طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه خیلی خوشمزه و مجلسی و ساده به روی گاز برای مهمانی

دستور تهیه مرغ شکم در قابلمه پر مرحله به مرحله

طرز تهیه مرغ شکم پر

مرغ شکم پر در قابلمه یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که انواع مختلفی دارد و مرغ شکم پر گیلانی یکی از خوشمزه ترین ها است که در شهرهای دیگر نیز با مواد مختلف طبخ می شود. مرغ شکم پر از جمله غذاهایی است که مواد استفاده شده در آن کاملا سلیقه ای می باشد ولی در بیشتر مرغ شکم پرها از ترکیب آلو، رب انار، گردو و … استفاده می شود. شما می توانید برحسب سلیقه و ذائقه خود مرغ شکم پر را درست و در کنار یک برنج ایرانی نوش جان کنید. امروز در جدول یاب طرز تهیه مرغ شکم پر زعفرانی در قابلمه را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر در قابلمه به روی گاز

  • مرغ کامل و کوچک ۱ عدد
  • پیاز بزرگ ۳ عدد
  • هویج ۱ عدد
  • گردو خرد شده ۲۰۰ گرم
  • آلو خورشتی ۸ عدد
  • برگ زردآلو ۱۰ عدد
  • زعفران دم کرده به میزان دلخواه
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • سبزی معطر چوچاق و خالواش ۳ قاشق غذا خوری
  • رب انار ۳ قاشق غذا خوری
  • رب گوجه ۱ قاشق غذا خوری
  • آبلیمو به مقدار لازم

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه برای مهمانی مرحله به مرحله

مرحله اول: مزه دار کردن مرغ

مرغ را پاک و پوست روی آن را جدا کنید، انتهای مرغ و نوک بال ها را بگیرید و گردن مرغ را کوتاه کنید و بشویید و اجازه دهید آب مرغ کاملا کشیده شود. داخل و بیرون مرغ را به زعفران دم کرده غلیظ آغشته کنید، مقداری نمک و فلفل سیاه بپاشید و خوب داخل و بیرون مرغ را به مواد آغشته کنید. مقداری آبلیمو داخل و بیرون مرغ بریزید و با دست همه جای مرغ را به آبلیمو آغشته کنید. در انتها ۱ عدد پیاز را خلالی خرد کنید و داخل شکم مرغ و روی آن بریزید و اجازه دهید چند ساعت داخل یخچال بماند تا حسابی مزه ها به خورد مرغ برود.

مرحله دوم: درست کردن مواد شکم مرغ

در این فاصله مواد شکم مرغ را آماده کنید، ۱ عدد پیاز را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. ماهیتابه ای را روی حرارت قرار دهید، مقداری روغن داخل تابه بریزید و پیاز را داخل روغن داغ تفت دهید. گردوی خرد شده را به پیاز اضافه و کمی با هم تفت دهید.

مرحله سوم: اضافه کردن آلو و ادویه

در این مرحله آلو و برگ زردآلو را داخل مواد بریزید و سبزی خشک را اضافه و مواد را با هم مخلوط کنید. در ادامه رب انار را به همراه مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مواد اضافه و خوب با هم تفت دهید. در انتها کمی آب داخل مواد بریزید و در حد مخلوط شدن مواد را هم بزنید و حرارت را خاموش کنید.

مرحله چهارم: سرخ کردن مرغ

پیازها را از داخل و بیرون شکم مرغ خارج کنید و کنار بگذارید، شکم مرغ را با موادی که آماده کردید پر کنید و با نخ و سوزن بدوزید و ران ها را به هم گره بزنید تا در هنگام پخت جدا نشوند. سپس همه طرف مرغ را داخل روغن داغ سرخ کنید.

مرحله پنجم: درست کردن سس

مجدد ۱ عدد پیاز را پوست بگیرید و بعد از خرد کردن داخل تابه سرخ کنید. کمی زردچوبه را به همراه رب گوجه به پیاز اضافه و چند دقیقه ای تفت دهید، مقداری نمک و فلفل و هویج حلقه ای خرد شده را اضافه و با هم ترکیب کنید. به دلخواه کمی رب انار اضافه و بعد از مخلوط شدن مواد، مرغ سرخ شده را داخل سس قرار دهید و تا نصف مرغ آب داخل سس بریزید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید مرغ آرام آرام به مدت ۲ الی ۳ ساعت روی حرارت بماند تا مغزپخت شود. هر نیم ساعت درب قابلمه را باز کنید و از سس روی مرغ بریزید و یک ساعت آخر پخت مرغ، مقداری زعفران دم کرده روی مرغ بریزید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا روی مرغ برشته شود.

طرز تهیه مرغ شکم پر

 

نکات کلیدی برای تهیه مرغ شکم پر در قابلمه بدون فر

  1. بهتر است از مرغ های کوچک استفاده کنید که هم خوشمزه تر هستند و هم زودتر پخته می شوند.
  2. اگر زمان دارید می توانید مرغ مزه دار شده را شب تا صبح داخل یخچال قرار دهید.
  3. ترش و شیرین بودن رب انار به ذائقه شما بستگی دارد.
  4. به دلخواه می توانید سیر و سبزی تازه، کشمش یا زرشک داخل مواد میانی مرغ شکم پر بریزید.
  5. اگر سبزی معطر شمالی در دسترس نبود از مقداری نعنا، گشنیز، جعفری و ریحان استفاده کنید.
‫۳.۶/۵ (۷ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا