزنده و مهربان است چون که کارهای شما از روی جهل و نادانی بوده است اگر واقعاً توبه کنید انشاء الله گناه شما را می بخشد

و در صورتی که به یکدیگر علاقه دارید و گزینۀ مورد نظرتان شرایط لازم از جهات اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و … را دارا است، اول به عقد ازدواج یکدیگر در آیید و بعد با هم ارتباط داشته باشید.[۵]

[۱] سوال ۱۲۹۰ (سایت: ۱۲۷۵).

[۲] توضیح المسائل مراجع، ج ۲، ص ۳۸۷ مسئلهء ۲۳۷۶٫

[۳] الکافی، ج۵ ، ص۵۶۹٫

[۴] اقتباس از سؤال ۲۰۷۴ (سایت: ۲۱۲۵)، نمایه: فلسفۀ نیازمندی به اذن پدر در ازدواج موقت دختر.

[۵] اقتباس از سؤال ۷۲۴ (سایت: ۷۶۷)، نمایه: راه های محرم شدن پسر و دختر

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا