تکنیک ها و روش های ساده برای حل جدول سودوکوی ۵ و ۱۰

جدول یاب ، محمد سیمری : جدول سودوکو دارای انواع گوناگون و متنوعی است؛ حتی در بین این انواع گوناگون و متنوع، درجه ی سختی های متفاوتی نیز برای جداول تعریف و دسته بندی شده است.

در این مطلب تصمیم داریم کمی پیرامون تکنیک ها و روش های حل جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ سخن بگوییم؛ با ما همراه باشید.

تکنیک ها و روش های ساده برای حل جدول سودوکوی 5 و 10

در ابتدا بد نیست توضیحی مختصر و کوتاه پیرامون فلسفه ی ابتدایی جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ داشته باشیم؛ دقت داشته باشید در جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ همانند جدول سودوکوی معمولی یا همان جدول سودوکوی کلاسیک، اعداد ۱ تا ۹ را طوری در خانه های جدول قرار می دهند که هر عدد، فقط و فقط یک بار در سطرها، ستون ها و همچنین مربع های کوچک ۳ در ۳ تکرار شوند.

علاوه بر این، جمع اعداد دو خانه ی مجاوری که بین آن ها علامت X قرار دارد، بایستی عدد ۱۰ شود و همچنین جمع اعداد دو خانه ی مجاوری که بین آن ها V قرار دارد، بایستی عدد ۵ شود. لازم به بیان است تمام علامت های X و V در جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ نشانه گذاری شده اند.

در ادامه با مثالی بیشتر درباره جدول سودوکوی ۵ و ۱۰ توضیح خواهیم داد.

به مثال زیر توجه داشته باشید:

تکنیک ها و روش های ساده برای حل جدول سودوکوی 5 و 10

همان طور که در بالا نیز گفته شد هر کجا که بین دو خانه ی مجاور هم، علامت V را مشاهده نمودید، جمع اعداد آن دو خانه بایستی عدد ۵ شود. حالا به شکل ۱ توجه داشته باشید:

تکنیک ها و روش های ساده برای حل جدول سودوکوی 5 و 10

در جدول سودوکوی بالا، در بین دو خانه ی مجاور هم a1 و b1 ، علامت V قرار دارد؛ پس بایستی جمع اعداد این دو خانه عدد ۵ شود. دقت داشته باشید خانه ی a1 ، جزو اعداد اولیه جدول سودوکوی ما می باشد و برابر با عدد ۳ است. در این شرایط چه عددی می تواند با ۳ جمع شود و حاصل آن برابر با عدد ۵ شود؟

بی شک در پاسخ بایستی گفت عدد ۲ بایستی کنار عدد ۳ قرار گیرد! پس خانه ی b1 بایستی عدد ۲ باشد.

در ادامه، همین اتفاق برای خانه ی d1 نیز رخ خواهد داد! زیرا بین دو خانه ی d1 و e1 ، علامت V قرار گرفته است و این یعنی بایستی جمع اعداد آن ها، عدد ۵ شود؛ همچنین چون خانه ی e1 عدد ۴ است، خانه ی d1 بایستی عدد ۱ باشد تا جمع اعداد این دو خانه، عدد ۵ شود.

شاید در این مرحله کمی دچار استرس شوید! زیرا در جدول تمرینی ارائه شده در بالا، بین برخی از خانه ها، باز هم علامت V وجود دارد که هیچ عددی در داخل آن ها نیست تا بتوانیم تشخیص دهیم عدد خانه ی مجاور آن چه خواهد شد!

در این شرایط، اصلا نگران نباشید! برای این خانه های خالی نیز راه حلی وجود دارد.

تمرکز خود را حفظ کنید! در ادامه می بینیم یک علامت V بین خانه های d2 و d3 وجود دارد؛ بنابراین اعداد این دو خانه بی شک یکی از مجموعه اعداد {۱ و ۴} و یا {۲ و ۳} خواهند بود. از دیگر سو، علامت V در مربع ۴ جدول قرار دارد و در این مربع دو عدد ۱ و ۴ را بدست آورده ایم. بنابراین مجموعه اعداد {۱ و ۴} نمی تواند برای علامت V در خانه های d2 و d3 استفاده شود. پس می توان گفت بایستی خانه های d2 و d3 مجموعه اعداد {۲ و ۳} باشند!

از آنجایی که در ستون ۲ جدول، عدد ۳ را داریم؛ پس خانه ی d2 بایستی عدد ۲ باشد و خانه ی d3 نیز عدد ۳ خواهد شد. برای درک بهتر این توضیح، توصیه می کنیم شکل ۲ را ببینید.

تکنیک ها و روش های ساده برای حل جدول سودوکوی 5 و 10

می بینیم در بین خانه های مجاور هم c4 و c5 نیز علامت V وجود دارد! خانه ی c4 بایستی عدد ۲ باشد و خانه ی c5 نیز عدد ۳ خواهد شد. در توضیح این اتفاق می توان گفت در سطر c جدول سودوکوی ما، دو عدد ۴ و ۱ به دست آمده اند و علامت V دیگر در این سطر بایستی حتما مجموعه اعداد {۲ و ۳} باشد؛ به دلیل وجود عدد ۲ در ستون ۵، مجموعه اعداد {۲ و ۳} برای این علامت V بدست خواهد آمد.

دقت داشته باشید براساس دو روش توضیح داده شده در بالا، تمام V ها در جدول مشخص خواهند شد.

در این مرحله بهتر است با نحوه پیدا کردن اعداد در خانه هایی که بین آن ها علامت X قرار دارد، آشنا شویم. براساس قانون جدول سودوکوی ۵ و ۱۰، چنانچه بین دو خانه ی مجاور هم، علامت X داشته باشیم، بایستی مجموع اعداد آن دو خانه عدد ۱۰ شود.

به شکل ۳ دقت کنید:

 

تکنیک ها و روش های ساده برای حل جدول سودوکوی 5 و 10

خانه ی a5 دارای عدد ۴ است و بین این خانه و خانه پایین آن یعنی خانه ی b5 ، علامت X وجود دارد. توجه داشته باشید این علامت به این معنی است که جمع اعداد خانه های a5 و b5 بایستی عدد ۱۰ شود.

این سوال پیش می آید که جمع چه عددی با عدد ۴، عدد ۱۰ خواهد شد؟ بله؛ درست است.

خانه ی b5 بایستی عدد ۶ باشد.

یا در مثالی دیگر؛ درباره ی خانه ی e6 چه فکر می کنید؟ دقت داشته باشید بین این خانه و دو خانه مجاور آن، یعنی خانه های e7 و f6 علامت X وجود دارد؛ یعنی جمع عدد ۸ با اعداد هر دو خانه ی e7 و f6 بایستی عدد ۱۰ شود. بی شک تنها عددی که می تواند در کنار ۸ قرار گیرد و حاصل جمع عدد ۱۰ را ایجاد نماید، فقط و فقط عدد ۲ است. بنابراین هر دو خانه ی e7 و f6 بایستی عدد ۲ باشند!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا