ریشه‌ یابی نام شهرهای استان چهار محال و بختیاری

استان چهار محال و بختیاری به مرکزیت شهرکرد، در ارتفاعات میانی رشته کوه زاگرس واقع شده است. چهار محال و بختیاری، یکی از مرتفع‌ ترین استان های ایران می باشد. بد نیست بدانید به باور برخی از مردم، استان چهار محال و بختیاری به عنوان ” بام ایران ” شهرت یافته است! اما این باور، صحیح نیست! بد نیست بدانید چهار محال و بختیاری، بیست و دومین استان ایران از نظر مساحت به شمار می آید؛ استانی با مساحتی در حدود ۱۶۴۲۱ کیلومتر مربع!

زیرا شهرکرد، پانزدهمین شهر مرتفع کشور ایران است. دقت داشته باشید فریدون‌ شهر با ارتفاع ۲۳۵۰ متر، مرتفع‌ ترین شهر ایران به شمار می آید.

جالب است بدانید انباشت برف در ارتفاعات استان چهار محال و بختیاری سبب شده است تا معروف ترین رودخانه های دایمی ناحیه ی جنوب غربی و مرکزی ایران یعنی رودخانه ی کارون، رودخانه ی زاینده رود و همچنین رودخانه ی دز از ارتفاعات این استان سرچشمه گیرند.

در تقسیمات کشوری در سال ۱۳۱۶ شمسی که کشور ایران به ده استان تقسیم شد، استان چهار محال و بختیاری از توابع استان اصفهان، یا به عبارتی به عنوان استان دهم ایران قرار گرفت؛ همچنین در سال ۱۳۳۷ شمسی، فرمانداری کل چهار محال و بختیاری و در سال ۱۳۵۲ شمسی نیز استان چهار محال و بختیاری تشکیل شد.

شهرستان ‌های شهرکرد، بروجن، اردل، کیار، سامان، لردگان، فارسان، بن و همچنین کوهرنگ از جمله شهرهای استان چهار محال و بختیاری است. استان چهار محال و بختیاری چیزی در حدود یک درصد از مساحت کشور ایران را تشکیل می دهد و محل اصلی ییلاق عشایر بختیاری به شمار می آید؛ مردم چهار محال و بختیاری به زبان های فارسی، ترکی قشقائی و همچنین گویش بختیاری صحبت می کنند.

استان چهار محال و بختیاری یکی از استان‌ های بسیار کهن کشور ایران می باشد و تاریخ آغاز سکونت در آن، بر اساس قدمت آثار باستانی یافته شده در شهر هفشجان، در نزدیکی مرکز استان چهار محال و بختیاری مانند سفالینه‌ ها و ابزار سنگی، به ۹۰۰۰ سال پیش می‌ رسد! یعنی تاریخی ایده آل و ارزشمند. همچنین به احتمال بسیار زیاد کشاورزی نیز از ۵ تا ۷ هزار سال پیش در استان چهار محال و بختیاری آغاز شده است.

ریشه‌ یابی نام شهرهای استان چهار محال و بختیاری

نام شهر: شهرکرد

ریشه زبان اصلی: فارسی

معنی: شهر مردم کرد یا شهر مردم رمه گردان و عشایر

نام‌ های دیگر این شهر: دیکرد

نام شهر: لردگان

ریشه زبان اصلی: فارسی باستان

معنی: جایی که مردم لر در آنجا هستند؛

نام‌ های دیگر این شهر: لردگون

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا