روستای دلارام (تراران) چطور به دهکده پزشکان لقب گرفت؟

فرزانه سمندر : روستای دلارام یا تراران که قدمت آن به دوره ایلامیان و مادها برمی گردد و به دهکده پزشکان شهرت دارد یکی از روستاهای مورد توجه گردشگران است ، تراران به معنای نشیمن گاه پادشاهان بود که ریشه ای ساسانی دارد.

روستای تراران
تراران در استان مرکزی و ۵ کیلومتری تفرش قرار دارد و سابقه ای ۴۰۰۰ ساله دارد . این روستا زمانی با جمعیت ۲۰۰ خانواری اش حدود ۱۷۵ پزشک داشت که البته الان فقط ۴۰ خانوار در این روستا ساکن هستند اما اغلب مهاجرینی که از این روستا رفته اند روزهای تعطیل ، اعیاد و مراسم های محرم و عزاداری ها به روستا برمی گردند و شلوغ می شود .
علت پزشک بودن افراد کثیر این روستا را کتابخوان بودن و هوش سرشارو تغذیه مناسب می دانند که بخاطر وجود باغهای گردو و بادامی که از کودکی مصرف می کردند.

روستای تراران
در این روستا باغات گردو به وفور یافت می شود. درخت گردوی انوشیروان شهرت گردشگری نیز دارد قدیمی های این روستا اعتقاد دارند که این درخت به دست انوشیروان پادشاه ایرانی کاشته شده است و در طول سال ۲۵ الی ۳۰ هزار عدد گردو می دهد که قدمتی هزار ساله دارد.

مکان های دیدنی و تاریخی این روستا دشت طراران، قلعه دختر، قلعه معمار، تخت رستم، گردو شهسواری، آب گراب، سرخاک، رزاوه، کوه سه سوراخ، شاه چنار، سراسر و چشمه علی است.

از سوغاتی های خوشمزه تراران گردو ، بادام ، سنجد و باسلوق می توان نام برد . آش کندینه نیز از غذاهای سنتی این منطقه است.

محمدحسین پارسا،دکترای اقتصاد و برادرانش عطاء الله پارسا،دکتر داروساز و قدرت الله پارسا پروفسور رادیولوژی،
پروفسور اردشیر قوام زاده پدر پیوند مغز و استخوان ایران ، مهستی کریمی زند متخصص داخلی ، دکتر شب افروز،جزء نخستین دندان پزشکان ایران و یکی از بنیان گذاران بخش دندانپزشکی دانشگاه تهران از افراد مشهور و سرشناس این دهکده می باشند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا