نام آثار پروین اعتصامی در حل جدول

جدول یاب ، محمد سیمری : رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی شاعر نامدار و معاصر فارسی زبان است که از او با نام مشهورترین شاعر زن ایران یاد می‌ شود. وی با استعداد ذاتی خود و تربیت پدر فرهیخته‌ اش از همان کودکی سرایش شعر را آغاز کرد و مورد توجه بزرگانی همچون دهخدا و ملک‌ الشعرای بهار  قرار گرفت  و با دنیای ادبیات بیشتر آشنا شد.

پروین اعتصامی

تنها اثری که از او چاپ شد دیوان اشعارش دربردارنده ۶۰۶ شعر بود.

سعید نفیسی درباره پروین اعتصامی می گوید:

«… پروینی که من دیدم و بارها دیدم بدین گونه بود: قیافه ای بسیار آرام داشت. با تأنی و وقار خاصی جواب می گفت و می نگریست. هیچ گونه شتاب و بی حوصلگی در او ندیدم. چشمانش بیشتر به زیر افکنده بود. یاد ندارم در برابر من خندیده باشد. وقتی که از شعر او، تحسین می کردم با کمال آرامش می پذیرفت. نه وجد و نشاطی می نمود و نه چیزی می گفت. هرگز یک کلمه خودستایی از او نشنیدم و رفتاری که بخواهد اندک نمایش برتری بدهد، از او ندیدم…»

همچنین محمدعلی اسلامی ندوشن نیز از سر بصیرت نوشته است که:

«پروین اعتصامی چه به اقتضای روح لطیف و خواهرانه ای که داشت و چه به اقتضای زمان، به سیاست و مسائل جاری نپرداخته. قلمرو شعری او به مکان و زمان و حوادث خاص، محدود نیست. وی رنج و غم مردم بی پناه و محروم را می سراید، به طور عام، در هر روزگار و در هر کجا که باشند…»

آثار پروین اعتصامی

  • دیوان قصائد و مثنویات و تمیثلات و مقطعات

دیوان پروین، شامل ۲۴۸ قطعه شعر می‌باشد، که از آن میان ۶۵ قطعه به صورت مناظره است. اشعار پروین اعتصامی بیشتر در قالب قطعات ادبی است که مضامین اجتماعی را با دیدهٔ انتقادی به تصویر کشیده‌ است.

اشعار او را می‌ توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول که به سبک خراسانی گفته شده و شامل اندرز و نصیحت است و بیشتر به اشعار ناصرخسرو شبیه‌ است. دسته دوم اشعاری که به سبک عراقی گفته شده و بیشتر جنبه داستانی به ویژه از نوع مناظره دارد و به سبک شعر سعدی نزدیک است. این دسته از اشعار پروین شهرت بیشتری دارند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا