طرز تهیه خیار شور نمکی خانگی تردو خوشمزه و بازاری به روش سنتی در دبه

دستور تهیه خیار شور نمکی سرکه ای

طرز تهیه خیار شور نمکی

خیار شور نمکی یکی از چاشنی های خوشمزه و دوست داشتنی کنار خیلی از خوراک ها به خصوص خوراک های ساندویچی است که با طعم های متفاوتی تهیه می شود. بعضی خیار شور ساده و نمکی و بعضی دیگر با طعم سرکه ای را بیشتر می پسندند و گاهی نیز با فلفل آن را تند درست می کنند. به هر حال می توانید خیار شور را با هر طعمی که دوست دارید درست کنید، فقط کافی است یک سری نکات را رعایت کنید تا در نهایت یک خیار شور ترد و لذیذ داشته باشید. امروز در جدول یاب طرز تهیه خیار شور نمکی را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خیار شور نمکی فوق العاده خوشمزه

  • خیار مخصوص خیار شور ۳ کیلو
  • سیر ۱ بوته
  • شوید ۲۰۰ گرم
  • مرزه و ترخون ۲۰۰ گرم
  • آب ۱۸ پیمانه
  • سرکه سفید ۱ پیمانه به ازای هر ۱۸ پیمانه آب
  • نمک ۱ پیمانه به ازای ۱۸ پیمانه آب
  • فلفل تند ۱۰ عدد

طرز تهیه خیار شور نمکی و ترد و فوری به روش سنتی در خانه

مرحله اول: درست کردن مخلوط آب و نمک

در ابتدا برای درست کردن خیار شور، یک قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و ۱۸ پیمانه آب را داخل آن بریزید و اجازه دهید تا آب به جوش بیاید. بعد از این که آب به جوش آمد، یک پیمانه نمک را به آن اضافه کنید و با ملاقه آب و نمک داخل قابلمه را هم بزنید تا نمک در آب حل شود؛ سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید مخلوط آب و نمک خنک شود.

مرحله دوم: شستن خیارها

خیارهای قلمی و رسیده را تمیز با آب سرد بشویید و داخل آبکش بریزید تا کاملا خشک شوند؛ اگر خیارها کمی رطوبت داشتند حتما با یک دستمال تمیز خیارها را کاملا خشک کنید.

مرحله سوم: شستن سبزی، سیر و فلفل

سبزی ترخون و شوید و مرزه را بدون چیدن ساقه ها خوب پاک کنید و با آب تمیز بشویید. سبزی های شسته شده را داخل آبکش بریزید و اجازه دهید تا آب سبزی کشیده شود. پارچه تمیزی پهن کنید و سبزی ها را روی پارچه بریزید تا کاملا خشک شوند و به هیچ وجه آبی نداشته باشند. حبه های سیر را پوست بگیرید و بعد از شستن داخل آبکش بریزید. فلفل ها را نیز بشویید و کنار سیرها قرار دهید.

مرحله چهارم: چیدن خیار و سبزی ها داخل ظرف

یک پیمانه سرکه را به مخلوط آب و نمک اضافه کنید و بعد از مخلوط کردن کنار بگذارید. ظرف بزرگ یا دبه پلاستیکی انتخاب کنید و تمیز بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شود. کف ظرف را یک دسته از ترخون، مرزه و شوید قرار دهید، سپس به ترتیب یک ردیف خیار روی سبزی ها بچینید و ردیف بعد فلفل تند و چند حبه سیر بریزید و دوباره خیار بچینید.

مرحله پنجم: افزودن ترکیب آب و نمک و سرکه

به همین ترتیب خیارها را به همراه سیر و فلفل و سبزی در ظرف بچینید و در انتها ظرف را با مخلوط آب جوش، نمک و سرکه که از قبل آماده کردید و کاملا خنک شده است پر کنید و درب ظرف را محکم ببندید.

مرحله ششم: آماده شدن خیار شور

بعد از درست کردن خیار شور، روی آن را بپوشانید و برای چند روز در دمای محیط قرار دهید سپس به محلی که سایه باشد منتقل کنید. بعد از گذشت سه هفته تا یک ماه خیار شور خانگی ترد و لذیذ آماده استفاده شده است و می توانید در کنار غذا و در برخی غذاها مانند سالاد الویه استفاده نمایید و لذت ببرید.

طرز تهیه خیار شور نمکی

نکات کلیدی برای تهیه خیار شور نمکی سرکه ای در خانه

  1. درب ظرف را محکم ببندید و مطمئن باشید که هوا نمی کشد.
  2. بعد از باز کردن درب خیار شور آن را در یخچال نگهداری کنید.
  3. خیار های محلی کوچک بهترین نوع خیار برای خیار شور هستند.
  4. یکی از دلایلی که باعث کپک زدن خیار شور می شود میزان نبودن مقدار شوری آب است.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا