عوارض وحشتناک کمبود ید در زنان باردار

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

ید به عنوان یک ماده‌ ی معدنی ضروری، در بدن آدمی برای تولید هورمون‌ های تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد. ید، جزیی کلیدی از هورمون تیروئید در بدن آدمی است که مسئول متابولیسم و سوخت و ساز بدن است. به بیان ساده تر می توان گفت تیروئید، حاوی اتم‌ های ید است که برای رشد و گردش متابولیسم بدن آدمی ضروری است. توجه داشته باشید بدن ما نمی تواند به خودی خود، ماده ی ید را تولید کند و برای تولید این ماده، نیاز به کمک خارجی دارد!

 

 

جالب است بدانید براساس تحقیقی که توسط پروفسور تغذیه در دانشگاه ساری بریتانیا، مارگارت ریمن انجام شده است، نشان‌ دهنده ی این موضوع است که فقدان ماده ی ید در بسیاری از ” رژیم‌ های غذایی سالم” به طرز قابل توجهی مشهود است. دقت داشته باشید چنین رژیم‌ های غذایی باعث کمبود ید در خانم های حامله نیز می‌ شود.

دقت داشته باشید چنانچه خانم های حامله به حد کافی ید دریافت نکنند، کودکان آن ها در آینده با اختلال یادگیری یا عارضیه ی تیروئید مادرزادی به دنیا می‌ آیند که به ” کرتینیسم ” شهرت دارد. علاوه بر این، کمبود ید در زنان باردار دیگر عوارض خطرناکی چون سقط جنین، مرده زایی، بروز ناهنجاری های مادرزادی، بروز اختلال حرکتی، بروز اختلال روانی، بروز اختلال ذهنی، بروز کم کاری تیروئید، عارضه ی کری، عارضه ی لالی، بروز عقب ماندگی روانی و عقب ماندگی ذهنی را می تواند به همراه داشته باشد.

 

 

متاسفانه، بیشتر از یک سوم افراد در سراسر نقاط دنیا، در معرض کمبود ماده ی ید هستند.

توجه داشته باشید هنگامی که بدن آدمی با کمبود ید مواجه باشد، در ابتدا عملکرد غده ی تیروئید پایین می آید؛ علایم این اتفاق بسیار آهسته آشکار می شود. لازم است بدانید افراد مبتلا به کم کاری غده ی تیروئید، تمرکز فکری بسیار کمی دارند! اغلب خسته و ناتوان هستند. نا آرامی، اختلالات خواب و یا افزایش عرق نیز می تواند از جمله دیگر علایم کمبود ید در بدن باشد. دقت داشته باشید با این حال، همه ی این علایم نمی توانند بی تردید اشاره به یک بیماری تیروئیدی داشته باشند!

توجه داشته باشید رشد ناهنجار برخی قسمت‌ های غده ی تیروئید می‌ تواند منجر به ایجاد تومور در بدن آدمی شود که با توجه به اینکه غده ی تیروئید به طور معمول در ناحیه ی گردن وجود دارد، هرگونه رشد نامتعارف در گردن به راحتی قابل مشاهده است! فرد در صورت مشاهده بایستی سریع به یک پزشک متخصص مراجعه نماید تا در صورت مشاهده علائم توسط پزشک متخصص، معالجه دارویی و یا انجام عمل جراحی انجام شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا