ریشه‌ یابی نام شهرهای استان آذربایجان غربی

جدول یاب ، محمد سیمری : استان آذربایجان غربی به مرکزیت شهر ارومیه، یکی از استان‌ های کشور ایران است که در منطقه ی آذربایجان واقع شده است و تنها استان کشور است که با کشور ترکیه هم‌ مرز می باشد!

استان آذربایجان غربی از حدود شمال و شمال شرق با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از حدود غرب با کشورهای ترکیه و عراق، از حدود جنوب با استان کردستان و از حدود شرق با استان آذربایجان شرقی و زنجان همسایه است. استان آذربایجان غربی ۶۵/۲ درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می‌ دهد.

بر اساس آخرین آمار تقسیمات کشور ایران، استان آذربایجان غربی دارای ۱۲ شهرستان، ۲۸ بخش، ۱۴ شهر، ۱۰۳ دهستان و ۳۲۲۷ آبادی دارای سکنه می‌ باشد.

درباره ی تاریخچه ی استان آذربایجان غربی بد نیست بدانید در سوم بهمن ماه سال ۱۳۱۶ شمسی، استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی از یکدیگر جدا شدند و شهر ارومیه جزو استان چهارم قرار گرفت! از سال ۱۳۴۴ شمسی این استان با نام استان آذربایجان غربی شناخته می‌ شود.

زمین‌ های حاصلخیز استان آذربایجان غربی باعث شده است تا زمینه ی کشاورزی در این استان مهیا شود؛ همچنین بخش عمده ی دامداری آذربایجان غربی به ایلات و عشایر استان وابسته است. سوغات استان آذربایجان غربی بسیار متنوع و گوناگون است و شامل انواع خوراکی‌ ها از جمله تخمه ی آفتابگردان و تخه ی کدو، عسل و انواع شیرینی‌ های محلی و همچنین انواع صنایع دستی مانند فرش و آثار منبت‌ کاری می شود.

در این مطلب تصمیم داریم درباره ریشه‌ یابی نام شهرهای استان آذربایجان غربی صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

معنی نام شهرهای آذربایجان غربی با توجه به ریشه ی زبانی آن ها:

نام شهرریشه زبان اصلیمعنی نام‌های دیگر این شهر
ارومیهمورد اختلاف؛ زبان آشوری و زبان سومریدر زبان آشوری اور (شهر) + میه (آب)مرحمت آباد
بوکانمورد اختلاف؛ زبان کردی و سایر زبان‌ ها

در زبان کردی واژه بوک به معنی عروس است، به همین دلیل کردها بر این باورند که بوکان جمع بوک است و به معنی عروس‌ها می‌ باشد.

همچنین در نواحی مرکزی و جنوبی ایران، مناطقی دقیقاً با نام بوکان وجود دارد که مردم محلی، دلیل این نام‌ گذاری را وجود آب فراوان یا جایی که آب خوب دارد تعبیر می‌ کنند.

پیرانشهراوستائی و فارسی باستانپیران پسر ویسه، در شاهنامه پهلوان و سپه‌سالار افراسیاب است.
نقدهزبان کردینقده به معنی نقی ده (در زبان کردی) و سلدوز (در زبان ترکی آذری) از دو کلمه سول به معنی دشت و دوز به معنی پرآب است.سلدوز
مهابادزبان فارسیدر ابتدا نام این شهر ساوجبلاغ (در زبان کردی سابلاخ) که در زبان ترکی آذری به معنی سرزمین چشمه‌های آب سرد است. نام ساوجبلاغ در زمان رضاشاه به مهاباد تغییر یافت.ساوجبلاغ، سابلاخ
میاندوآبزبان فارسینام این شهر برگرفته از گذر دو رودخانه سیمینه رود و زرینه رود است که از این شهر می‌ گذرد.مرحمت آباد

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا